Norsk
Gamereactor
forspill
Turok

Turok

Bevæpnet til tennene tok Halvor turen til dinosaurer og andre fiendtlige kryp i London for en eksklusiv prøvespilling av det kommende Turok-spillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ja, altså, jeg syntes egentlig ikke Turok: Evolution var noe særlig...

- Ikke jeg heller.

Intervjuet med Devon Blanchet, associate game director i Propaganda Games, kunne ikke begynt bedre. Evolution var et dårlig spill (5/10 i Gamereactor). Vi er altså enige.

Produsentene av neste års dinosaurjegerspill har valgt å kalle spillet enkelt og greit for "Turok". Ingen "Dinosaur Hunter" eller "Seeds of Evil". Bare Turok. Bak denne beslutningen ligger Propaganda Games' ønske om å presisere at de på mange måter begynner på nytt med spillserien. Etter å ha kjøpt lisensen fra Acclaim, er det viktig for Devon og teamet å få frem sin egen signatur i spillet. Samtidig beholder de hovedrolleinnehaveren slik han alltid har vært: Joseph Turok, en blanding av Mr. T og Marcus Fenix. Muskler for alle pengene.

Dette er en annonse:
TurokTurokTurok

Tidligere nevnte Devon og medprodusent Josh Holmes forteller om et spill satt 200 år inn i fremtiden, i et slags "Apokalypse Nå!"-scenario der Turok og hans Whiskey company jakter på sin tidligere mentor Kane som har flyktet til en fremmed planet. Kort fortalt skytes Turoks romskip ned, og vi spoler frem til heftige kamper mot Kanes Mendel Gruman-soldater og dødelige dinosaurer.

Dialogene til medlemmene av Turoks kompani, samt badassen Roland Kane, gis av spill- og filmkjendiser som Timothy Olyphant, Powers Boothe, Gregory Cruz og Ron Perlman, for å nevne noen. Selve stemmeskuespillet er altså noe som kan gi Turok en fordel i et markedssegment som denne høsten ville vært nærmest umulig å konkurrere i. Jeg spør Devon om hvordan han tror Turok kan konkurrere mot alle topptitlene som kommer nå.

TurokTurokTurok
Dette er en annonse:

- Vi har absolutt en grunn for å utsette utgivelsen av spillet til februar. Denne høsten har vært preget av så mange spill i samme sjanger, så vi så det mer hensiktsmessig å vente til kaoset hadde roet seg litt ned. Enspillerhistorien drives fremover av et sterkt plott. I dette spillet har vi også med andre lagmedlemmer, slik situasjonen er i tegneserieversjonen av Turok. Den globale fremdriftsmalen med en konflikt som frembringer en resolusjon er også et viktig element i spillet.

Men hva er X-faktoren som gjør Turok til et spill som kan konkurrere mot de sterke titlene på markedet?
- Det cinematiske elementet. Du spiller uten HUD, og vi har lagt vekt på å gi spilleren følelsen av å være inne i situasjonene i stedet for å måtte følge med forskjellige målere rundt på skjermen.

TurokTurokTurok

I løpet av presentasjonen får Devon klart frem poenget sitt. Turok løper rundt uten særlig mye informasjon på skjermen. Når han tar skade, farges kantene av skjermen røde helt til synet blir fullstendig tåkete og barskingen faller om. Klarer du å komme deg i sikkerhet, returnerer bildet til normalt igjen. Det King Kong-aktige utseendet der innlevelse overgår informasjon er et definitivt pluss for Turok.

Våpnene i spillet krever sitt eget avsnitt. I tillegg til buen og kniven (som for øvrig er overraskende effektive) bruker Whiskey Company flere forskjellige skytere for å kjempe mot soldater og dinosaurer. Flere av dem har to skytemoduser som kan brukes taktisk eller brutalt. Ett eksempel er geværet som kan legge ut et slags minefelt med sin ene skytemodus, og deretter kan sprenge det hele med den andre. Effektivt når flere jumbognagere holder til i samme område.

TurokTurokTurok

I tillegg finnes imponerende våpen som Pulse Rifle og en minigun som enten kan brukes for hånd eller settes på bakken, der den automatisk sikter inn fiender og skyter. Devon viste den frem ved å sette den foran en inngang der Mendel Gruman-soldatene kom løpende for å avskjære ham. Selv brukte han Turok til å løpe frem og tilbake mellom dekning, mens minigunneren selv stod for mesteparten av ildkraften.

I et dinosaurspill er det også en spesiell fæling man sjelden kommer unna. Og fortvil ikke, også i Turok finnes det T-rex. I en bane som ligner elefantkirkegården i Løvenes konge kommer plutselig en rekke små planteetere løpende mot deg. Bakken rister, og en av medsoldatene dine roper "It's a T-rex!". Det gigantiske hodet rager over bakketoppen. Piler preller av, og skyterne gjør bare tilsynelatende skade. Giganten er raskere enn du kunne sett for deg, og før du vet ordet av det dukker mellomsekvensen opp der du forsvinner ned i gapet på en noe irritert dinosaur. Pent.

TurokTurokTurok

Devon anslår mellom 10 og 15 spilletimer for enspillerkampanjen i Turok. Det lover bra, men spørsmålet jeg sitter igjen med på vei hjem fra visningen er fortsatt om Turok har det som trengs for å kunne ta opp kampen med for eksempel Unreal Tournament III, som kommer før jul til PS3 og etter jul til Xbox 360. Spillets sterke sider kommer etter all sannsynlighet til å ligge i historien (til forskjell fra Evolution) og stemmeskuespillet, samt i det cinematiske der du drar gjennom planetens områder på leting etter din gamle mentor. Jeg ender opp på tre flammer, men se ikke bort fra at forventningene økes til fire etter hvert som Propaganda Games viser frem flere av brettene frem mot utgivelsen.

TurokTurokTurokTurok

Relaterte tekster

TurokScore

Turok

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Den gamle dinosaurjegeren gjør comeback i høy oppløsning! Carl Thomas har funnet frem pil og bue og blitt med Turok ut i jungelen...



Loading next content