Norsk
Gamereactor
forspill
Total War: Attila

Total War: Attila

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Etter å ha tilbrakt mange timer med den nyeste preview-utgaven av Total War: Attila kan vi slå fast at vi liker Total War: Attila. Vi er ikke sikre på om vi elsker det, men vi liker det nyeste innslaget i Creative Assemblys fanebærerserie. Helt klart.

En av grunnene er at spillet fremstår som en videreføring av arbeidet studioet gjorde med Total War: Rome II. Det byr på et digert kart om omfavner den vestlige verden slik landegrensene gjorde på tiden da Det romerske riket hadde begynt å kollapse.

Gamechangeren er hissig ung mann ved navn Attila the Hun, som er ute etter å endre verden på den brutale måten. Med horder av villmenn i ryggen river han selv de stødigste sivilisasjoner fra hverandre med rå kraft. Attilias tid har kommet, og med seg har den store forandringer.

Disse forandringene skal du som spiller enten stå for eller kjempe mot, og de manifesterer seg innad i spillet på en rekke ulike vis. Mye av kjernen er den samme som før her, men utviklerne ser ut til å ha raffinert opplevelsen. Når det er sagt fikk vi bare anledning til å teste spillet til og med de første 40 trekkene, og i Total War-sammenheng er 40 trekk bare en dråpe i havet. Derfor er det vrient å skulle si noe bestemt om opplevelsen samlet sett, fordi vi ikke har sett tilstrekkelig enda. Vi fikk en pekepinn på hvordan spillingen vil utarte seg, og det føltes både velkjent og annerledes (på en god måte) på én gang, men det er for tidlig å komme med konklusjoner. Til det er for mange spørsmål ubesvart.

Dette er en annonse:
Total War: Attila
Total War: AttilaTotal War: AttilaTotal War: AttilaTotal War: Attila

Disse svarene er knyttet til mellom- og sluttfasen. Dette er et mer scenariodrevet spill enn tidligere i serien, og valgene man gjør innledningsvis vil trolig ha mye å si for utfallet senere. Vi fikk spille som Ostrogoth-stammen, som ikke har blitt rammet av de vreden til Attilia og krigerne hans ennå. I det ferdige spillet vil man få muligheten til å spille som Hun-stammen selv, men inntil videre måtte vi ta til takke med Ostrogoth-folket. Uansett ble vi umiddelbart stilt overfor et valg. Vi kunne prøve å motstå Hun-krigerne, og frigjøre eller erobre stammer som allerede var beseiret av Attilia, men vi kunne også flykte på tvers av Europa for å etablere oss som en mektig stormakt et annet sted.

Når sant skal sies var denne valgfriheten nesten overveldende til å begynne med, men vi klarte til slutt å bestemme oss. Vi vendte nesa mot Nord-Italia, og overtok den vaklende sivilisasjonen der. Vi erstattet - for å bruke et pent ord, den eksisterende befolkningen og brukte området som en base mens vi høstet inn - for å bruke et pent uttrykk, resurser fra omgivelsene. Ting gikk bra, men så bli vi hentet inn av begrensningen på 40 trekk. Den fryktløse Attilia var fortsatt ung, og det hele hadde et preg av å være stille før stormen. Vi var sulte på å fortsette, noe som for såvidt er et godt tegn, og vi var sultne på å starte på nytt med en annen stamme for å ta nye valg.

Dette er en annonse:

I Total War: Attila betyr nemlig faksjonen du velger mer enn hvilke geografiske valg du har og hvilke enheter og bygninger du kan benytte deg av. Og det er allerede mange å velge mellom, som eksempelvis The Franks eller The Saxons. Basert på hva du velger får du ser historien utløpe seg fra forskjellige vinkler, og The Saxons vil for eksempel være spennende for alle som liker britisk historie. Andre interessante muligheter er The Huns, eller den vestlige eller østlige delen av Det romerske riket. Du får med andre ord muligheten til å skrive om historien, og vi tipper Creative Assembly kommer til å legge til enda flere faksjoner gjennom DLC etter lanseringen. Det har de gjort tidligere.

Hvis du har fulgt serien er dette kjent stoff, men Total War: Attila klarer likevel å skille seg ut på et vis, litt på samme måte som kampanjene fra utvidelsene til tidligere spill. Fokuset er mer spisset. Samtidig er skalaen naturligvis mye større enn i DLC-pakkene, så dette er åpenbart noe mer enn en utvidelse. Likevel er det vanskelig å riste av seg følelsen av usikkerhet. Vi har rett og slett ikke sett nok enda. Vi vet ikke nok om hvordan ting henger sammen, og hvorvidt den nye strukturen er til hinder eller hjelp. Men vi er optimistiske, og kan se for oss at dette blir det mest engasjerende Total War-spillet så langt hvis resten av spillet fortsetter i samme takt.

