Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Uncharted 4: A Thief's End

Uncharted fra A til Å

Uncharted-serien er ved veis ende, og en så viktig serie fortjener selvfølgelig en verdig avskjed. Gamereactor presenterer Uncharted fra A til Å...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi gjør oppmerksom på at denne teksten inneholder SPOILERE FRA ALLE DE FIRE UNCHARTED-SPILLENE til stasjonære konsoller. Teksten leses derfor på eget ansvar.

A - Action og adrenalin - Uncharted-spillene plasserer seg trygt i det man kan kalle actionsjangeren, og mellom gåteløsing og klatring serveres man en hel del dekningsbasert skyting. Kampene har fungert bra helt fra begynnelsen, og deretter bare blitt bedre, og gjennom årene har Naughty Dog blitt veldig flinke til å blande skytingen med andre actionsekvenser. Å dele ut hodeskudd mens han henger i et tau bak en lastebil i full fart, er ingen sak for Nathan Drake!

B - Brødre - Nathans bror Sam dukker opp i det siste Uncharted-spillet og han danner mye av grunnlaget for historien. Drake-brødrene har vært aspirerende skattejegere helt siden barndommen, og i Uncharted 4 blir vi vitne til et troverdig søskenforhold mellom de to. Med rutinerte Troy Baker som stemmen bak det nye fjeset føyer Sam seg inn i rekken av ektefølte og interessante figurer på rollelisten.

C - Cruiceskip-scenen - Uncharted-spillene har gitt oss utrolig mange minneverdige scener gjennom årene. I Uncharted 3 for eksempel havner man ombord i et nokså stort cruiceskip, som etterhvert må gi tapt mot stormen som herjer ute på havet. Skipet kantrer og begynner å synke, og med lungene halvfylte av saltvann unnslipper Nathan så vidt med livet i behold. Se klippet på Youtube

Dette er en annonse:

D - Drama - Ved siden av de mektige actionscenen er Uncharted-spillene kanskje største styrke dramaturgien. Det legges så mye arbeid ned i manus og stemmeskuespill at spillene kan sammenlignes med filmproduksjoner. Både Nathan Drake selv, samt de andre rollefigurene oppleves som ekte mennesker, som man blir glade i. Vi kommer garantert til å savne dem nå som serien er avsluttet.

E - Elena - Det lå i kortene helt fra det første spillet at det skulle bli Nathan og Elena. I det siste spillet er de gift, og selv om forholdet går gjennom en turbulent tid i Uncharted 4: A Thief's End fremstår kjærligheten dem imellom som både sterkere og tryggere idet rulleteksten starter. En match made in heaven!

HQ

F - Fly-scenen - En annen særdeles minneverdig scene fra Uncharted 3, der Nathan faller ut av et fly. Om han har fallskjerm? Selvsagt ikke. Løsningen blir derfor å klamre seg fast til lasten, som henger ut av bakluken. Til slutt havner han likevel i fritt fall igjen, men heldigvis er deler av lasten utstyrt med fallskjermer. Da er det jo ikke verre enn å stupe ned og ta igjen en av de digre kassene, før du deiser i bakken midt i ørkenen. Se klippet på Youtube

Dette er en annonse:

G - Gåteløsing - I spillverden er de fleste gravkamre og skjulte skatter bevoktet av intrikate, dødelige feller, og Nathan Drake har derfor blitt dreven i å løse gåter fra oldtiden gjennom årene. Selv hvis de har blitt delvis slitt i stykker av tidens tann, pleier han å finne en løsning. Vi husker spesielt godt da vi oppdaget en massiv Inka-statue, som selvsagt måtte klatre på kryss og tvers av.

H - Humor - I Uncharted-spillene balanserer man ofte mellom liv og død, men Nathan og vennene hans mister hverken motet eller humøret av den grunn. Manuset til alle spillene er preget av humor, som letter på stemningen og bidrar til å vise personligheten til de forskjellige karakterene.

