Tomb Raider Legend

Tomb Raider Legend

Den erkebritiske gravrøveren Lara Croft er tilbake i storform, og vi har spilt oss gjennom eventyret og satt karakter!

Tomb Raider skal være gøy. Det bør være fokus på eventyr og utforskning i vakre og eksotiske settinger. I hovedrollen vil vi ha en nett, atletisk kvinne, som faktisk kan bevege seg som en nett og altletisk kvinne. Ikke som en lastebil som mista det ene hjulet nedi svingen og er på vei til å havarere - en beskrivelse som minner sterk om spillbarheten i Tomb Raiders forrige kapittel. Angel of Darkness tok så godt som livet av vår heltinne Lara. Kan hun reddes? Tusenvis av fans og ett studio hadde i alle fall et håp, og dermed tok Crystal Dynamics på seg jobben å gjøre litt førstehjelp - nei, jeg vil heller kalle det en real gjenopplivning av vår engang så suksessfulle Lara. Nå gjenstår det bare å sjekke pulsen.

I en James Bond inspirert intro ser vi Lara virkelig i storform. Hun er mykere å se på, mer atletisk enn tidligere, og ikke minst mye tøffere. Etter den fengende introen, blir vi vist ut i et majestetisk fjellområde, med fossefall og vill natur på sitt flotteste. Lara Croft er tilbake igjen, nå i sitt rette element. Startstedet er Peru, og i god gammel Tomb Raider-stil er det noen ruiner som skal utforskes. Men det hun finner er ikke det hun ventet seg. Isteden dukker det opp spøkelser fra fortiden, og gir Lara mange spørsmål hun er nødt å få svar på. Det er her eventyret begynner.

I Tomb Raider: Legends er det ikke bare historier om nåtiden som blir fortalt. Vi får også se en rekke hendelser fra Lara's fortid som har vært med på å utvikle henne til den personen hun er i dag. Tilbakeblikkene man får se er ikke bare filmklipp, du kan også få være Lara i hennes yngre dager ikledd den trange lyseblå trikoten, khaki shorts og med den jentete ryggsekken. På denne måten klarer Chrystal Dynamics å sy sammen en spennende historie om hvordan Laras fortid har påvirket livet hennes. Men man kommer egentlig ikke ned i dypet i verken historien eller karakterene i spillet. Det savnet jeg.

En ting er nok sikkert de fleste enig i - klønete kontroller og klumsete kameravinkler kan fullstending klusse opp gleden ved ett spill som egentlig hadde potensiale i utgangspunktet. Og det er faktisk her Legends stiller sterkest. Aldri før har Lara vært så lett på tå og hatt en så fin flyt. Det føles lett og lekent - ja, det er nesten som en drøm å bevege henne rundt i det utrolig vellagde miljøet. At Lara haltet rundt som om hun gikk på stylter i hennes PS2 debut, er nå bare et vondt minne. I tillegg kan du stille kameraet akkurat slik du selv vil ha det, så du slipper å ta ett hopp inn i det ukjente, noe som kunne være ett problem i noen av de gamle spillene.

Man kan jo ikke være en riktig heltinne uten våpen, så selvfølgelig er Lara tungt bevæpnet. Hun har lagt sin trofaste ryggsekk hjemme - ryggsekken som har vært fast inventar gjennom alle de tidligere spillene. Men det ser bare mye tøffere ut slik, og det var sannelig på tide at hun kom seg ett skritt videre. I tillegg til mange fete våpen, har hun også fått noen nye redskaper, som for eksempel en grappling gun som kan brukes til så mangt. Komme seg fra A til B, løse gåter, unnslippe farer eller flytte på ting. Du har også en kikkert med R.A.D funksjon som virkelig kan komme til nytte om du sitter fast med en gåte. Den virker slik at den analyserer tingene du sikter på, og etter analysen får du ett lite tips om hva gjenstanden kan brukes til. Om det er noe du kan flytte på, om det er en mekanisme eller om det er mulig å ødelegge den.

Det er så mye som har skjedd siden sist vi møtte frøken Croft. I tillegg til at det ser fantastisk ut, så er det også masse spilleglede man får i Tomb Raider: Legends. Lara har like mye krutt i sine elegante gasellebein som i håndkanonene, men om du foretrekker å pumpe bly inn i fiendene dine så er det flere spennende måter og gjøre det på også. Crystal Dynamics har lagt til bullet time, og det er så stilig å se Lara i aksjon. Hun setter en fot på kneet til fienden, den andre på skulderen, sender en strak vrist i haka hans, og tar en backflip mens hun setter tre kuler (med garantert dødlig virkning) i brystet hans. Alt sammen i slow motion. Det er i øyeblikk som dette at Lara skinner som hun gjorde i gode gamle dager. De har også latt seg inspirere av spill som Resident Evil 4, hvor du må trykke hurtig på visse knapper under noen filmsekvenser. Vel, man må jo si at vi har sett penere grafikk på Playstation 2 før, og spillet mangler noe dybde og det er en anelse for kort. Men uansett hvordan man vrir og vender på det - det er litt av en godtepose Crystal D har klart å lage til oss som allerede elsker Lara, og det er ingen tvil om at dette spillet til og med kan trekke til seg noen nye fans. Pulsen til Lara Croft banker igjen, og jeg synes hun er i storform.

Tomb Raider LegendTomb Raider LegendTomb Raider LegendTomb Raider Legend
8 / 10
+