Thor: Love and Thunder

Thor: Love and Thunder er Marvel på sitt beste og verste

Eirik håper du virkelig liker Thor: Ragnarok, for her er det sannelig mye resirkulering i en film som ikke våger å ta noen store sjanser, men i stedet går for trygg underholdning.

En av grunnene til at Thor: Ragnarok er en av mine favorittfilmer i Marvel Cinematic Universe er at den turte å leke med forventningene til fansen. Thor fikk lov til å være morsom og leken, intense scener ble brutt av kvikk humor og man trengte ikke å tenke så mye over de andre filmene og seriene for å ha det gøy. Derfor var det godt å høre at Taika Waititi fikk enda en mulighet, og på toppen av det hele bringe Natalie Portman tilbake fra katastrofen som er Thor: The Dark World. Problemet er bare at vi ikke overraskes denne gangen.

Thor: Love and Thunder

Ikke misforstå. Thor: Love and Thunder hadde ingen problemer med å underholde meg de nesten to timene den varte. Ganske tidlig blir det klart at vi atter en gang får servert en historie med lett og ledig tone til tross for det som egentlig er en ganske deprimerende grunnmur. Kjemien mellom Chris Hemsworth, Taika Waititi og i dette tilfellet en altfor lite brukt Tessa Thompson er fortsatt enestående, mens Natalie Portman viser at også hun som oftest vet akkurat hvordan man takler denne improvisatoriske humoren regissøren har blitt kjent for. Sleng på noen kampscener som både ser og høres bra ut sammen med noen fiffige referanser til tidligere filmer og serier, så kunne dette blitt en ny slager.

Derfor er det bare så synd at Marvel tydeligvis har gitt denne talentfulle gjengen en liste over hva som gjorde Thor: Ragnarok så bra, for fy søren hvor lik den føles. Mye av dette skyldes at enkelte scener og vitser enkelt sagt er resirkulert fra forgjengeren. Du blir liksom ikke så overrasket eller lattermild av de brå overgangene fra drama til humor lenger når det skjer hvert femte minutt. Man får aldri tid til å frykte Christian Bale sin fascinerende tolkning av Gorr heller når han plutselig prøver å være et humoristisk avbrudd rett etter en litt dyster scene. Jeg tror de fleste forstår hvilken jeg mener når de ser filmen, for undertegnede kan ikke forstå hvorfor den i det hele tatt ble med.

Denne uforutsigbarheten ødelegger rett og slett flyten i filmen flere ganger. Om det er på grunn av at Waititi sin humor dessverre bikker over kanten han balanserte ypperlig i Ragnarok på grunn av litt for mye uthaling eller gjenbruk av de samme greiene. Flere scener starter fortreffelig og får meg til å enten le høyt eller sitte på kanten av stolen, men ender ofte opp med å smette inn altfor mange kommentarer og/eller gjenta noe forfatterne tydeligvis sa seg meget fornøyd med tidligere i filmen. Med det i tankene råder jeg deg til å ikke se Ragnarok rett før denne, for jeg tror at Love and Thunder ville gjort det mye bedre om det ikke var for at vi fikk en ganske lik porsjon i 2017.

Thor: Love and Thunder er jo som nevnt langt fra en dårlig film. Ved å være en slags romantisk komedie er dette atter en gang noe utenom det vanlige for MCU, så når du blander sjangerens flauhetsbyggende scener sammen med litt heftig Marvel-action og til tider nydelige humor ender dette opp som en underholdende film jeg nok vil se igjen med ujevne mellomrom. Grunnen til at det ikke blir oftere er at den blir for rotete og melket tørr på grunn av forsøket på å blande dramatikk og nerve i det som i hovedsak er en humorfilm som ikke tør å ta store krumspring vekk fra suksessoppskriften til Ragnarok.

7 / 10