The Super Mario Bros. Movie

The Super Mario Bros. Movie

Endelig ser Miyamoto-san sin 40 år gamle kreasjon vellykket realisert på det store lerretet med en animert film full av moro og nostalgi, men det klarer merkelig nok å være for trangt og for tomt på samme tid for de få som er ukjente for franchisen.

Det er så hyggelig å se Mario få den behandlingen den fortjener på kino til slutt. Nintendo hadde vært motvillige i altfor mange år til å låne sin "maskot" ut av videospillkomfortsonen etter det urolige, beryktede mislykkede live-action-forsøket for tretti år siden, og det tok tid, erfaring og en ny forretningstilnærming sammen med en stor partner (som ny Super Nintendo World Parker åpner og utvider seg parallelt) for å gjøre noe verdig franchisen og dens innvirkning på flere generasjoner av spillere. Det tok i utgangspunktet å ha Shigeru Miyamoto selv co-produsere en topp-tier animert langfilm med Illumination's Christopher Meledandri, og resultatet er en absolutt må-se for de som noen gang ble forelsket i moustachioed rørlegger, selv om det kan komme som litt vanskelig for de som ikke gjorde det.

Jeg fant muligheten til å være ganske fascinerende fordi, når sant skal sies, har Mario-fantasien i seg selv alltid beholdt det rare, trippy preget den introduserte med det første fullsideskrollende, verdensdefinerende plattformspillet, Super Mario Bros. Med tiden hadde den fantasien blitt avbildet og utviklet mer visuelt enn narrativt (RPG-spinoffs til side), så denne filmen hadde det alltid risikable ansvaret for å fortelle en morsom, avgjørende historie ved å sette de alltid underutviklede karakterene mot det unike bakteppet fansen kjenner og elsker. Det kunne gått veldig galt, fra å få Mario til å snakke ordentlig som den hovedpersonen han er, til å ødelegge noen av reglene eller personlighetene vi har blitt vant til. Men for det meste fungerer det virkelig.

I denne historien liker jeg virkelig hvordan opprinnelsen til Mario og Luigi i Brooklyn som nydelige, prekært selvstendig næringsdrivende rørleggere harken tilbake til de aller beste vibbene fra 80-tallet, da både Nintendo selv og videospill generelt trengte å fange hjertene til massene for å i utgangspunktet holde seg flytende. Jeg liker kontrasten som kommer fra den mer jordnære, men likevel tegneserieaktige verdenen, til den psykedeliske Mushroom Kingdom og de andre miljøene denne filmen gjengir så vakkert, på en imponerende måte.

The Super Mario Bros. Movie

Men fra det øyeblikket brødrene forlater sin verden, slapper du bedre av, tillater deg å gå med strømmen, og aksepterer det mye raskere tempoet, den nesten non-stop handlingen, og selvfølgelig nostalgioverdosen, full av referanser og vitser for fansen. Ikke prøv for hardt å forstå noen av avgjørelsene, av hvordan karakterene kommer godt overens eller dårlig plutselig, for selv om de definerer seg selv fra begynnelsen, bryr filmen seg egentlig ikke. Det er noen gode interaksjoner, men vi er her for neste nikk eller fangstfrase mens en ny haug med Mario-elementer blir tatt i bruk. Heh, vil du ikke engang kjøpe inn i den lille drama i den.

Så ja, det er litt dumt alt i alt, men jeg brydde meg egentlig ikke heller, da viften i meg var for opptatt av undring. Det er på godt og vondt, da de som er helt ukjente for Mario-universet kanskje ikke ser moroa i noen av vitsene, kanskje ikke får en god haug med de mer obskure referansene. Og selv om det ikke finnes noe slikt som en kanon til den alltid fleksible "lore" av serien, fant jeg også et par ting å være litt malplassert som mer tvunget ressurser for filmformatet, som skumle Luma eller Mad Max-lignende opprinnelsen til karts.

Når det er sagt, synes jeg også det er bra at dette er en absolutt gave til fansen først og fremst, en trang, men forsiktig og ekstremt nydelig pakke laget med respekt og kjærlighet for en kreasjon som har vært under utvikling i mer enn 40 år. Da The Last of Us overrasket meg med en historie verdt å se på annet enn å spille, da Sonic gjorde en anstendig innsats da ingen trodde det kunne fungere i et live-action-miljø, er dette fargerike eventyret mer en enestående hyllest som har evnen til å imøtekomme barna, foreldrene og de unge besteforeldrene samtidig, men av svært spesifikke grunner de delte gjennom årene, Ikke fordi det er den beste familievennlige animasjonsfunksjonen for alle publikum.

The Super Mario Bros. Movie

Og mens som de nevnte elementene, er det andre som nettopp fikk reimagined her (for det meste alt relatert til de forskjellige ta for Kongs, selv om det hedrer hvordan DK / Mario tandem startet det hele), stifter er bare fabelaktig som fan service. Du vil elske hver Blooper, Dry Bones, Cheep-Cheep, Koopa eller Spiney på skjermen (ja, Bowser, de kalles Spinies), og også hver blokk, bakke, pipe eller gjenstand. Måten de introduseres på føles noen ganger som en fornøyelsespark i seg selv, ironisk nok.

Apropos Bowser, Jack Blacks karakter stjeler bare showet. Det er like respektfullt som resten av hovedrollen, men det er den du virkelig kan se skuespilleren være seg selv i alle fasetter og uttrykk. Jeg skal ikke ødelegge noen av de beste øyeblikkene i filmen som nesten utelukkende ble drevet og til og med skrevet av Black selv, men la oss si at det var den aller beste casting-avgjørelsen, og det er klart at han ble tilbudt litt utøvende frihet.

Nest etter ham er Anya Taylor-Joys fantastiske Peach, og for de som blir fornærmet av hennes styrke og personlighet, la meg bare fortelle deg at det startet for lenge siden og for det meste med Super Mario Odyssey, et spill som er nøkkelen til mange ting her vil jeg heller ikke ødelegge, og at hvis du ikke skjønte med de mange overdelingstrailerne som ganske mye ødela to tredjedeler av filmen, dette handlet alltid om å redde Luigi, ikke jomfruen i nød.

Til slutt, røde hatter av til lydsporet, inkludert det originale partituret som minner om kanskje 20+ spill (noen ganger er det så subtilt som tre elegant plasserte toner på slutten av en sekvens), og lydeffektarbeidet får fansen til å føle seg hjemme.

Da rulleteksten hadde rullet og lysene kom på igjen, tok jeg en titt rundt og så halvparten av kritikerne fortsatt med øynene åpne og et stort smil om munnen. Den andre halvparten hadde nettopp sett en barnefilm som kanskje var for dum, meningsløs eller bare overveldende. Det er sant at de har lagt så mange elementer i dette at den uunngåelige oppfølgeren sitter igjen med langt færre å bruke og må ta ting dypere og langsommere, men jeg personlig likte bob-bombingen og vil se den igjen. Jeg er sikker på at det er en av de beste filmene som kunne vært laget med det rare, massive kildematerialet, og at det er i ferd med å bli min syv år gamle barns favorittfilm i årene som kommer.

The Super Mario Bros. Movie
The Super Mario Bros. Movie
8 / 10