Tortuga: Two Treasures

Tortuga: Two Treasures

Jeg har vært på de syv hav og senket det ene piratskipet etter det andre. Sverdet har ikke stått stille og fiendene har fått smake min vrede - jeg har spilt Tortuga - Two Treasures!

Det første som slo meg da jeg så på coveret var Pirates of the Caribbean med Jack Sparrow og skipet hans Black Pearl. Da jeg leste Tortuga - Two Treasures visste jeg med en gang at det ikke var nye krumspring med den litt vimsete og klossete Jack Sparrow, men noe annet som lignet. Sid Meier's Pirates er også et spill som ligner veldig på dette og om Tortuga - Two Treasures er like bra, vil tiden vise.

Kapteinen vi møter er Thomas "Hawk" Blythe - en ung sverdfekter, og hans historie på piratskipet Edward Teach. Blant mange er Thomas også kjent som Svartskjegg. Han blir tatt til fange og sveket. Her starter din kamp for makten, romansen og de skjulte skattene som befinner seg rundt omkring på de syv hav.

I starten ble jeg veldig overrasket over hvor fengende spillet var, men etter snart ti timer på det åpne og farefulle havet, er jeg ikke like imponert. For selv om historien er ganske heftig, blir man litt lei av slåssingen både til vanns som til lands, og det tar ikke lange stunden før du ser at spillets A.I. ikke er noe å skryte av. Om du har en haug med skip bak deg og du prøver å unnslippe ved å seile så nær revene som mulig, kan du være trygg på at fienden ikke går klar av revene. Dette medfører at du lett vinner kampene til sjøs og kan plukke opp skatter og andre pirater før de blir haimat. Innimellom må du inn på land og kjempe, og da er kampene litt annerledes og det hender at du fort blir overrumplet av en gjeng fiender. Da gjelder det å slå hardt i fra seg og prøve å få dem litt på avstand slik at du kan bekjempe en og en. Her har utvikleren Ascaron fått til en rimelig god A.I. og det krever kløkt å slå ut fienden.

Selve historien i spillet er faktisk det som holder deg gående. Til tider er den ganske fengende, men når resten ikke er på topp, ja da mister spillet fort gløden og du begynner å lete etter andre spill i samlingen din. Grafikken i spillet er det ikke noe å si på og animasjonene er gode. Har du tatt ut et skip, tar det ikke lange tiden før det blir omsvermet av blodtørstige haier på leting etter overlevende i vannet. Klarer du ikke å redde dem, ser du haiene grådig hoppe på en etter en og alt som blir igjen er en blodpøl. Vannet er også veldig virkelighetstro og solnedgangen gir deg en god stemning når du seiler på de syv hav. Stemmeskuespillet er kanskje ikke det beste jeg har hørt, men fungerer til tider helt greit. Musikken derimot blir du fort lei og det er synd i et spill som dette. Spillet inneholder ikke noen multiplayerdel, for det hadde vært moro å kjempe mot andre spillere i kamper der målet hadde vært å senke hverandre.

Alt i alt er Tortuga et spill som fra utgangspunktet ser ganske så heftig ut, men som etter noen timers spilling fort mister piffen. Det er synd, for utvikleren kunne ha gjort så mye mer bare de hadde fått programmert A.I.-en til å bli bedre. Det hadde hjulpet betraktelig, for det grafiske og historien er i og for seg god nok. Nei, skal du ut på de syv hav, kjøp heller Sid Meier's Pirates; det er et mye bedre spill i samme sjanger. I tillegg får du kjøpt spillet til nice price og det er ikke noe å forakte...

Tortuga: Two TreasuresTortuga: Two TreasuresTortuga: Two TreasuresTortuga: Two Treasures
6 / 10
+