The Walking Dead: Survival Instinct

The Walking Dead: Survival Instinct

Studioet bak det bortglemte (og undervurderte) Ghostbusters: The Video Game er tilbake med nok et lisensspill. Vi har satt karakter...

Det er lørdag, solen skinner og det frister veldig med en tur ut. I stedet har jeg tilbragt syv timer sammen med årets hittil dårligste spill. Activision byr nemlig på fullstendig meningsløs lisenssmørje basert på AMCs sukserike zombieserie. Tvers gjennom den rake motsetningen til Telltales geniale, historiedrevne og episodebaserte eventyr. The Walking Dead: Survival Instinct er et uferdig, latterlig, dumt, og fremfor alt ekstremt kjedelig actionspill sett fra et tradisjonelt førstepersonsperspektiv.

Det er ganske enkelt søppel.

The Walking Dead: Survival Instinct
Før hvert oppdrag kan man velge utstyr, og bestemme om medhjelperne skal vokte bilen eller bli med. En god idé som er elendig utført.

Selv om Survival Instinct hadde kostet ti kroner på Steam, Xbox Live eller PSN, så hadde det fortsatt vært et ran. Nå må du betale 500 kroner for å ta del i denne superseige suppa av dårlig produksjonsverdi, og det er vanskelig å ikke skrike i fortvilelse med tanke på hvor bra dette kunne ha blitt. The Walking Dead (TV-serien) må jo på flere måter være den perfekte rammen for å lage et kult, sammensatt og innholdsrikt zombiespill i samme ånd som eksempelvis DayZ. I stedet har utviklerne Terminal Reality slangt sammen et Call of Duty-luktende, uferdig lappeteppe av en vits hvor man smyger seg langs teksturfattige husvegger i håp om å ikke bli oppdaget av spillets 12 000 zombier.

Eventyret begynner som et tolv år gammelt actionspill. Spilleren befinner seg i en smal grøft, og går på en svingete sti laget av tre polygoner (maks fire, lenger kan jeg ikke strekke meg). Man må skyte en Walker som sitter på huk og forsyner seg av pappas hårfeste. Handlingen tar en vending, og både pappa og onkel dør. Perspektivet endres, og den snakkesalige tøffingen Daryl Dixon inntar hovedrollen. Alt begynner som et helt vanlig actionspill hvor man først må skyte, og deretter vaske støvlene.

The Walking Dead: Survival InstinctThe Walking Dead: Survival Instinct
Hver gang man blir angrepet må man fekte dem unna med hjelp fra et minispill. Etter 433 000 ganger føles det mer enn en anelse ensformig.

Før man vet ordet av det blir The Walking Dead: Survival Instinct ubegripelig vanskelig, og jeg skjønner at den lille opplæringssekvensen ikke er representativ for resten av spillet. For her handler det i bunn og grunn om å snike. Hele tiden. Blir man oppdaget av en Walker, så er det i prinsippet over. Man blir raskt stormet av ti andre zombier, og på grunn av et dårlig nærkampsystem er det umulig å holde de sultne udøde på avstand.

Når man blir angrepet av en zombie, så dukker det opp et vilt roterende ikon på skjermen. Det gjelder å styre den ene spaken inn i en liten sirkel, for på denne måten kan man krangle knivbladet inn i fiendens kranium. Problemet med systemet er egentlig ikke at det er dårlig presentert, ensformig og elendig (noe det for så vidt er), men heller at utvikleren ikke har tenkt på hva som skjer hvis man blir angrepet av flere samtidig.

The Walking Dead: Survival Instinct
Grafikken minner om noe fra starten av 2000-tallet. Belysningen er like dårlig som teksturene.

I stedet for å inkludere en funksjon for å redde seg selv, så dukker det opp et slags køsystem hver gang det kommer flere fiender. De venter tålmodig på sin tur for å prøve lykken i dette minispillet. Uansett hvor bra man spiller, så hopper nestemann på deg så fort du har kverket en av dem. Man kommer seg ikke unna, og dette (sammen med en rekke andre dårlige designvalg) gjør The Walking Dead: Survival Instinct til et av de dummeste spillene jeg har testet på flere år.

Bare en slik ting som at zombiene ikke kan se meg når jeg sniker meg fremover - det er så teit at jeg blir flau i forsøket på å beskrive det. Midt på høylys dag, på en diger parkeringsplass kan man altså gå rett forbi 22 dauinger så lenge man holder B-knappen inne. Man blir altså helt usynlig. Noen ganger ser ikke fienden meg selv om jeg slår dem i hodet med en machete. Dette skjer altså i det samme spillet hvor andre Walkers kan lokalisere Daryl på 2000 meters hold, til tross for at han har gjemt seg bak en lastebil.

The Walking Dead: Survival Instinct
Pappa... er det deg?

Hele spillet stinker av søppel og manglende intelligens. Man ferdes over et kart, får mulighet til å styre figuren sin mellom de forferdelige mellomsekvensene, og får oppleve et håpløst forsøk på å skape valgfrihet (dette innebærer at man får velge avkjøring hele fire ganger gjennom spillets forløp mens bilen kjører automatisk gjennom kartet).

Alt er delt opp i diverse mindre oppdrag som omhandler leting etter mat, våpen, bensin og en del andre meningsløse gjøremål. Det er frustrerende ensformig og irriterende mørkt. Det er heller aldri ekkelt, skummelt eller stemningsfullt. I stedet er det dårlig. Hele tiden er det genuint dårlig. Jeg vil gå så langt som å kalle det uferdig. For det virker som om utviklerne bare har teipet sammen en haug med dårlige spillelementer, som til slutt ender opp som en forferdelig helhet. Ingen burde være nødt til å betale for dette.

The Walking Dead: Survival Instinct
Kontrollen er klønete, og brettene er lineære og mangler spenning.

Jeg kan ikke avslutte uten å nevne lyd og bilde. Grafikken er grusom. Det er polygonfattig, brunt med dårlig lyssetting og lavoppløste, fattige teksturer. Uten å overdrive vil jeg si at det finnes spill fra 2003 som er penere en Survival Instinct. På toppen av dette har vi stemmeskuespillet... Norman Reedus (Daryl) har antageligvis lest inn sine replikker i søvne, og Michael Rookers skrikete overspilling er så dårlig tilpasset at det blir tidvis latterlig.

Som du skjønner er Activisions brune smørje av en lisensvits best egnet for søppelkassa, for dette er utvilsomt årets hittil verste spill, og et hån mot en kvalitativ og underholdende TV-serie.

02 Gamereactor Norge
2 / 10