Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Tony Hawk's Proving Ground

Tony Hawk's Proving Ground

Tony Hawk fortsetter i samme spor som før i årets utgave av det populære skatespillet. Men er det nok til å hamle opp med Skate?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Tony Hawk var helt trygg han. Helt fredet. Hvert år kunne vi kose oss med nye utgivelser, og innta nye skate-arenaer sammen med vert-kongen fra California. Selv om det som regel har vært mindre endringer og justeringer fra år til år, har det nesten alltid vært nok til å holde interessen oppe. Men så skjedde det. Skate kom.

Proving Ground bygger videre på det Neversoft grunnla i Project 8. Spillstrukturen er blitt pusset opp, og i all hovedsak innebærer det at du skal utvikle deg som en av tre forskjellige skate-typer. Karriere-skateren reiser verden rundt, tar bilder for kjente livsstilsmagasiner, er med i de store konkurransene og skriver autografer, som for eksempel Bob Burnquist eller Tony Hawk selv. Hardcore-skateren skater til han blør, og driter i alt annet, litt som Mike Valley eller Andrew Reynolds, som bare elsker sporten. Siste klasse er den innovative riggeren, som ser muligheter overalt, og kan bygge det som trengs for å lage unike spots. Tenk Daewon Song eller Chris Haslam. Hvem vil du være?

Dette høres kanskje ut som en spennende oppbygning, men i mine øyne gjør det egentlig spillet en bjørnetjeneste. Når man kan hoppe frem og tilbake mellom tre forskjellige historier, får jeg følelsen av at fremdriften mangler en overordnet regi som syr det hele enda strammere sammen.

Nail the Trick-modusen har blitt utviklet til en liten famile, med Nail the Grab og Nail the Manual som nykommere. Funker på samme måte som sist, og ser like lekkert ut hver gang. Riggingen bygger videre på en tilsvarende modus i Project 8, men i forrige utgave var du begrenset til noen få, lukkede områder. Nå kan du sette opp en kicker, en quarter pipe eller en rail praktisk talt hvor du vil, og dermed finne massevis av hemmelige spots og utfordringer.

Dette er en annonse:

Aggro kick er en annen nyhet, og denne er ganske enkel, men ikke helt ubetydelig likevel. Med jevne, rytmiske trykk på RB sparker du fra ekstra hardt, og kan dermed oppnå mye høyere hastigheter enn i de tidligere spillene. Høyere fart gjør det ikke bare raskere å forflytte seg rundt i denne enorme verdenen, det fører også til luftigere svev, og dermed kan du nå enda flere bortgjemte og hemmelige steder.

Byen vi får rulle rundt i denne gangen er helt enormt stor. Så stor at det er vanskelig å ha oversikt over alle de ulike bydelene som du låser opp fortløpende. Men den fargesterke paletten fra Project 8 er tonet ned, her går det mest i nyanser av grått og brunt, gjerne i regnevær eller tett, grått skydekke. Ikke like innbydende å se på som solfylte Project 8 eller Skate, men størreslemessig er det helt klart imponerende.

Skate er et bedre spill enn Proving Ground, helt klart. Men det stopper ikke der. Project 8 er også et bedre spill en Proving Ground. Selv om det er masse nyheter i denne utgivelsen, føles Project 8 som et mer komplett produkt, som er lekkert og morsomt helt fra starten, der Rodney Mullen står med det glade trynet sitt og lærer deg Nail the Trick-modusen.

Det er mye bra i Proving Ground. Byen er enorm, det er massevis av utfordringer, og det er flere nyheter i denne utgivelsen enn denne serien har sett de siste åra. Det er gøy å rulle rundt og finne spots, ta halsbrekkende tricks og sinnsyke airs. Men det magler noe. Proving Ground er ikke gøy fordi det føles som å stå på skateboard. Det er gøy fordi det egentlig er en parodi av å stå på skateboard. Poenget blir ikke å overkomme realistiske utfordringer, som å ta en kickflip opp på et rekkverk, og en 50-50 grind ned, og forhåpentligvis lande med bena ned og hodet opp? Nei, det handler om å brekke 50 bein i kroppen på ett fall, eller ta en evig lang grind med alle fliptricksa i boka og få 500 000 000 poeng. Og det er moro det, helt klart, men på sine premisser.

Dette er en annonse:

Heretter må denne sjangeren deles opp i en pre-Skate- og post-Skate-æra. Det er ingen tvil om at Neversoft og Tony Hawk må mobilisere, og finne opp seg selv på nytt om de skal henge med i denne duellen. Det er først nå vi ser at vi har sittet ned skylapper de siste årene, og hvor bra det faktisk kunne vært. Liker du de tidligere Tony Hawk-spillene, så vil du mest sannsynslig like dette også, men om du står med 600 spenn som du skal bruke på et skatespill, så er mitt råd helt klokkeklart. Skate er ikke bare marginalt bedre, det er en helt verden av forskjell. Ellers kan du rote frem Project 8 i en tilbudskurv.

Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
Tony Hawk's Proving Ground
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Nail the Trick, gode animasjoner, stor verden
-
Føles stivt og unaturlig ved siden av konkurransen
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • ArosBardox
    Jeg hater og innrømme det men Tony Hawk's Proving Grounds var en stor skuffelse for meg. Jeg har spilt bare 5 Tony Hawk spill i livet mitt: Tony... 6/10
  • StayN
    Neversoft har en enorm utfordring foran seg nå ved neste spill, hvis det kommer ut et. Jeg er ganske sikker på det, og jeg er også ganske sikker... 4/10

Relaterte tekster

Tony Hawk's Proving GroundScore

Tony Hawk's Proving Ground

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Tony Hawk fortsetter i samme spor som før i årets utgave av det populære skatespillet. Men er det nok til å hamle opp med Skate?



Loading next content