I - Iram of the Pillars - Nathan Drake går ikke etter småskatter når han skal ut på eventyr. I det første spillet er målet selveste El Dorado. I det andre spillet leter han etter den fortapte byen Shambala i Himalaya-gjellene, og i det tredje spillet er det en annen fortapt by, Iram of the Pillars, også kjent som "Atlantis of the Sands", som er målet. Til slutt rundes series av med jakten på en legendarisk piratskatt i Uncharted 4.

J - Jordomseiling - Som skattejeger har Nathan Drake og partnere hans vært innom alle kontinentene opptil flere ganger. Eventyrene strekker seg på tvers av både landegrenser og verdenshav, og bare i det siste spillet besøkes både Italia, Skottland, Madagaskar og en makeløst vakker øy piratene fra gamle dager gjorde til sin egen.

Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End

K - Klatremus - På samme måte som Lara Croft fra Tomb Raider-serien er Nathan Drake en særdeles habil klatrer. Han bruker aldri sikkerhetsutstyr, og han tar enorme sjanser annenhvert minutt. Likevel går det alltid bra, selv om avsatser og bygninger har en tendens til å se litt mer falleferdige ut etter at Nate har vært innom.

L - Ladiesman - Nathan Drake er en storsjarmør. Han har kjappe kommentarer, perfekt hår og et vinnende smil. Før Elena stjal hjertet hans var trolig eventyrerkollega Chloe Frazer jenta han brydde seg mest om, selv om hun aldri kunne konkurrere med rushet av å oppdage skjulte skatter fra fortiden.

M - Motion capture - På samme måte som med stemmeskuespillet har motion capture-jobben som er blitt gjort i forbindelse med Uncharted vært ledende for bransjen hele veien. I det siste spillet (med Playstation 4 i ryggen) nådde animasjonene nye høyder og gapet mellom film og spill plutselig enda mindre. Å kalle Uncharted-serien filmatiske spill, er en svært treffende beskrivelse.

N - Nolan North - Rutinerte Nolan North har satt stemme til utallige spillfigurer gjennom årene. Han mestrer en rekke forskjellige dialekter og ulike stemmer, men det vil alltid være rollen som Nathan Drake vi forbinder han med. Ironisk nok er dette rollen der han ikke trenger å endre stemmen sin, men heller kan prate normalt. North har gjort en formidabel jobb med bringe Nathan Drake til live gjennom alle spillene.

O - Oneliners - Nevnte vi at Nate er sjarmerende? En god del av sjarmen ligger i de tørre onelinerne hans, som han lirer av seg i tide og utide. Selv når han er for seg selv kommenterer han det meste som skjer underveis, uten at det føles påtatt eller kunstig.

HQ

P - Pirater - De siste spillet i Uncharted-serien handler om en enorm skatt, som både Nate og Sam har drømt om siden de var små barn. Skatten er etter sigende etterlatt av den legendariske piraten Henry Avery, på en øy ingen har funnet noen gang der pirater fra hele verden dannet sitt eget samfunn.

Q - Quicktime - Enten man liker det eller ikke involverer alle Uncharted-spillene en del quicktime-sekvenser. Må du gjennom den digre døra for å komme deg videre? Regn med å måtte hamre på en av knappene på håndkontrolleren en 10-15 anger først, akkurat som du måtte for ti minutter siden da en diger bjelke blokkerte stien videre.

R - Rå grafikk - Det første Uncharted-spillet blåste oss av banen med grafikken sin, og seiden gjentok Naughty Dog bedriften med alle de tre oppfølgerne. Uncharted 4: A Thief's End er så vakkert at det er vanskelig å sette ord på det, så det beste vi kan gjøre er å vise til de lekre bildene fotograf Ray Soemarsono har tatt med spillets fotomodus.

S - Småprat - Som vi var inne på snakker Nate mye med seg selv, men han snakker ennå mer med vennene sine. Gjennom store deler av flere av spillene har han selskap i form av kjente fjes som Elena og Sully, og praten sitter alltid løst. De små bemerkningene og ertingen dem imellom gjør opplevelsen mer oppslukende, ekte og underholdende.

