Twisted Metal: Head-On

Twisted Metal: Head On

Twisted Metal er tilbake på banen, og denne gangen på PSP. Lars Petter har testet og vraket utallige biler!

Startskuddet går og jeg tråkker pedalen i gulvet. I speilet skimter jeg en skjellettaktig fyr på motorsykkel som er i ferd med å avfyre et par missiler i min retning. Kjapp som jeg er utfører jeg et hopp og missilene treffer veggen foran meg, mens jeg tar en bråsladd og peprer fienden full av bly. Kampen er ikke over ennå, i horisonten kan jeg se ytterligere to stakkarer som venter på å få sine biler totalvraket av arsenalet mitt. Etter et par trykk har jeg gjort klar de varmesøkende missilene, mens fienden aner fred og ingen fare. Utskytningsknappen blinker rødt og etter et hardt trykk er missilen godt plantet i fronten på motstanderen, etterfulgt av et ondskapsfullt latterbrøl fra meg. "Neste vær så god!"

Helt siden Playstations gode gamle dager har Twisted Metal serien vært et populært spill som nærmest har dominert sjangeren. Ikke alle versjonene har innfridd forventningene like mye, men Twisted Metal Head On er absolutt ingen skuffelse. Seriens grunnkonsept har også blitt beholdt i denne håndholdte utgaven, både på godt og vondt. Spillet går ut på at du velger et kjøretøy som er utstyrt med maskingevær og turbo, for så å bli sendt ut i en arena full av motstandere som du skal ta kål på med alskens skitne triks. Rundt omkring finner man forskjellige typer missiler, bomber og oppgraderinger til bilen, noe som ofte er et must om man skal overleve. Det er lite nytt på gameplay fronten. Twisted Metal er seg selv likt og det er vel heller ingen ulempe når sant skal sies. Nytt i denne utgaven er at man kan utfordre kamerater over PSPs wi-fi modus, enten over LAN eller online gjennom et trådløst aksesspunkt.

Twisted Metal har aldri vært kjent for å ha øyesmeltende grafikk og PSP versjonen er heller ikke noe unntak. Sonys lille bærbare widescreen er sylskarp og ikke minst massiv til å være en håndholdt. Grafikken er ikke direkte dårlig, men en del kjøretøyer og teksturer kunne med fordel ha vært gjort litt skarpere og mykere. PSP har ingen anti-aliasing funksjon til å myke ut teksturer og objekter med, så derfor kompenserer den sylskarpe skjermen for dette i de fleste tilfeller, men i Twisted Metal Head On har utviklerne oversett det problemet virker det som. For øvrig ser eksplosjoner og lyseffekter tilfredsstillende ut, men som sagt er det 3d-objektene og bakgrunnene som her trekker det korteste strået.

Lyden er som den pleier å være i denne typen spill. Hardrock dominerer musikkbildet og bringer en viss actionfaktor til spillet, følelsen av å sprenge en motstander i filler akkompagnert av Sputnik virker ikke særlig morsomt. Kvaliteten på lyden er også tilfredsstillende, skjønt enkelte lydeffekter slik som maskingeværlydene kunne vært forbedret med fordel.

I håndholdt format er Twisted Metal et artig tidsfordriv, spesielt om du har en eller flere kamerater å spille sammen med. De beste elementene fra PS2 versjonene er selvsagt med, men grafikken er ikke all verden. Alt i alt fungerer dette spillet best til multiplayer, da singleplayer modusen fort kan bli litt langtekkelig.

Twisted Metal: Head-OnTwisted Metal: Head-OnTwisted Metal: Head-OnTwisted Metal: Head-On
7 / 10
+