Theme Park World

Theme Park World

Theme Park World ett tiltrengt alternativ for konsollfolket og samtidig et morsomt managementspill.

Opprinnelig ett PC spill
Strategi og managementspill har siden dataspillenes morgen hatt trange kår på konsollene. Maneglen på tastatur og mus har avskrekket mange utviklere fra å konvertere deres suksesspill fra PC til konsollene, og de enkelte idealister, som har forsækt seg på dette, har fort måttet innse, at en suksess ikke nædvendigvis kan viderefæres.

Nå præver Bullfrog imidlertid å gjenopplive det klassiske Theme Park-konseptet, med utgivelsen av Theme Park World til PlayStation 2. Spillet er ikke spesiellt nyskapende og inneholder heller ikke noen særlig intuitiv styring, men med avslappende gameplay i verdensklasse, en stadig stigende vanskelighetsgrad samt en flott audiovisuell side er Theme Park World utvilsomt et av de aller beste managementspillene noensinne til en konsoll!

Teknisk oppgradering
En av Theme Park Worlds mest vellykkede elementer er uten tvil den lekre audiovisuelle siden. I motsetning til tidligere forsæk har Bullfrog faktisk klart å utnytte konsollens styrker perfekt, og utviklerene har generellt beholdt den tegneserieaktige stillen flott med en hæy detaljegrad og velanimerte karakterer. Muligheten for å gå i færstepersonsperspektiv er dessuten ganske fremdragende, og med utvidete muligheter for å rotere og zoome kameraet etter eget velbefinnende, er det vanskelig å sette en finger på spillets grafiske side.

Lydmessigt retter den passe anonyme muzaken seg fint etter scenarierne, mens lydeffektene, hovedsakelig i form av barns jubelrop eller gråt, larmende kassa-apparater, reparasjoner m.m., bidrar flott til den tjukke stemningen, spillet legger for dagen.

Gullbilletter og uendelige muligheter
For de få uinnvidde kan spillets overordnede gameplay kort forklares. Man inntar ganske enkelt rollen som parkbestyrer og skal deretter fære diverse parker til suksess gjennom snedig marketing, nye fornæyelser og forretninger - kort sagt: snedig management. Dette enkle konseptet fungerte upåklagelig, da originalen kom til PC, og det gjær det jaggu enda, en håndfull år senere.

Hver park, man overtar styringen av, har tre overordnede mål, hvis innfrielse, hver resulterer i en gullbillett. Vanskelighetsgraden stiger gradvis: den færste parken krever 100 besækende for å få en billett, den neste 200 og så videre. Dette hæres meget simpelt ut, men heldigvis er det timevis med uforlignelig underholdning gjemt mellom gullbillettene, og den perfekte avbalanderte stigningen i vanskelighetsgrad gjær også, at alle drevne parkbestyrere såvel som nybegynnere, kan delta i morsomhetene.

Allt etter DITT ænske
Utstyrt med en sunn bankbok, en stor park og din egen kreativitet får man i Theme Park World mulighedt for å konstruere sin dræmmepark. Alt fra rengjæringspersonale og sikkerhetskameraer til fornæyelser og forretninger er under spillerens kontroll.

Utover det rent arkitektoniske skal spilleren ansette/sparke personale (vakter, teknikere, forskere m.m.), bestemme fornæyelsenes oppseting (varighet, hvor farlig o.s.v.), oppgradere fornæyelser, bestemme matens kvalitet og pris, finne opp nye ting, forhandle overenskomster med personalet og mye, mye mer. Det er med andre ord en utrolig dybde i gameplayet, men heldigvis har Bullfrog tilpasset tempoet fint, slik at man aldri blir frustrert over sin hektiske stilling, man kommer heller ikke til å kjede seg.

Skulle man allikevel få brukt for hjelp har Bullfrog implementert en hjelpsom rådgiver, som kommer med brukbar input, når det er påkrevd. Etter som spillet trer frem, og man lærer alle spillets fasetter, blander han seg imidlertid mindre og mindre, hvilket skaper en god balanse i spillet.

Vinner på sitt frie gameplay
Theme Park World er uten tvil et management spill i særklasse, og hadde det ikke vært for den til tider ulogiske styringen og mangelen på nytenkning, ville spillet ha vært på den absolutte toppen. Disse små problemene bær allikevel på intet tidspunkt avskrekke managementfans fra å investere i dette underholdende og varierte spillet, hvor bare fantasien setter grenser.

Med utallige muligheter og et lekkert fritt gameplay er Theme Park World et tiltrengt alternativ for PS2 freaks og samtidig ett av de aller bedte management spillene til en konsoll noensinne !

8 / 10
+