To the Wonder

To the Wonder

To the Wonder - en historie om kjærlighet. Fortalt på en mye bedre måte enn Aune Sands «Dis».

Man skal lete lenge etter en regissør som er så pretensiøs som Terrence Malick. Filmene hans er tunge å svelge, mye ligger skjult, og det er kanskje derfor vi liker han. Mannen som tidligere har regissert blant annet the The Tree of Life, Days of Heaven, The Thin Red Line og Badlands, har nå regissert To the Wonder der hans poetiske uttrykksmåte får fritt spillerom.

To the Wonder er en film det er veldig vanskelig å si noe fullstendig konkret om. Det finnes en rød tråd, et tema som omhandler kjærlighet på et plan der lite fortelles. Det handler om mennesker som flytter sammen og fra hverandre. Fra et land til et annet. Forviklinger som oppstår i samlivet og savnet som er i fraværet. Men hele handlingen kokes likevel ned til en fortellerstil som heller lar mye være usagt enn sagt.

Det er en film med relativt lite tale. Det er en del voiceover, noe som ga meg umiddelbar tvil grunnet assosiasjoner til Aune Sands katastrofefilm (bokstavelig talt) Dis - en historie om kjærlighet. Med en så dårlig opplevelse med voiceover tidligere, blir jeg ikke mer trygg på To the Wonder. Det slår meg likevel at Malick håndterer det på en profesjonell måte. Selv om jeg tidvis skulle ønske at skuespillerne bare kunne si ting rett ut for at alt ikke skal være så forferdelig kryptisk og innadvendt.

Når en film har så lite tale, er det kanskje helt okey at rollebesetningen består av blant annet Ben Afleck. Hans rolle som stumtjener i et kjæresteforhold ville ellers gitt meg litt abstinenser i salen, på samme måte som da jeg så Robert Pattinson i Cosmopolis. For hvordan en treplanke som Ben Afleck befinner seg i de seriøse kunstfilmene til Malick er for meg også her et mysterium. Men det kan være et tegn på at regissører med kultstatus stadig tar seg mer og mer inn i Hollywood. Eventuelt omvendt.

To the Wonder
Kjære, har du gått fra L'Oréal Professionnel Homme til Schwarzkopf Volume Boost?

I To the Wonder finner man også Malicks nærmest varemerkede filmstil. Visuelt poetisk, dvelende sekvenser og en forkjærlighet for flatt landskap og solnedgang. Sistnevnte blir nesten litt i overkant; det finnes en solnedgang nesten hver eneste gang karakterene beveger seg utendørs. Det gir en litt påtatt følelse som ødelegger opplevelsen en smule. Som om karakterene ser ut vinduet og tenker «shit, det er solnedgang. Nå må vi ut å være emosjonelle og sånt».

De flate landskapene er likevel det som slår pusten ut av meg. Alt fra tidevannsskiftet i Frankrike der vannet sakte fyller opp sandbankene, til de store, slette åkrene som finnes i innlandet i USA. Selv om strøket karakterene befinner seg i virker som et dukkehus, der husene er vakre på utsiden, mens de er tilnærmet tomme på innsiden, får jeg lyst til å reise dit. Det er veldig pent, rent visuelt.

To the Wonder er ikke en film jeg vil anbefale til de aller fleste. Erfaring tilsier at folk vil synes den er tung. Så tung at når andre filmer han har regissert tidligere ble vist på kino, gikk folk ut av salen innen den første halvtimen var over. Det krever derfor av seeren at man setter pris på det poetiske, det vakre med lange tagninger og malende stemningsbilder. En person som ønsker å se den for underholdningens skyld ville følt seg snytt for pengene.

Dermed er filmen en visuelt poetisk kavalkade, med tunge scener og stillestående dialog. En film som tar for seg kjærlighet og sammenbrudd. Savn og såre temaer på en veldig indirekte måte. Det er morsomt å se Ben Afleck i en slik rolle, selv om rollefiguren hans er ganske flat og monoton. Faktisk irriterende likegyldig. En film jeg ikke vil anbefale til fans av Transformers, men heller til fans av Hiroshima, mon amour, Drive og andre filmer med roligere hastighet og implisitte følelser.

7 / 10
+
En avslappet og poetisk kjærlighetsreise, som forteller om samliv og sambrudd uten å være klisjé. Foruten solnedgangene.