The Secret of Monkey Island - Special Edition

Et tårevått gjensyn med en udugelig sjørøver. Vi utstyrte Magnus Tellefsen med en papegøye og et trebein, og sendte ham til karibien.

Monkey Island-serien satte i sin tid standarden for en bråte pek-og-klikk-spill som skulle dominere store deler av 90-tallet. LucasArts har nå sluppet det første spillet i serien i en ny utgave hvor grafikken er pusset opp, et nytt kontrollsystem for Xbox 360-versjonen er utviklet, musikken og lydeffektene er spilt inn på nytt, og alle personene i spillet har nå stemmer. Og det funker - stort sett.

Men først en liten introduksjon for de få uinvidde: The Secret of Monkey Island er et klassisk pek-og-klikk-spill hvor man plukker opp gjenstander i omgivelsene, og bruker disse til å løse gåter for å komme videre i historien. Kun fire ganger i løpet av spillet er man avhengig av å handle innenfor et gitt tidsrom, resten av tiden kan man sette seg tilbake og fokusere på gåtene. Det er, med ett humoristisk unntak, heller ikke mulig å dø eller sette seg fast så man må spille deler av spillet om igjen.

Vi befinner oss ett eller annet sted i Karibien. Guybrush Threepwood ønsker fremfor alt å bli en mektig sjørøver. For å oppnå dette må han stjele, dra på skattejakt og ikke minst havne i fektedueller hvor den som kommer opp med de beste fornærmelsene vinner. I løpet av denne prosessen snubler han over den vakre guvernøren Elaine Marley og spøkelsespiraten LeChuck, og må etter hvert begi seg ut på et heltemodig oppdrag på den sagnomsuste øya Monkey Island.

Historien er velskrevet, og dialogen holder et svært høyt humoristisk nivå. Det anbefales å alltid spare det mest sannsynlig riktige svaralternativet til slutt i løpet av samtalene, og på den måten få med deg alt spillet har å by på av ekstramoro. Det er tydelig at spillegendene Ron Gilbert, Tim Schafer og Dave Grossman har storkost seg da de skrev dialogen og kom opp med de latterlige gåteløsningene. Det er også flott å se hvor godt humoren og historien fremdeles holder seg den dag i dag. Heldigvis er dette totalt uforandret i den nye versjonen av spillet.

Grafikken har derimot fått seg en kraftig overhaling, og bakgrunnene er stort sett nydelige. Kunstnerne har forandret lite på det originale designet, og i stedet fokusert på å oppgradere detaljnivået og legge til små, subtile animasjoner som blåser litt mer liv i omgivelsene. Det har også sin praktiske verdi, ettersom man gjerne ser skjulte gjenstander bedre, og ikke lenger trenger å sitte fast på grunn av for unøyaktig piksel-jakt på skjermen.

Når det gjelder persongalleriet, har kunstnerne tydeligvis fått fritt spillerom til å endre så mye de ønsket. I stedet for den halvrealistiske fremtoningen man var vant med fra originalen, føles det mer som om man sitter og ser på tsjekkisk tegnefilm på barne-TV. Den ubeskrivelig teite hårsveisen til Guybrush er et kapittel for seg selv, men det største problemet er at de fleste figurene faktisk har mindre personlighet og sjarm enn sine piksellerte alter egos fra originalversjonen.

Stemmeskuespillet er heller ikke mye å skryte av. Det vil si, Dominic Armato, som har gitt sin stemme til de to siste spillene i Monkey Island-serien, gjør en fabelaktig jobb, og også noen av statistene har fått svært passende stemmer. De aller fleste er likevel preget av overdrevet skuespill og dårlig timing, noe som tar livet av noen av de beste humorpoengene fra dialogen.

Musikken og stemningseffektene er det derimot ingen ting å si på. De originale MIDI-melodiene er spilt inn på ny med ekte instrumenter, og de primale lydeffektene er byttet ut med realistiske lyder. Bakgrunnseffektene er nok likevel kronen på verket, da de bidrar enormt til stemningen gjennom hele spillet. Dette er spesielt merkbart i jungelområdene.

Om du, som meg, liker den nostalgiske følelsen av den gamle grafiske utformingen, de slitne lydeffektene og mangelen på stemmer, har LucasArts kommet opp med en aldri så liten genistrek som nesten nuller ut alt det negative jeg har å si om den nye versjonen: Ved et enkelt tastetrykk (back-knappen på Xbox 360-kontrolleren) skifter spillet mellom den nye og den gamle versjonen. De har også kommet opp med et enkelt system hvor piltastene på kontrolleren totalt erstatter kommandolinjen nederst på skjermen fra den gamle versjonen.

The Secret of Monkey Island er et viktig stykke spillhistorie, og bør spilles av alle. Om den nye utformingen kan bidra til at en ny generasjon gamere får lyst til å snuse på den kanskje morsomste spillserien noensinne, er jeg helt for det. Selv om jeg kan alle gåtene utenat, er The Secret of Monkey Island ett av de spillene jeg gang på gang på gang vender tilbake til for en nostalgisk gjennomspilling. Anbefales.

The Secret of Monkey Island - Special EditionThe Secret of Monkey Island - Special EditionThe Secret of Monkey Island - Special EditionThe Secret of Monkey Island - Special Edition
9 / 10
+