UFO: Aftermath

UFO: Aftermath

Jorden er invadert av romvesen som infiserer menneskeheten med et ikke så alt for hyggelig virus. Du må redde verden...

Jorden er invadert av romvesen som infiserer menneskeheten med et ikke så alt for hyggelig virus. Mesteparten av menneskene er døde eller er blitt forvandlet til fiendtlige organismer. Klarer din lille bande med utrente sivilister å redde vår blå planet fra å bli utslettet?

Ufo: Aftermath er oppfølgeren til Xcom spillene, både i navn og gameplay. De første Ufo-spillene ble raskt en klassiker, og er av mange ansett som det ultimate turbaserte lagspillet. Aftermath har beholdt mye av sjelen til de første spillene, men ikke spillbarheten. Der hvor Xcom var turbasert og taktisk krevende. Har Aftermath gått over til realtime med en slags vri. Alt foregår i realtime til noe viktig skjer, da stoppes spillet og man kan gi sine lagkamerater alle de ordrene som trengs før man går tilbake til realtime. Dette gjør at spillet blir mindre taktisk, og at man kan få en lei tendens til å gruppere alle soldatene og løpe rundt med de i en fin liten haug.

Akkurat som i eneren styrer du du det taktiske på en skjerm hvor du har kontroll over hele jordkloden. I begynnelsen har du bare en base, men etterhvert som du gjør oppdrag så stiger antall baser og områder som er fri for romvesener. Du kan og velge mellom å lage 3 forskjellige baser. (Militær, Forskning og Fabrikker). De militære basene sender ut fly som skyter ned ufoer. Forskningsbasene forsker på ny teknologi og fabrikkene bygger de tingene du har forsket på.
Teknologien er mangfoldig, og du kan få mye bra utstyr som hjelper deg og dine soldater.

Oppdragene genereres fortløpende og du kan velge hvilke du skal ta, dette gjør spillet litt friere. Men du kommer alltid til de samme oppdragen om og om igjen. Jeg synes det er for lite variasjon på oppdragene, du har den klassiske "Utrydd fiendene i dette området", til andre oppdrag hvor du skal ta over baser eller redde piloter som har styrtet i kamp med fienden. Men oppdragene er kun varierende når det gjelder miljø og motstandere, ikke med hensyn til målene dine.Dette gjør at oppdragene blir ensformige og eneste grunnen til at du spiller de er for å få soldatene dine opp i levels.

Angående rollespillelementene i Aftermath, så kan hver soldat gå opp i level. Og deretter velge hvilke skills han skal bli bedre i. Skillsystemet er ikke poengbasert, men det står for eksempel (poor, advanced, heroic osv). Og utviklerene påstår at dette systemet er mer nøyaktig. Hvordan det fungerer vet jeg ikke, så ta det med en klype salt. Men utformingen av soldatene dine fungerer veldig bra, og er en av de positive aspektene med spillet.Størrelsen på Våpenarsenalet og utstyret til dine soldater er stor, med 10-20 forskjellige pistoler alene. I tillegg kommer hagler, rifler, flammekastere osv. Alle med virkelige navn. Du får og tilgang til aliensutstyr jo lengre ut i spillet du kommer og dette er meget spennende.

Musikken er veldig stemningsmettet og bringer tilbake minner fra Resident Evil-spillene. Men musikken er resirkulert og man blir fort lei. Lydeffektene er forsåvidt greie til sitt bruk, men man hører ikke så god forskjell på alle våpnene. Grafikken på sin side er en perle, byene man av og til befinner seg i er så dystre og ensomme at det raskt føles som om man er i en liten horrorfilm a la 28 Days Later. Mye av bakgrunnen er interaktiv og kan ødelegges med for eksempel en misfyrt rocketlauncher. Men desverre mister man interessen for grafikken ganske raskt og spillet blir middelmådig igjen. Noe av det Aftermath skryter med er at miljøet skifter med hvor på kartet du er, så om du har et oppdrag i norge, så er det garantert snø der. Og om man har et oppdrag i London så ser man en grå by. Jeg synes ikke dette er spesielt imponerende da de fleste byer ser like ut, og oppdragene på fjellet eller i snøen er veldig ensformige og kjedelige.

Læringskurven i Aftermath er ganske spesiell, i begynnelsen er spillet meget vanskelig siden man ikke treffer noe og dør raskt. Midtveis er spillet for lett. Og i slutten blir spillet litt vanskeligere igjen. Men det er kun fordi de velger å sette alle fiendene rett fremfor deg i begynnelsen av oppdragene. Så du virkelig får en hektisk start.

Alt i alt er Ufo: Aftermath en skuffende opplevelse. Hadde de jobbet litt mer med oppdragene, og gjort historien spennende så kunne spillet hatt muligheter. Men jeg ser lite nytt i denne oppfølgeren. Rollespillelementene fungerer som det skal, men det er ikke nok til å redde dette spillet fra en
middelmådig karakter.

6 / 10
+
Midtveis er spillet rått, fin grafikk
-
For mye av det samme, skuffende

0
UFO: AftermathScore

UFO: Aftermath

ANMELDELSE. Skrevet av Stefan M. Pedersen

0
UFO: Aftermath demo og patch

UFO: Aftermath demo og patch

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Cenega har nettopp sluppet en ny demo av deres etterlengtede spill UFO: Aftermath. Last ned og sjekk om det er noe for deg. Har du allerede investert i spillet, har de også en ny patch du bør sjekke ut.

0
UFO: Aftermath - Flere små grå screenies

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk