Norsk
Gamereactor
artikler

Unreal Championship 2: The Liandri Conflict

Epic Games bryter med FPS-seriens normer og kaster oss ut i et nytt og meget underholdende Unreal-univers skreddersydd til Xbox.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Epic introduserte spillverden for Unreal-universet i 1998, var det primært et singleplayer-tiltak, som ble målt opp mot Half-Life, som ett av tidenes beste first-person shooters. Allikevel var det multiplayer-utgivelsen året etter, Unreal Tournament, som tiltrakk seg mest oppmerksomhet, og etter noen år med forholdsvis generiske spill i serien, triumferte Epic Games atter en gang, med en av årets beste multiplayer-utgivelser; Unreal Tournament 2004.

Med Unreal Championship 2, oppfølgeren til ett av de første Xbox Live spillene, satser Epic på at fortsette det solide arbeidet og lage enda et fantastisk flerspiller-spill. Så da Gamereactor ble invitert til Madrid for å kikke nærmere på spillet, var det med frykt for å bli like trollbundet av den intense opplevelsen, som vi ble med Unreal Tournament 2004, men det var tross alt en risiko vi turte ta.

Spillet er satt til utgivelse rundt februar neste år, så det var en nesten ferdig versjon av spillet vi fikk se, men Epic vil bruke de neste halvannen månedene på å endre og finpusse gameplayet ytterligere. For fans av serien vil det allikevel være et gameplay, som er nesten ugjenkjennelig som møter dem. Mens det første Unreal Championship stort sett var en port av Unreal Tournament 2003, så har Epic selv tatt hånd om utviklingen denne gangen og startet helt fra bunnen av, for å bygge opp en unik og anderledes opplevelse, som bare kan nytes på Xbox. Her er det spesielt to nye tiltak som skiller seg ut: Først og fremst kan man velge enten å spille i 1. eller 3. person, hvilket alene virker som en unødvendig endring, men siden Epic samtidig har innført muligheten til å krige med sverd og andre nærkamp-våpen, ser man plutselig en helt ny verden åpne seg.

Disse originale ideene har fått blandet mottagelse av spillpressen, men det er først når man får testet spillet at man virkelig kan føle hvor bra det fungerer. I løpet av den tiden vi hadde med spillet foregikk det hovedsaklig i 3. person, og det ble fort mer naturlig å bruke de nye nærkamp-våpnene enn de gamle kjendisene, som den trespora rocket launcheren. Epic var heller ikke redde for å nevne inspirasjonskilder som Mortal Kombat og Soul Calibur, og her kan det muligens være snakk om en helt ny genre, hvor vanlige slossespill blandes med Unreal Tournament. Denne endringen av gameplay har ført til en begrensning på "bare" åtte spillere under kampene, men vi spilte bare fire samtidig og det var mer enn nok til å skape en skikkelig hektisk og intens kamp.

Dette er en annonse:

Man kan bli fristet til å tro at blandingen av skytevåpen og nærkamp-våpen vil føre til en klar ubalanse i gameplayet, men heldigvis har Epic gjort det fordelaktig å bruke begge typer våpen aktivt, ved å konstant bytte mellom dem underveis. Bruker du skytevåpen er ikke situasjonen veldig anderledes, enn slik man kjenner det fra tidligere Unreal spill. Som noe nytt kan du fra starten av velge ett eksplosivt- og ett energivåpen, når du går inn i ett spill, og sammen med et par pistoler er de de eneste skytevåpnene du kan bruke. Derfor er det høyst sannsynlig at hver eneste kamp har spillere med helt forskjellige våpen, hvilket gjør kampene mye mer varierte enn tidligere. Det vil finnes fire våpen å velge mellom av eksplosive og energi-baserte - altså åtte i alt - og selv om det kanskje virker litt glissent, har Epic satset på dybde i stedet for kvantitet. Dette betyr at nesten alle våpnene har to alternative angrep.

