True Detective

True Detective

Hypnotisk og interessant TV-drama med fremragende skuespill. Jeg har sett de første episodene av True Detective...

TV-serier har helt klart fått en større rolle i underholdningsindustrien de siste årene, og jeg vil våge å påstå at de nå begynner å overgå film som det fremste audiovisuelle inntrykk vi får. Det er ikke det at vi ser mindre på film, det er bare at vi ser mer på TV. Dermed har også kvaliteten på seriene økt - eller så ser vi mer på TV ettersom kvaliteten er bedre. Kvalitet er også nøkkelordet når det kommer til HBOs nye storsatsning. Helt til å begynne med kan True Detective virke som en hvilken som helst detektivserie.

Serien kryssklippes mellom fortid og nåtid. Vi begynner i 2012 hvor to etterforskere vil gjennomgå en sak Martin Hart (Woody Harrleson) og Rust Cohle (Matthew McConaughey) løste i 1995. De blir intervjuet hver for seg om saken og om hverandre og dette kryssklippes. Fortellingene begynner den dagen de får oppdraget om å løse et temmelig spesielt mordmysterie. En død, naken kvinne blir funnet med et hjortegevir på hodet. Det er med andre ord en temmelig tradisjonell måte å løse kryssklippingen på. Men det fungerer og det gir serien det lille ekstra en trenger for å virkelig bli dradd inn i handlingen.

True Detective
"Det ser litt ekstra kult ut om vi ser meningsfult ut til siden"

I avhørene er McConaugheys karakter veldig annerledes enn han var i tiden de forteller om. Han har gått fra å være en pessimistisk men fremragende politietterforsker til å bli en avdanket, langhåret og alkoholisert bartender. Intensiteten hans er borte. Dette fører selvfølgelig til mange spørsmål, og er helt klart en stor del av det som gjør serien så interessant. Serien er sånn sett et karakterdrama, men absolutt et av de beste jeg har sett på en stund.

Skuespillet er helt fremragende. Det er faktisk en nytelse å se på. McConaughey spiller Rust Cohle, en enormt intelligent og kynisk mann med store problemer som blant annet stammer fra hans dager som infiltratør i narkomiljøet. Han har et forvridd og interessant syn på verden og livet, hvor pessimismen og nihilismen er gjennomgående. Som mislikt av politistasjonen han jobber på, er han den rake motsetningen til sin kompanjong Martin Hart. En familiekjær og godt likt mann som lever et ordinært familieliv. Sammenlignet med Cohle er han en smule kjedelig, men balansen mellom de to karakterene er ypperlig, og begge skuespillerne leverer noe av de beste jeg har sett dem gjøre.

True Detective
Familiekjær mann?

Omstendighetene serien omhandler er interessante, men det som vekker mest interesse er forholdet de to politimennene har til hverandre. Det driver handlingen fremover, og jeg merker at jeg virkelig er nysgjerrig på hvordan det dysfunksjonelle forholder deres vil utvikle seg.

Stemningen i serien er helt fantastisk. Den er veldig stillegående, og etter tre episoder er det fremdeles ikke særlig mye som har skjedd med etterforskningen av kvinnen med hjortegeviret. Men det gjør ingenting. Det er så utrolig deilig å se en serie som tar tiden til hjelp og ikke lesser på med forferdelige cliffhangere og annet tull. Etterforskningen blir med ett mye mer realistisk, og derfor veldig spennende. Musikken og bildene er selvfølgelig avgjørende for å skape stemningen. Det er ingenting som virker overdrevent. Alt som blir sagt og gjort er veldig troverdig i seriens univers. Alt spiller rett og slett så latterlig bra på lag.

True Detective
Avdanka og fantastisk portrettert

Etter tre spisoder er jeg hekta. Dessverre må jeg vente nærmere en måned før jeg får se fortsettelsen. Jeg er temmelig sikker på at denne serien kommer til å være noe av det beste 2014 vil ha å by på.

9 / 10
+
Spennende, stillegående, underholdende og sterke skuespillerprestasjoner.