Tropic Thunder

Tropic Thunder

Tropic Thunder var uten tvil en av de morsomste filmene i 2008, men til tross for et enormt budsjett og en rutinert skuespillertropp var det ingen garanti for at det ville være tilfellet.

Ben Stiller medvirker som produsent, skuespiller og regissør, han kan med god samvittighet slå seg på brystet - Tropic Thunder var alt vi håpet på.

Stiller spiller den avdankede actionstjernen Tugg Speedman, han ser at karrieren står på kanten av stupet og legger all innsats ned i et siste filmprosjekt, et Vietnam-drama basert på romanen til den armløse og tause krigsveteranen kalt Four Leaf (Nick Nolte). Problemet er at de bortskjemte skuespillerne er mer opptatt av hvile og den kommende lønnsslippen enn det å prestere foran kamera. Dermed tar den pressede regissøren Damien Cockburn(!) (Steve Coogan) et skjebnesvangert valg, han vil skyte filmen "guerilla style" ute i villmarken med skjulte kameraer - uten at teamet får beskjed. Det er opp til Tugg Speedman å lede dem til sikkerhet, med seg på laget får han et persongalleriet helt utenom det vanlige. Vi har den australske karakterskuespilleren som har en tendens til å ta skrittet helt ut for å lære å kjenne sine roller. I anledning Tropic Thunder-prosjektet har Kirk Lazarus (Robert Downey Jr.) beveget seg over grensen i rollen som afroamerikaner. Videre har vi Jeff Portnoy (Jack Black), en heroinavhengig tjukkaskomiker best kjent for platte prompekomedier. Jeg kunne fortsatt i en god stund, men det er vanskelig å komme utenom opptredenen til Tom Cruise. Han har fått mye pepper de siste årene for religiøsefakter og famøse talk-show opptredener. I Tropic Thunder viser han seg fra en overraskende morsom side. De kjent navene florerer og viktigst av alt; de leverer varene.

Filmens kanskje sterkeste kort er evnen til å se Hollywood-hysteriet fra utsiden og inn. Ben Stiller har plukket ut divanykkene til skuespillere, klinsjene fra storfilmer som 'Platoon' og 'Apocalypse Nå' og andre stereotyper vi er godt kjent med. Parodiene er treffende og sender et par reale ballespark i retning av de som sitter på sin høye hest i filmindustrien. Actiondelen av Tropic Thunder setter også en ny standard, sjelden har en komedie sett så velpolert ut. Akkurat i det du tror du overværer et klassisk krigsepos ramler du av stolen som følge av en replikk eller en rappende Tom Cruise.

Tropic ThunderTropic ThunderTropic ThunderTropic Thunder
8 / 10

Tropic Thunder