The Terminal

The Terminal

Spielbergs luftige kjærlighetskomedie er fylt med sjarme og klarer på et morsomt vis å fange livet i en lufthavn.

På grunn av uro i Viktor Navorski hjemland tvinger de amerikanske tollmyndighetene han til å forbli i New Yorks JFK-lufthavn. Fanget i denne pseudo-verden prøver han å danne seg en tilværelse, men det viser seg raskt å være vanskelig å skaffe kost og losji i transportens mekka. Faktisk er historien inspirert av en ekte hendelse, hvor den iranske Merhan Nasseri ble tilbakeholdt på Charles de Gaulle lufthavn og deretter gjorde stedet til sitt hjem. Tom Hanks er igjen i toppform i den litt naive og rare karakteren, men gjennom glimrende skuespill klarer Hanks å få utrolig mye ut av scenene. Han spiller Navorski med hjertet, og selv om karakteren er godtroende og en anelse naiv, så får Hanks ham aldri til å virke som en tåpe, men bevarer den hårfine linjen. Navorski kjemper i starten en hard kamp for å skaffe mat i den travle lufthavnen, men gjennom en rekke artige og oppfinnsomme påfunn får han mat i magen likevel.

Hans bestrebelser gjør at han møter et hav av mer eller mindre sprøe karakterer i den travle lufthavnen og visse av stedets ansatte knytter han også vennskap med. Lufthavnens ledelse er langt fra tilfredse med å ha Navorski løpende, men ettersom de selv har satt ham i denne knipen kan de ikke bare anholde ham, så de prøver konstant å lokke den godtroende reisende ut i trøbbel - det viser seg at Navorski er mer snarrådig enn de aner. Etter å ha etablert et liv i lufthavnen støter han på den skjønne flyvertinnen Amelia, spilt av Catherine Zeta-Jones som han straks faller pladask for. Her tar filmen en liten dreining i kjærlighetens retning og det er herlig å se hvordan Navorski får hjelp av lufthavnsstaben i hans streben etter Amelia.

Alle som har reist mye vil uten tvil trekke på smilebåndet over mange av filmens sprøe øyeblikk på lufthavnens toaletter og i restauranter hvor Hanks på mulig og umulig vis prøver å overleve. Især scenen hvor han prøver å finne seg til rette i noen av de klassiske lufthavnsstolene fikk meg til gapskratte - mange av oss her fra redaksjonen har brukt mange timer på flyplasser, og stolene er djevelsk designet til at man nettopp ikke kan sove i dem.

The Terminal er en søt og artig komedie på mange måter, men til tross for at den er basert på en ekte hendelse er det tydelig klistret glansbilder på historien. Det er tvilsomt at en person vil kunne danne så tette vennskap med lufthavnens ansatte, men man ser med glede over dette aspektet av filmen da det egentlig ikke er det den handler om. Filmen er en ekte feelgood film, noe vi savner mer v nå for tiden, og den egner seg perfekt til en hyggelig stund med familien, kjæresten eller å bare se den på egen hånd. Det er uten tvil Tom Hanks som bærer denne filmen og fans av ham vil nyte og se han i en ganske annen rolle enn vi er vant til. Det skal være usagt om filmen forøker eller forminsker din reiselyst, du vil garantert sjekke en ekstra gang etter passet neste gang du reiser.

The TerminalThe TerminalThe TerminalThe Terminal
7 / 10

3