Ultimate NES Remix

Ultimate NES Remix

Føler du at du har gått glipp av mange gode klassikere? At barndommen din ikke var komplett? Slapp av, Nintendo vil prøve å fikse på det.

Vet du hva som var kjipt hvis du ikke vokste opp på 80- eller tidlig 90-tallet? Du gikk glipp av mange gode spill. Vet du hvem andre som syntes det? Nintendo.

Ja, det var Nintendos virkelige glansdager, og det var da flere av deres mest kjente og etablerte spillserier så dagens lys. Og selv om de fleste av disse lever videre i beste velgående den dag i dag, og er mer populære enn noen gang, så ønsker Nintendo at du skal få en smak av hvordan de gamle klassikerne var. Om så med en litt mer moderne vri.

For Ultimate NES Remix er nettopp det. Et tilbakeblikk til en gullalder av de sjeldne, og det er tydelig at Nintendo spiller på nostalgistrengene atter en gang, samtidig som de prøver å fenge en ny generasjon med i valsen. Her er det klassisk 8-bit-grafikk og gameplay hele veien.

Ultimate NES RemixUltimate NES Remix

Så hva er egentlig Ultimate NES Remix? Jo, det er en samling av baner og nivåer fra diverse NES-titler som Super Mario Bros., Punch Out, Excitebike, Kirby's Adventure, Donkey Kong, og flere andre, som alle er gjort om til minispill med egne utfordringer og mål. Vi snakker heller ikke om en liten samling på tre til fire minispill fra hver serie, nei, her er det et drøss av minispill som du kan utfordre deg selv med.

Minispillene varierer godt mellom de forskjellige titlene de er hentet fra, og går som oftest ut på at du skal fullføre diverse små utfordringer som er lagt til i gameplayet. Et eksempel er i Super Mario Bros., hvor du skal spille gjennom hele den første banen så raskt som mulig, eller samle inn nok mynter før tiden løper ut. Og i enkelte av spillene har de lagt inn noen forstyrrende elementer som at du får et par kloner av figuren din, eller at du kun ser silhuetter. Noe som er med på å gjøre det vanskelig å se hvor du egentlig befinner deg.

Disse utfordringene gjør at minispillene ofte lander på en varighet mellom 10 - 30 sekunder, som er helt perfekt for 3DS. Det gjør det utrolig enkelt å bare plukke opp og legge fra seg spillet igjen for en kort liten spilløkt. Ypperlig for dem som er på farten.

Ultimate NES RemixUltimate NES Remix

Men bare fordi minispillene er korte så må du ikke tro at de er enkle. Er det en ting som kjennertegner de gamle NES-spillene så er det at de kunne ha en nådeløs vanskelighetsgrad, som myntet det en gang så populære utsagnet «Nintendo Hard». Så de som har spilt originalene på NES vil ta stor glede i å oppdage at spillene er akkurat like utfordrende nå som den gang, med de nye målene og utfordringen lagt på i tillegg.

Joda, de første nivåene er ganske enkle og introduserende, men etterhvert som du fullfører minispillene og låser opp nye, så blir de etterhvert mer og mer utfordrende. Jeg hadde nesten glemt hvor vanskelig det kunne være å hoppe over noen tønner i Donkey Kong, eller hvor frustrerende vrient det kan være å få inn noen gode slag i Punch Out.

Nintendo har gjort en glimrende jobb i å minne meg på hvor underholdene og gode mange av disse spillene var, samtidig som minispillformatet gir dem et nytt liv, og til tider mer intense enn før.

Jeg har ikke spilt de to første Nintendo Remix-spillene, mest fordi jeg aldri helt så poenget i å kjøpe noe som, for meg, virket som en samling med demoer. Men, etter å ha spilt Ultimate NES Remix i helgen så kan jeg ærlig si at jeg tok grundig feil.

Ultimate NES RemixUltimate NES Remix

Jeg gjorde litt research på de to første NES Remix i serien, og oppdaget at dette egentlig er mer av det samme, så har du spilt de to første vet du hva du kan forvente her. En godt blandet samling av tidløse klassikere som er klare til å underholde og utfordre deg på ny. Den store forskjellen, derimot, er at mens de to tidligere spillene var å finne på Wii U, så er Ultimate NES Remix på 3DS. Og det er på en håndholdt konsoll at denne sjangeren virkelig hører hjemme. Å slå på TV-en, Wii U-en for så å starte opp en serie med minispill føler jeg at blir litt for tungvint, men å bare flippe opp 3DS-en og begynne å spille passer meg utmerket godt.

8-bit-grafikken, MIDI-lydene, den enkle kontrolleren og minispillformatet er kanskje ikke for alle, og nye spillere bør muligens ha en liten interesse i Nintendos fortid for å få mest ut av spillet, men for oss litt eldre så var dette et kjært tilbakeblikk til de yngre dager. Om det er noe som trekker ned litt så er det at jeg syntes utvalget av spilltitler kunne vært noe større. Spillet kaller seg jo tross alt Ultimate, men utvalget er ikke akkurat større enn i Wii U-titlene.

Mer enn det er det ikke så si om Ultimate NES Remix. Det er Nintendos beste titler samlet i én pakke. Det er gammelt og nytt i et. Det er enkel, kjapp og god underholdning. Ikke siden WarioWare-spillene har jeg opplevd at spill som kun krever et par sekunder av gangen har klart å stjele så mye tid fra meg. Og igjen må jeg nevne det, dette er perfekt for deg som er mye på farten og som vil slå ihjel litt tid. Spillet kan selvsagt også nytes hjemme i godstolen.

Ultimate NES RemixUltimate NES Remix
8 / 10
+