nærkamp-våpen kan du ikke velge selv, de tilhører nemlig den enkelte karakteren, og noen bruker bare never, noen har sverd og annet snadder med skarpe klinger. Som hentet rett ut av et slossespill, velger du mellom en begrenset gruppe meget forskjellige personer. De varierer alle i styrke, hurtighet og akrobatikk, som sammen får stor innflytelse på kampens utfall. Eksempelvis kan spillets største figurer knapt nok hoppe, men deres slag er ekstremt dødelige og de takle temmelig mange slag. Under kampene vil du alltid kunne bytte mellom skyte- eller nærkamp-våpen, og det handler i stor grad om å se an situasjonen. Hvis du er liten og rask, kan det være smartest å fyre av et par raketter mot de store bjessene først, før går du i direkte nærkamp mot dem, ellers blir du fort redusert til et par blodflekker på bakken. Selv du er stor og langsom betyr ikke det at du er et lett mål. Har du nærkamp-våpen ditt fremme, har du både ett vanlig og ett kraftig angrep til rådighet, samtidig som du kan hoppe og holde høyre trigger inne, så du blir hengende i luften i beste Matrix-stil, for så å fly gjennom luften i høy fart og forhåpentligvis treffer en fiende når du slipper triggeren, Dette kan også brukes til å bryte gjennom en rekke fiender raskt. Men som med nesten alle ting i Unreal Championship 2 har denne medaljen også en bakside, for du er et utrolig lett offer når du henger og dingler i luften.

Ett hvert angrep med nærkamp-våpen kan pareres av et skjold, som man raskt får frem ved å holde begge skulderknappene nede. I tillegg kan du, med riktig presisjon, reflektere skudd med nærkamp-våpenet ditt rett tilbake i trynet på fienden. Slik det ser ut nå er det virkelig ikke noen aspekter Epic Games ikke har tenkt på med Unreal Championship 2. Spillet er virkelig så flott balansert at man fårr lyst til å utnytte alle de forskjellige egenskapene hver figur har, og denne gangen har faktisk valg av karakter en betydning. Dybden i kampene er helt utrolig, spesielt for den vanligvis så overfladiske FPS-genren. Epic har også lagt enda et lag krem på kampene: Man bygger seg opp adrenalin - både gjennom drap, power-ups og en konstant oppladning, som først og fremst kan brukes til et raskt angrep med nærkamp-våpen, hvor du suser gjennom luften med enda mer kraft, bare uten å henge i luften først. Hvis du virkelig er taktisk, så sparer du opp adrenalinet og bruker det på en av seks forskjellige muligheter, f.eks. å bli healet, å få noen små flyvende droner, som angriper alle fiendene rundt deg, eller å gå beserk, hvor hele skjermen går over i surrealistiske farger og helvete bryter løs. Fire av de seks power-up’ene er helt unike for hver enkelt karakter og det er ingen tvil om at folk vil grave seg ned i bestemte karakterer og utelukkende forbedre seg med dem, akkurat slik vi er vant til fra diverse slossespil. Ikke desto mindre bevarer spillet stadig sin tilgjengelighet og man hopper lett inn i kampene - men mestrer du en bestemt karakter, så kan du virkelig dominere arenaen.

Epic har altså klart å fjerne PC-kjernen fra spillet, som handler om å ha den beste presisjonen, og de har skapt en ren konsollbasert opplevelse, hvor det handler om å lære å kjenne karakterene, deres evner og egenskaper. Spillet har også et nytt lock-on system, som muligens virker veldig fiendtlig for PC-gamere, men som ikke desto mindre fungerer veldig bra på konsoll. Har du låst deg fast på en fiende med et skytevåpen, vil kameraet bare følge den aktuelle fienden, men du må fortsatt sikte manuelt. Anderledes er det med nærkamp-våpnene, hvor du slett ikke bør bekymre deg om å sikte med lock-on funksjonen aktivert, så du i stedet kan fokusere på å utføre de riktige angrepene (hvilket ikke er en enkel oppgave i kampens hete). Epic er veldig oppmerksomme på at flere fans vil rette heftig kritikk mot dem for å innføre lock-on funksjonen, ja noen vil t.o.m. kanskje unngå spillet som en følge av dette, men ikke desto mindre viser det tydelig at dette er et konsollspill.

Dette er en annonse:

Som nevnt tidligere vil Unreal Championship 2 ha en øvre grense på åtte spillere på én bane og for å holde intensiteten på et konstant høyt nivå, har Epic valgt å holde banene relativt små, dvs. på samme størrelse som i det første spillet. Vi fikk se i alt fem baner, hvilket bare utgjør en liten del av det endelige antallet på minst 40 baner. Banedesignet er på ingen måte banebrytende, men estetisk sett er det noe av det eneste vi hittil har sett på Xbox. Det samme kan sies om grafikken generelt og det er en ren nytelse å spille gjennom banene. Dessuten kunne Epic bl.a. fortelle om en annen bane, som flere ganger vil bli snudd på hodet av noen gruvegravende robotedderkopper, så vi har muligens bare sett toppen av isfjellet ennå.

