Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Destiny

Tyvstart - Destiny: Rise of Iron

For et storspill som Destiny er en ny utvidelse nesten som et fullt spill å regne. Vi har smakt på den generøse menyen med innhold i Rise of Iron...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Å bevege seg rundt i lokalene til Bungie er som å bevege seg rundt i et stykke spillhistorie. Det er som en våt drøm for alle som elsker Halo eller Destiny. Jeg var der i anledning sistnevnte, nærmere bestemt den omfattende, nye "Rise of Iron"-utvidelsen. Det nye kapitlet i det massive universet Bungie har skapt tar oss riktig nok ikke med på store utflukter til eksotiske plasser, men det gjør mye for å samle løse tråder fra tidligere.

Rise of Iron handler om en gruppering fra oldtiden kalt "The Iron Lords", som beskyttet "The Traveler" (altså den digre hvite kulen fra grunnspillet) før det fantes "Guardians" som deg og meg. Gruppen bestod av åtte menn og kvinner som holdt til ved "The Iron Temple" i gamle Russland. Mer bestemt bodde de langt oppe i de snødekte fjellene.

HQ

Utvidelsen starter med "Lord Saladin", altså verten for "Iron Banner", idet han ber om vår hjelp. Det foregår skumle saker ved "Felwinters Peak", der jerntempelet fremdeles ligger i en slags dvale. Vi reiser dit for å undersøke, og før vi rekker å si "Peter Dinklage" er vi omringet av fiender. I likhet med oss forsøker "The Fallen" å ta seg oppover i fjellsiden, men foreløpig vet vi ikke hvorfor. Vel oppe på toppen møter jeg uansett en større fiende, og det er ingen mindre en den gamle erkebossen "Sepiks Prime" som møter meg. Han har fått nytt liv gjennom en mystisk og magisk kraft.

Dette er en annonse:

Med seg har han en ny type Fallen-krigere kalt "Splicers". De har kommet til Russland for å sikre seg den urgamle SIVA-teknologien, som gjorde planeten utrygg frem til The Iron Lords satte en stopper for det. SIVA beskrives som et teknikkvirus som har mystiske krefter og kan lege seg selv. Menneskeheten forsøkte å dra nytte av SIVA-kraften en gang i tiden, men de feilet grovt. Likevel er The Fallen nå ute etter å prøve det samme.

Vi får noen ord med Rise of Iron-designer Chris Barrett som forteller at kontrasten mellom den hvite snøen og den sterke, røde SIVA-fargen var et bevisst designvalg. Dette fungerer utrolig bra, og selv om fiendene man møter egentlig er Fallen-vesener oppslukt av SIVA føles de som helt nye motstandere. Det føles som man tar del i et nytt univers, eller i det minste en helt annen del av universet man kjenner fra tidligere. Når det er sagt skal jeg ikke gå nærmere inn på tematikken og historien i utvidelsen, for å unngå å spolere noe for deg. Uansett er det ikke bare nye oppdrag som venter deg i Rise of Iron, da utvidelsen også byr på masse annet.

HQ

Hovedoppdrag og sideaktiviteter finnes nesten overalt, en helt ny sone kalt "The Plaguelands" er klar for utforskning, og det finnes plenty av hemmeligheter å oppdage. Oppe i fjellet finner man også et nytt sosialt område (en hub), med medfølgende VIPs å prate med og andre spillere å danse med. I Plaguelands finnes også en ny aktivitet kalt "Archons Forge", som kan minne om "Court of Oryx" fra "The Taken King". Det fungerer slik at én spiller starter en "event", mens alle i nærheten kan hoppe inn hvis de ønsker. Vi fikk teste det som kalles "Tier 1", og der gjaldt det ganske enkelt å ta livet av så mange fiender som mulig. Haken er at du blir stengt ute hvis du dør, og den eneste måten å komme inn igjen på er ved å bruke en spesiell nøkkel. Slike nøkler får du bare ved å gjøre diverse andre aktiviteter i området så her er det snakk om høy innsats og høy risiko. Ettersom fiendene strømmer inn fra alle kanter er dessuten Archons Forge hektisk, actionpakket og moro å ta del i.

Dette er en annonse:

Videre inkluderer Rise of Iron en helt ny "strike" kalt "The Wretched Eye". Opplegget kretser rundt den nye SIVA-fienden, og den avsluttende bossen er ulik noe du har slåss mot tidligere. Fokuset ligger på samarbeid, i det som kan beskrives som en slags oppusset variant av Sepiks Prime. Med nye mekanikker og fiender blir resultatet en slags nostalgisk reise som fremdeles føles frisk, der man besøker steder de fleste ikke har vært innom på to år.

