Norsk
Gamereactor
forspill
Mafia III

Tyvstart: Mafia III

Vi fikk en smakebit på stemningsfulle New Bordeaux, som preges av organisert kriminalitet og gangstere. Hangar 13 har laget en sandkasse med sin helt egen identitet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det tredje kapitlet i Mafia-serien legger businesssiden av organisert kriminalitet til side, til fordel for én manns kamp mot en by styrt av gangstere. Det har en filmatisk historie der gameplay og historieformidling flyter over i hverandre, og dette sørger for en intens spillopplevelse. Selve spillet tar oss til den New Orleans-inspirerte byen New Bordeaux, men vår testøkt fant sted i London, England. Ikke desto mindre ble vi grepet av de fire timene med kontrolleren i hendene, av et spill som ser ut til å innfri de nokså høye forventningene.

Hovedpersonen tilskrives en fyr ved navn Lincoln Clay, som kommer tilbake til hjembyen sin på slutten av 60-tallet etter å ha tjenestegjort i Vietnam-krigen. Han har egentlig kommet for å si farvel til sine nærmeste venner, før han vender nesa mot solfylte California og en alminnelig, lovlydig jobb. Før han kommer så langt oppdager han imidlertid at vennene hans er i trøbbel med lokale gangstere. Han bestemmer seg for å hjelpe før han reiser for godt. Derfra vikler han seg inn i et stadig større nett i den kriminelle underverdenen, og havner i en feide mellom mafiafamiliene.

HQ

Mafia III har en ikke-lineær historieformidling, som gjør handlingen mer oppslukende ved å stadig servere nye detaljer om de ulike personene. Samtidig er dette altså en filmatisk opplevelse, og grafikken vises fra sin aller beste side i mellomsekvensene. Alt er laget innad i spillmotoren og sekvensene glir alltid sømløst over i gameplay. På toppen av dette blir hendelsesforløpet avgjort av valgene du tar underveis, eksempelvis i dialogene. Resultatet er at spillverden oppleves som ekte og troverdig.

Dette er en annonse:

Atmosfæren er med andre ord på topp, og dette hjelpes ytterligere på vei av lydsporet. 60-tallsmusikken følger deg hvor enn du går, og danner et flott bakteppe for både hektiske og rolige øyeblikk. Når det var mye action på gang strømmet eksempelvis klassiske rockelåter fra The Rolling Stones og Little Richard ut av høyttalerne.

Mafia IIIMafia IIIMafia III

På den visuelle siden er ikke Mafia III grensesprengende, men nivået er så absolutt godkjent. Dessuten har utviklerne truffet godt med å gjenskape stilen fra New Orleans på 60/70-tallet, og som jeg har vært inne på føles spillverden ekte og interaktiv. Den fremstår som en genuin verden og ikke bare kulisser, takket være naturtro bevegelser og overbevisende ansiktsanimasjoner hos befolkningen. Vi regner også med at småfeilene vi støtte på underveis (som speil som ikke viste refleksjoner) vil være fikset i fullversjonen.

Som i et typisk sandkassespill oppleves Mafia III fra tredjepersonsperspektiv. Man beveger seg fritt rundt, og veksler mellom kamper med skytevåpen og knyttnevene. Spillet har også brukervennlig, men troverdig kjørefysikk, og det er plenty av forskjellige kjøretøy på gatene i New Bordeaux. Ellers finnes det en mekanikk for å dirke låser som fremstod som ganske meningsløs, og når handlingen krever det kan man huke tak i personer for å forhøre dem. Samtidig kan man også gå for en mer snikete "stealth"-metode, dersom man ikke ønsker å tiltrekke seg så mye oppmerksomhet. I løpet av våre fire timer la vi ikke merke til om spillet reagerer på fremgangsmåtene dine, men vi ble fortalt at Mafia III som helhet vil bli mer voldelig utover i handlingen dersom du selv går for den brutale fremgangsmåten brorparten av tiden.

Dette er en annonse:
HQ

Selv om dette er et Mafia-spill, og fortsatt omhandler organisert kriminalitet, tar ikke dette like stor plass som tidligere i serien. Settingen er ikke typisk for gangsterhistorier, og i løpet av de første timene føltes det mer som om man testet et nytt GTA enn et nytt Mafia-spill. Ved siden av skyting og løping involverer historien at du må beskytte vennene, gjøre litt tyverier nå og da, samt drive en bedrift. Dette blir introdusert etter et par timer og inkluderer et typisk oppsett der du tar over, vedlikeholder og beskytter din "business" fra andre. På denne måten fortsetter pengene å rulle inn, samtidig som ryktet ditt ivaretas.

Vi fikk ikke tid til å teste dette grundig, men det er tydelig at Hangar 13 har jobbet mye for å sikre at man har nok å pusle med i Mafia III. Samtidig har de også brukt mye tid og krefter på rollegalleriet. Alle vi møtte føltes som ekte mennesker, og de har alle nøye gjennomtenkte bakgrunnshistorier. Disse har formet dem til personene de er i dag. Sammen med naturlige animasjoner og replikker, fører de troverdige forhistoriene til at man rask begynner å like Lincolns venner. Man bryr seg om hva som skjer med dem. Lincoln selv fremstår imidlertid som kald og nesten ufordragelig, men med tanke på bakgrunnen hans, med minner fra grusom krig rett bak seg, er dette forståelig. Dessuten løsner han gradvis opp i humøret etter hvert som som handlingen drives fremover, og man lærer seg fyren å kjenne. Man begynner å bry seg om Lincoln også, og valgene dere blir nødt til å ta føles stadig mer meningsfulle.

Mafia IIIMafia IIIMafia III

Byen kjent som New Bordeaux er naturligvis som en lekegrind for deg og dine kriminelle aktiviteter. Det finnes flere forskjellige distrikter, og det vil være nok oppdrag til å holde deg okkupert i flere titalls timer. I tillegg til hovedoppdragene har man et koldtbord av sideoppdrag å forsyne seg av, og som i enhver sandkasse med respekt for seg selv finnes det samleobjekter å spore opp. I Mafia III tar disse formen til både Playboy-blader og LPer. Alternativt kan du blåse i dem, og heller bare cruise rundt i din tidsriktige, amerikanske muskelbil. Det er masse atmosfære å suge til seg på veien mot dit neste mål.

Ja i det hele tatt fremstår Mafia III som svært lovende. Det plasserer seg et sted midt mellom det overdrevne Just Cause 3 og det satiriske GTA V. På grunn av et sterkt rollegalleri, god historieformidling og strøken atmosfære, ender dette opp som en underholdende totalpakke, som skildrer et område og en tidsepoke vi ikke har sett mye fra i spillsammenheng. Organisert kriminalitet tilfører noe eget til det som ellers er et typisk sandkassespill, og vi gleder oss til å fortsette historien om Lincoln og hans kamp mot syndikatene. Vi trenger ikke vente lenge heller, ettersom lanseringen er satt til den 7. oktober. Da kommer Mafia III til både PC, Playstation 4 og Xbox One.

HQ

Relaterte tekster

Mafia IIIScore

Mafia III

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

Etter seks år og 30 trailere er det endelig klart for det nyeste kapitlet i Mafia-serien. Kan en god historie være nok til å lage et godt sandkassespill?

0
Mafia III-utvikler åpner nytt studio

Mafia III-utvikler åpner nytt studio

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Hangar 13, mest kjent som utvikleren av Mafia III, har åpnet et nytt studio i Brighton ved å ta over en indiegjeng ledet an Nick Baynes (Split/Second), og det virker som...



Loading next content