Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Trine 3: The Artifacts of Power

Trine 3: The Artifacts of Power

Trine-serien er fortsatt like makeløst vakker, men hvordan påvirker overgangen til 3D gameplay? Vi har satt karakter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Todimensjonal action fra venstre til høyre, er den gylne standarden for plattformspill. Det har ikke endret seg med årene selv om grafikken stadig når nye høyder. Årsaken er at full 3D fører med seg endel problematikk knyttet til presisjonen i kontrollene, og få spill klarer finne den gode balansen mellom fordelene og ulempene den tredje dimensjonen fører med seg. På tross av disse kjensgjerningene er det nettopp dette det tredje spillet i Trine-serien forsøker. Teamet hos Frozebyte har tatt steget over i full 3D, men heldigvis lykkes de finske utviklerne. I hvert fall mesteparten av tiden.

HQ

Historien kretser rundt noen mystiske gjenstander med magiske krefter, altså Artifacts of Power som spilltittelen så fint kaller dem. Jeg skal ikke røpe så fryktelig mye mer enn dét, men ikke overraskende kaster en ond skikkelse sin skygge over Trine-verdenens vakre miljøer også denne gangen. Du vinner ingen premier for å gjette hvem som må rydde opp. Det stemmer, de tre figurene vi husker fra tidligere, en soldat, en trollmann og en bueskytter, bretter naturligvis opp ermene nok en gang. Hvem ellers? Hvis du spiller alene kan du bytte mellom dem etter eget ønske, en mulighet som naturligvis bortfaller hvis du inviterer to venner til å spille co-op.

I alle tilfelle har de tre heltene sitt eget sett med egenskaper. Pontius the Knigh, altså soldaten, har sverd og skjold, og sistnevnte kan han faktisk brukes til å gli gjennom luften med. I tillegg kan han trampe så hardt i bakken at fiender settes ut av spill et øyeblikk, og han kan løfte enkelte gjenstander og bruke dem som våpen. Trollmannen Amadeus kan på sin side mane frem en kube ut av løse luften, og flytte mange gjenstander med ren tankekraft. Til slutt har vi den smidige tyven Zoya, som er en mester med pil og bue. Hun er også en kløpper med tauet hennes, som nå kan slynges rundt både det ene og det andre takket være de tredimensjonale omgivelsene.

Dette er en annonse:
Trine 3: The Artifacts of PowerTrine 3: The Artifacts of Power

Egenskapene er altså i hovedsak de samme som i tidligere spill, og det er i grunnen den nye 3D-retningen som byr på nyvinningene. De tre heltene kan nå bevege seg fritt i i dybden så vel som bredden og høyden, noe som gir dem langt større frihet når man slåss mot andre. Samtidig er problemene jeg nevnte innledningsvis tilstede når plattformseksjoner eller gåter står på menyen. Her tilby 3D rett og slett ikke den samme presisjonen som 2D.

Alle de tre figurene er brukbare til å slåss, men det er Pontius og Zoya som må ta størsteparten av jobben. Til gjengjeld er Amadeus den mest sentrale under gåteløsing. Skulle én av de tre dø, eksempelvis hvis man faller ned i en avgrunn, trenger man heller ikke fortvile. Sjelen til vedkommende flyter opp slik at de andre kan redde sin falne kamerat. Unntaket er hvis alle tre skulle stryke med samtidig. Da blir man fraktet tilbake til siste checkpoint, men dette skjer forholdsvis sjelden. Trine 3: The Artifacts of Power er ikke et spesielt vanskelig spill, selv ikke mot slutten av de fire-seks timene man bruker på å spille gjennom. Det hintes dog kraftig om kommende utvidelser, så får vi se om ikke disse øker vanskelighetsgraden eller ikke.

Trine 3: The Artifacts of PowerTrine 3: The Artifacts of Power
Dette er en annonse:

Som jeg var inne på tidligere er det altså lite utvikling å spore i de tre hovedpersonene. Faktisk har de mistet noen av egenskapene de hadde tidligere, trolig fordi disse ikke fungerte i tre dimensjoner. Jeg skjønner at en plattform som spinner rundt i alle retninger hadde vært et mareritt å forholde seg til i 3D, men jeg føler likevel at litt for mye har forsvunnet i overgangen mellom dimensjonene. Pontius har ikke lenger en krigshammer han kan kaste på fiender, og Amadeus kan ikke lenger mane frem mer enn én kube om gangen. Ikke kan han gjøre dem elektriske heller, og mulighetene er derfor litt fattigere her enn tidligere, selv om bevegelsesfriheten altså er større. Jeg skulle ønske at egenskapene som ble kuttet fordi de ikke passet til 3D hadde blitt erstattet med noe annet, noe som fungerte bedre. I stedet forløper Trine 3: The Artifacts of Power seg mer som et ganske standard plattformspill med gåteelementer. På godt og vondt.

HQ

Når det gjelder det visuelle er alt fortsatt i toppsjiktet. Frozenbyte mestrer vakre, fargerike omgivelser, og her er variasjonen større enn noen gang. Alt fra frodige eventyrlandskap til frosne grotter og forlatte templer er representert. Sjekk ut en av trailerne så skjønner du hva jeg mener. Det er jevnt over vakkert hele veien, og tidvis faktisk blendende vakkert. Dessuten holder musikken den samme høye standarden.

Mens Early Access-versjonen av spillet var preget av endel tekniske problemer, flyter fullversjonen bedre. Faktisk var det eneste problemet jeg kom over at synkroniseringen mellom de tre figurene ikke alltid er perfekt hvis man spiller co-op over nett. Det oppstår rett og slett litt god gammeldags lag, som kan krølle til både slåssingen og gåteløsningen hvis det skjer på et ubeleilig tidspunkt. Gåtene er ofte fysikkbaserte, så timingen er selvsagt viktig. Problemet er ikke på langt nær like stort som i Early Access-versjonen, men det skjer fortsatt såpass mye at jeg ville nevne det.

Trine 3: The Artifacts of PowerTrine 3: The Artifacts of Power

Alt i alt vil jeg likevel berømme Frozenbyte fordi de faktisk tør å satse såpass friskt som de har gjort med det tredje spillet i hovedserien deres. Å åpne opp den tredje dimensjonen er et stort skritt, og selv om overgangen ikke er helt feilfri føles dette friskt og nytt. Det er moro å spille Trine 3: The Artifacts of Power, og det gjelder spesielt hvis du teamer opp med to venner. Og når man har det moro klarer man å takle noen mindre problemer og irritasjonsmomenter...

HQ
Trine 3: The Artifacts of PowerTrine 3: The Artifacts of PowerTrine 3: The Artifacts of Power
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Tør å gjøre noe nytt i serien, nydelig grafikk, fin musikk, morsomt gameplay.
-
Forenklede gåter, mangler nyskapning utover overgangen til 3D, noen tekniske problemer.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

2
Trine 3: The Artifacts of Power annonsert

Trine 3: The Artifacts of Power annonsert

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I dag kunne den finske utvikleren Frozenbyte avduke det tradje kapitlet i Trine-serien, Trine 3: The Artifacts of Power. Vi har ennå ikke så mye informasjon om spillet,...



Loading next content