HQ

Også har vi våpnene da. Hva er vel en utvidelse uten en masse nye våpen, rustninger og andre godbiter å utstyre og pynte spillfiguren din med? Maksimum "light level" økes fra 335 til 400 i Rise of Iron, og for å komme deg din må du samle inn alt du kommer over. Alt du utruster deg med bidrar til å øke light-nivået ditt, og det gjelder å holde oversikt over våpen og annet utstyr. Du vil dog kunne beholde favorittene dine gjennom "infuse"-systemet som kom med The Taken King-utvidelsen. Det fungerer slik at kraften fra et våpen med høyere light level kan smeltes inn i favorittvåpenet ditt (mot en avgift) slik at progresjonen går fremover uten at du mister våpnene og utstyret du liker best. Samtidig finnes det selvsagt flunkende nye våpen også, som er verdt å teste ut. Bungie har vært flinke med å designe unike og spennende våpen helt fra begynnelsen av, og Rise of Iron er ikke noe unntak.

På toppen av våpnene har Bungie dessuten oppdatert de såkalte "artifaktene". Tidligere var disse meningsløse dingser med ørsmå bonuser. Nå har de helt nye og langt mer spenstige "perks" knyttet til seg. Å finne og ta ibruk artifakter som passer til din spillestil er fordelaktig både for historieoppdragene og PvP. Eksempelvis kan en artifakt sikre deg en ekstra granat i beltet, og alle vet jo hvor hendige slike kan være. Hvordan perks fra artifakter kan kombineres med øvrige bonuser (eksempelvis fra andre spillere i co-op) gjenstår imidlertid å se. Jeg vil dog tro at systemet kan sikre noen veldig kule synergieeffekter de kommende månedene, etterhvert som spillerne lærer seg bonusene å kjenne.

HQ

Selve historiedelen skal være en anelse kortere enn i The Taken King, men til gjengjeld finner du altså sideoppdrag og hemmeligheter overalt. Et nytt raid kommer også sammen med Rise of Iron, men her nektet Bungie å dele noen detaljer. Alt de ville si er at det åpnes fredag 23. september, altså tre dager etter utvidelsen slippes, og at det vil kreve light level på minst 360.

Når det gjelder PvP-spilling, altså "Player vs. Player", er det også mye å ta tak i. Først og fremst introduserer Rise of Iron en funksjon mange har skreket etter helt siden starten, nemlig private matcher. Endelig skal vi få muligheten til å sette opp egne kamper med egne regler, ja faktisk hele turneringer mot venner. Du kan velge hvilke kart som skal i aksjon, hvilke moduser dere skal spille, om light level skal ha effekt, ja i grunnen hva som helst.

Videre har vi den nye spillmodusen "Supremacy", som kort fortalt er Destinys svar på "Kill Confirmed" fra Call of Duty. Dine kills teller ikke før du plukker opp vedkommendes "crest" svevende over de falne kroppene, og du kan hindre motstanderne i å score poeng ved å plukke opp medsoldaters crests før fienden.

HQ

Ellers kommer Rise of Iron komplett med fire nye kart (tre for Xbox-spillere). Jeg fikk sjansen til å teste ut to av dem, nærmere bestemt "Floating Gardens" på Venus og "Icarus" (den Playstation-eksklusive) på Merkur. Begge føltes friske og varierte, og hvis de øvrige kartene "Skyline" (Mars) og "The Last Exit" (Venus) holder samme nivå har vi mye moro å se frem til også i PvP-delen av Rise of Iron. En annen grunn er helt ny våpenbalansering fra Bungies side, som blant annet bringer det fryktede "Thorn"-våpenet, samt myteomspunnede "Gjallahorn", tilbake.

Som du skjønne skorter det ikke på innhold noen steder i Destiny: Rise of Iron, og Bungie har vært flinke til å lytte til fansens ønsker. Med høyere fokus på filmatisk fortellerteknikk, mer kontekst i oppdragene og koblinger til figurer vi tidligere kun har lest om, ser Rise of Iron ut til å bli like viktig for Destiny som The Taken King var. Utover høsten og vinteren lover dessuten Bungie flere ulike "events", deriblant "Festival of the Lost" til Halloween og "Sparrow Racing League" (SRL). Hvis du fortsatt spiller på Playstation 3 eller Xbox 360 får du dessverre ikke være med, men alle med en av dagens konsoller er invitert til Destiny-fest fra og med tirsdag 20. september og utover. Selv gleder jeg meg som en unge.

HQ

Relaterte tekster

Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Orremark

I løpet av de siste to årene har Destiny utviklet seg til å bli en bauta i bransjen. Med den nyeste utvidelsen står imidlertid spillet på stedet hvil...

1
Destiny: The Taken KingScore

Destiny: The Taken King

ANMELDELSE. Skrevet av Andreas Bjørnbekk

Ett år har gått, men Bungie er på ingen måte ferdig med Destiny. Vi har sett på The Taken King-utvidelsen, som starter Year 2 med en masse forbedringer...

0
Store Destiny-endringer annonsert

Store Destiny-endringer annonsert

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Bungie annonserte for noen uker siden Age of Triumph-eventen, og bruker tiden frem mot lansering til å fortelle om de utallige endringene som kommer med den. I går kunne...



Loading next content