T - Tog-scenen - Uncharted 2 starter ombord i et tog, som henger delvis utfor et stup. Nate er plassert i den nederste vogna, som kommer til å falle hvert øyeblikk. Etter at du har klart å klatre opp, og såvidt unnsluppet stupet ned i den sikre død, får man oppleve eventyret som plasserte han i den prekære situasjonen i utgangspunktet. Se klippet på Youtube

Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End

U - Ubåt-scenen - Enda en legendarisk scene, denne gangen fra det første spillet. Midt i en frodig, tropisk jungel dukker det opp en tysk ubåt. På toppen av en klippe, badende i solnedgangen med et vakkert fossefall i ryggen. Sully mener det hele er "Hinky". Nat fnyser og svarer: "You act like you've never seen a German U-boat in the middle of the jungle before". Se klippet på Youtube

V - Victor "Sully "Sullivan - Vi har nevnt han flere ganger allerede. Victor Sullivan, bedre kjent som Sully. Sully er ikke bare Nates mentor, men også en trofast følgesvenn gjennom hele serien. Dynamikken mellom han og Nathan er ypperlig, og vi frykter at Hr. Drake hadde mistet livet for lenge siden hvis det ikke hadde vært for Sully.

W - Well, well, well - Et eksempel på den ofte i overkant tørre humoren fra denne herlige serien. I Uncharted 3 finner Nate, Elena og Sully en gammel brønn som skjuler noe annet enn en uttørket vannkilde. Ettersom brønn er "well" på engelsk, blir Sullys naturlig kommentar "well, well, well". De samme gjentar seg dessuten i Uncharted 4, når Nate, Sam og Sully finner en annen brønn på Madagaskar. Denne gangen er det Sam som står for vitsen, men han blir hurtig korrigert med at Sully var først ute.

X - X markerer skatten - Som vi var inne på må Nate løse en rekke gåter på reisene sine, men det er ikke så enkelt som å finne rett plass, løse gåten og plukke med seg skatten for hjemturen. Vanligvis må prosedyren gjentas i flere omganger, da hver gåte kun peker deg i riktig retning videre. Langt flere koder skal knekkes før du er å havn, og det blir nok litt klatring og skyting underveis også.

Y - Ytterst på stolkanten - Uncharted-serien har vært definerende for hele spillmediet på mange måter. De storslåtte actionsekvensene må få mye av æren for dette. Hvem husker vel ikke Helikopterscenen fra Uncharted 2 for eksempel, der en diger boligblokk går i bakken før faren er over. Du er selvsagt fremdeles inni bygningen idet den velter.

HQ

Z - Zoran Lazarevic - Nathan er naturligvis ikke den eneste som har skattejeger som yrke, og i hvert spill er farlige rivaler på jakt etter den samme rikdommen som. Vanligvis klarer de ikke å finne skatten på egenhånd, og derfor følger de heller etter i fotsporene til Nate, mens de paradoksalt nok sender drøssevis av soldater ut for å ta livet av guiden sin. Bland rivalene vi husker best finner vi Zoran Lazarevic fra Uncharted 2, Katherine Marlowe fra Uncharted 3 og Rafe Adler og Nadine Ross fra det nye Uncharted 4: A Thief's End.

Æ - Æra - Uncharted 4 er slutten på en æra. Så enkelt er det. Naughty dog har vært tydelige på at dette var Nathans siste eventyr, og avslutningen tydet på det samme. Heldigvis vet vi at utviklerne makter å ta med seg alt Uncharted-serien har lært dem, eksempelvis til utviklingen av The Last of Us 2.

Ø - Ødeleggelser - Nathan Drake er ingen arkeolog. Han børster ikke av skattene han finner med små børster, og som regel er templene og statuene fra oldtiden delvis eller totalt ødelagt når han fortsetter reisen videre. Sånn går det når alt skal klatres på, mens hissige soldater med maskingevær, granater og det som verre er gjør sitt for å ta deg av dage.

Å - Ånder og demoner - Vi er litt glad for at de hoppet av trenden med de siste spillene. I de første tre spillene blir nemlig overnaturlige elementer som mumier og udødelige krigere brakt på banene mot slutten, for å gjøre avslutningen tilstrekkelig utfordrende. Det var spennende de første to gangene, men i det tredje spillet ble twisten litt for forutsigbar.

Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End

Relaterte tekster



Loading next content