Vi ble blåst av banen i år også. Vi visste hva vi gikk til, ettersom spillet ble vist frem på tilsvarende måte på E3 i fjor, men The Witcher 3: Wild Hunt er så mektig at det overgikk de høye forventningene våre nok en gang. Denne gangen fikk vi se en gameplay-demo som fortsatt der Griffin-kampen som ble vist frem under Microsofts konferanse slapp.
Det er litt vrient å vise frem et storslått open world-rollepill i en setting som den på E3. Dette er tross alt ikke et spill som du setter deg ned og spiller i 15 minutter om gangen. Kompromisset tol utvikler CD Project Red ble å komprimere det som normal fyller halvannen time med spilling ned til en visning på ca. 40 minutter. Underveis fikk vi se forskjellige sider ved Garalt personlighet samtidig som vi møtte en langt rekke ikke-spillbare figurer. Vi ble også vitne til de majestetiske områdene vi kommer til å besøke, og vi fikk en smakebit på historien. Slapp av, vi skal ikke røpe denne her, men heller nøye oss med å si at dette var en presentasjon av den typen der man vegrer seg for å skrive notater fordi man ikke vil gå glipp av noe som helst.
- Hvordan lager man en fem minutters demo av et spill på hundre timer? Det er bare helt crazy, spøkte produsent John Mamais, mens han smakte på den samme problemstillingen vi var inne på innledningsvis én gang til. Han samlet seg og fortsatte: - Uansett, Griffin-kampen var vanseklig å få til å stemme, men det føltes riktig å vise frem en kamp mot et monster under Microsoft-showet.
Det viser seg at nådeløse løvefuglen kom med en fin belønning knyttet til seg, ettersom en fyr i landsbyen like ved var villig til å oppgi hemmelig informasjon til den som ble kvitt monsteret. Informasjonen handlet om en jente med askegrått hår, som spiller en rolle i Geralts fortid. Igjen, vi skal ikke spoile noe, men vi ble fortalt at spillet vil la deg oppleve viktige hendelser i livet hennes, mens vi følger i fotsporene. Hele tiden vil man også balansere på en knivegg, der valgene dine ikke alltid får utfallet du så for deg, selv hvis du er av den hederlige typen.
- Dette er ganske tidlig i spillet, da du har fått høre om ei jente med askegrått hår. Ei jente som har en forbindelse med fortiden din, forklarer Mamais. - Hun dukket opp tidlig i sagaen slik den er skrevet i bøkene, og hun gjør også opptreden i starten spillet.
Videre blir vi introdusert for Novigrad, den største byen i hele Wild Hunt. Og for en by det er! Den er full av liv, og full av variasjon. Vi gikk hurtig langs en middelaldergate og fikk med oss de største severdighetene i en guidet tur i byen som varte i omtrent fem minutter. Ikke på langt nær nok til å virkelig få med seg alt som foregår her:
- Det kommer til å utspille seg en politisk kamp i byen. Noe heksejakt kommer også til å ha sitt utgangspunkt herfra, og det finne grotter og ruiner som du må ned i for å utforske. Mer kan jeg ikke si akkurat nå, kommenterer Mamais før han fortsetter guidingen.
Etter Novigrad blir vi tatt med til en sump. Vi blir raskt introdusert for de mystiske "Ladies of the Woods", en gruppe hekser (tror vi) som hadde trollbundet en gammel dame. Hun var slaven deres kan man vel si. For å finne ut mer om jenta vi lette etter, hun med det askegrå håret, inngikk vi en avtale med den gamle damen. Vi gikk med på å spore opp og ta livet av en angivelig ondskapsfullt trelignende vesen. Da vi fant vesenet viste det seg imidlertid at ting ikke var like svart-hvitt. Vesenet hevdet selv at han beskyttet de foreldreløse barna i landsbyen like ved, og vi ble nøtt til å ta et valg. Hvem skal vi tro på her? Hvordan skal veien vår gå videre? Hvem skal ofres i jakten på jenta med det askegrå håret?
Vi skal ikke dvele ved avgjørelsen som ble tatt under presentasjonen, men heller påpeke at hele opplevelsen ser fortryllende ut. Hvis du har sansen for dype rollespill kommer garantert The Witcher 3: Wild Hunt til å gi deg de vanskelige valgene du ønsker å bli stilt ovenfor.
I det hele tatt ga demoen oss et godt bilde på hva vi har i vente i rollen som Geralt for tredje gang. Kul action, nydelige omgivelser, og tøffe valg som ofte handler om å velge det beste av to onder. Vi er veldig spente på hvordan alle valgene kommer til å nøstes sammen til en helhet, og vi klarer nesten ikke å vente til lanseringen i februar. Utsettelsen har ikke gjort dette til en mindre interessant tittel. Snarere tvert imot...