Har du spilt det første Unreal Championship vet du også at det led av seriøse framerate-problemer. Derfor kan man undre seg over hvordan Epic har vært i stand til å forbedre grafikken så mye og samtidig klart beholde en konstant framerate. Fordelen har selvfølgelig vært at Unreal Championship 2 ikke er en port av et PC-spill; det er utviklet ene og alene til Xbox, og Epic har virkelig klart å utnytte konsollens pixel- og vertex-shader-muligheter, så det ser nærmest overhveldende bra ut. På et annet punkt går de mot strømmen, siden deres bruk av bump-mapping er begrenset til karakterene, mens banerne består av et absurd antall polygoner. Det er ganske enkelt imponerende å se hvordan de har klart dette uten en haltende framerate. Den versjonen vi prøvde kørte helt smertefritt med 30 fps, så det burde ikke være noe å frykte denne gangen.

Der er selvfølgelig også splitscreen- og system-link-støtte i spillet, men Unreal handler jo om å konkurrere mot tusenvis av andre om å ligge i teten. Epic har selvfølgelig tatt i bruk Xbox Live 3.0, selv om det bare er i begrenset omfang. Muligheten til å gå inn og endre spillets balanse, så f.eks. et våpen kan gjøres bedre eller dårligere, er ett av punktene de har store planer om å utnytte. Dessverre har de valgt å droppe turnerings-funksjonen, så man ikke kan sette opp og administrere turneringer selv, siden deres undersøkelser har vist at folk allikevel ikke ville bruke denne muligheten. Vi tror allikevel at denne typen muligheter ville passe perfekt til nettopp dette spillet, men forhåpentligvis vil Epics store fokus på statistikker hjelpe saken. Du vil bl.a. også kunne se utviklernes egne statistikker og finnes det kanskje noe bedre enn å vite at man er bedre enn dem? Andre muligheter som klan-støttelse er fortsatt under vurdering, men vi håper selvfølgelig at et så dedikert flerspiller-spill som dette, gjør bruk av så mye som mulig.

Er du ennå ikke online med Xboxen din, noe relativt få faktisk er, så vil det allikevel være en del å hente i Unreal Championship 2. Foruten vanlige kamper mot bots har spillet også en rimelig omfattende enspiller-kampanje, som Epic ennå ikke vil avsløre så mye om. Ikke desto mindre kunne de fortelle at man inntar rollen som Anubis i kampanjen, og må sloss mot det onde Liandri-keiserdømmet. Liandri er faktisk det firmaet som har sponset og derfor styrt alle Unreal-turneringene, men som nå konsekvent prøver å overta verden. Selv om kampanjen selvfølgelig vil utspilles med arena-kamper som i flerspiller-delen, så vil historien by på en lang rekke filmatiske sekvenser og t.o.m. en kjærlighetsaffære. Vi forventer ikke det helt store av historien og det er da primært for multiplayer-opplevelsen man bør spille Unreal Championship 2. Som tidligere nevnt er split-screen og system-link fortsatt tilgjengelig, så det finnes andre utveier enn Xbox Live.

Som du sikkert har merket nøt vi vår vår relativt korte tid med spillet i langdrag. Unreal Championship 2’s nye, originale gameplay fungerer virkelig flott på Xbox og det er tydelig at Unreal har funnet seg tilrette på konsollen denne gangen. Et bytte fra det tradisjonelle FPS-spillet er virkelig deilig, og det handler ikke lenger bare om å se hvor mange headshots man kan få på ett minutt. Epic har allikevel prøvd å tilpasse spillet, så det inneholder noe for enhver smak, f.eks. med mer enn 24 av de såkalte "mutators", som endrer deler av gameplayet, så man eksempelvis kan spille utelukkende med skytevåpen og i 1. person, som i gamle dager. Unreal Championship 2 kan virkelig bli ett av de største spillene på Xbox Live til nå, og det lanseres heldigvis med passende avstand til Halo 2, så folk rekker å få tilbake kjøpelysten. Avhengig av salgstallene regner Epic med å støtte gamerne i lang tid fremover, og det jobbes allerede på nye baner som kan lastes ned gratis over Xbox Live. Alt dette vil avhenge av at spillet vil holde seg over tid og underholde lenge. Med mer fokus på enspiller-aspektet er det samtidig håp, hvis du enda ikke har skaffet deg Xbox Live. Vi har enda ikke prøvd krefter mot spillets AI-bots, så deres intelligens forblir et mysterium enn så lenge. Det var ingen enkel sak å gi slipp på controlleren og forlate Madrid, men vi gleder oss til å forhåpentligvis kunne kaste oss ut i flere intense og brutaler kampe i Unreal Championship 2 snart.

Unreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri Conflict
Unreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri Conflict
Unreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri ConflictUnreal Championship 2: The Liandri Conflict


Loading next content