The Stanley Parable

The Stanley Parable

Et spill som ikke er et spill, som har en story som ikke har en story, som gir deg valg som ikke er valg... Er det rart jeg sliter med å skrive anmeldelse av denne opplevelsen?

Det mest irriterende med dette spillet har egentlig ikke så veldig mye med spillet å gjøre, men veldig mye med meg å gjøre. Det er håpløst å skrive en spillanmeldelse av det som ikke avslører for mye av spillet til at man virkelig klarer å nyte oppdagelsene på egenhånd. Det er derfor jeg bare starter med det viktigste: Stikk innom Steam og last ned demoen. Dette er en av de få demoene som ikke ødelegger spillopplevelsen din dersom du bestemmer deg for å kjøpe - og jeg vil finne det svært merkelig om du ikke legger pengene på bordet for å bli underholdt videre.
The Stanley Parable er en interaktiv opplevelse snekret sammen i Source Game Engine av Davey Wreden, og det er sjeldent jeg koser meg så mye gjennom et så kort spill. Her blir man belønnet for å utforske absolutt alt og man får oppleve absurde, uventede og til tider fullstendig tilfeldige hendelser. Dette spillet ble utgitt første gang i 2011, men denne gangen gis det ut i en oppusset utgave på Steam. I tillegg til forbedring i det visuelle har man også jobbet med å utvikle historien.

Likevel er plottet i spillet særdeles enkelt: Du er Stanley. Stanley er en helt gjennomsnittlig kar som ikke stiller spesielt store krav til hverdagen. Din jobb er å trykke på den knappen som dukker opp på skjermen og dette gjør du til arbeidsdagen er over. Det er alt. Helt til en dag da du oppdager at du er fullstendig alene på kontoret. Absolutt alle er borte og det er her eventyret ditt starter. Opplevelsen underveis blir satt stemme på av en forteller som ikke bare forklarer deg hva som skjer, men hva som ikke skjer. Alt blir sett i et humoristisk lys, og selv med humoren konstant tilstede kan mye av det som bli sagt tolkes og gjør gjerne opplevelsen til litt av en tankevekker.

Spillopplevelsen tilbyr nok ikke banebrytende grafikk i BF4-klassen - men grafikkmotoren gjør likevel en fantastisk jobb for spillet. Den er detaljert nok til at du kan oppdage nye småting i timesvis, samtidig som den er uklar nok til at mangler på detaljer i noen områder ikke føles plagsomt eller feil. Dessuten får man oppleve et fantastisk stemmeskuespill, duse, men likevel tilstedeværende lydeffekter samt utrolig stemningsfremmende musikk, slik at innlevelsen blir tilnærmet komplett.

Kontrollene i spillet føles kanskje litt i overkant trege, men så er det lite i dette spillet som krever hurtig presisjon fra din side. Så lenge du klarer å forflytte deg fra A til B er mye av jobben din gjort. Det kan være at dette kanskje høres litt kjedelig ut, men om du tenker deg om så er det i stor grad slik alle spill er bygd opp og The Stanlay Parable klarer likevel å trosse forventninger og bryter seg ut av de fastsatte rammene og er original og banebrytende. Det er rett og slett unikt.

Dette er egentlig ikke et veldig langt spill, men det er samtidig et uendelig spill. Selv har jeg så langt har jeg brukt nærmere elleve timer på opplevelsen - og jeg er ikke fremmed for ideen om å bruke flere timer foran skjermen sammen med dette spillet. Jeg skulle så gjerne fortalt mer om selve opplevelsen og begrunne dypere hvorfor dette spillet er verdt tiden din - men jeg står i fare for å ødelegge hele poenget om jeg gjør nettopp det. Derfor må du stole på meg når jeg sier at dette spillet (og demoen) er verdt tiden din. Har du humor og liker du litt utradisjonelle opplevelser så er dette spillet uten tvil for deg. Samtidig er spillet like mye verdt for de som liker tradisjonelle og forutsigbare opplevelser. Gjør som meg og mange andre: bare følg the Stanlay Parable Adventure Line!

The Stanley ParableThe Stanley ParableThe Stanley ParableThe Stanley Parable
9 / 10
+