Total War: Attila
Total War: AttilaTotal War: Attila

Som en endring fra Rome II ser vi at Creative Assembly har lagt til litt mer personlighet i historiedelen, og dette kommer til syne ved at den legger mer vekt på maktkampene som foregår mellom og internt i familiene. Tidvis dukker det opp bokser med informasjon om ting som foregår, og du må ta valg i forhold til dette. Disse valgene har konsekvenser, men foreløpig er det vanskelig å si noe om størrelsen. Det føltes dessuten som om valgene må tas basert på ganske tynn informasjon, og det var vanskelig å forstå viktigheten av problemstillingene. Jeg hadde også problemer med å snu trenden da de konspiratoriske kreftene prøvde å bryte meg ned.

Mangelen på innsikt i denne korte betaen gjorde det veldig vanskelig for meg å slå fast om nyhetene er integrert i spillet eller bare klistret på. Hvis de er fullblods gameplay-elementer må det legges til mer informasjon i menyen, eller så må vi lære oss utfallet av de forskjellige valgene etter hvert som vi spiller - jeg håper virkelig at sistnevnte ikke blir aktuelt. Skulle valgene vise seg ikke å være viktige, så vil de fort bli et irritasjonsmoment som må klikkes forbi mens vi venter på å trykke «End turn». Forhåpentligvis klarer Creative Assembly å finne en balanse som fungerer, for det er allerede mye å gjøre i den turbaserte delen av historienmodusen. Det er jo oppløftende at de prøver seg på nye ting, men jeg frykter at de prøver for hardt, eller at de forsøker å legge til ting som ikke nødvendigvis passer med resten.

Jeg skal uansett la tvilen komme utvikleren til gode foreløpig, for et vellykket forsøk på å smøre litt personlighet over det turbaserte bør være en god ting. Jeg har ikke sagt så mye om selve kampene, men du som har testet Total War tidligere vet hva du har i vente - storskala sanntidsstrider med hundrevis av enheter i variert terreng som utkjemper slag etter stein, saks, papir-taktikk. Spørsmålet som dukker opp er hvorvidt de finner en god balanse. Med tanke på hvilken tilstand Total War: Rome II var i da det ble sluppet, så er det helt klart greit å være litt forsiktig med optimismen. Vi opplevde en kræsj og noen drøye lastetider mens AI-en jobbet som hardest, men ellers virket det ganske stabilt og solid.

Det er ingen tvil om at Creative Assembly tar en del sjanser med Total War: Attila, men jeg er glad for at prøver å endre litt på den velkjente formelen. Rome II var for all del et veldig bra spill, men det var ikke feilfritt. Jeg håper at Attila kan bli spillet som får alt det grunnleggende fra serien til å fungere glatt, og at vi ender opp med å få ta informerte valg som har stor betydning for spillingen. Betaen ga helt klart mersmak, og 17. februar skal vi få se om det endelige spillet lever opp til dets potensial.

Total War: AttilaTotal War: Attila
HQ

Relaterte tekster

0
Total War: Attila - The Last RomanScore

Total War: Attila - The Last Roman

ANMELDELSE. Skrevet av Andreas Bjørnbekk

Den første utvidelsen til Total War: Attila gjør nok til å skape en ny spillopplevelse. Vi har lagt Europa under oss og satt karakter på The Last Roman...

5
Total War: AttilaScore

Total War: Attila

ANMELDELSE. Skrevet av Kenneth Flage

Når den brutale Attila the Hun kommer ridende er ikke en gang arrogante romere trygge! Vi har testet Total War: Attila.

0
Karl den Store-trailer fra Total War: Attila

Karl den Store-trailer fra Total War: Attila

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Creative Assembly har sluppet noe så originalt som en historieundervisning i form av en trailer. Her møter vi Dr. Paul Harrison, en historiker som har spesialisert seg på...

1
Total War: Attila tolker middelalderen

Total War: Attila tolker middelalderen

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

The Creative Assembly er for tiden opptatt med å utvikle en ny utvidelse til Total War: Attila. Den nye delen heter The Age of Charlemagne, og den utspiller seg under...



Loading next content