Norsk
Gamereactor
nyheter

Usikker fremtid for Youtube-gameplay

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

En rekke spillrelaterte videoer på Youtube har blitt flagget etter copyright-reglene har blitt endret det siste døgnet.

Ifølge Gamebeat har Youtubes Content ID, den automatiske copyright-detektoren, flagget hundrevis av Youtube-videoer som inneholder spillanmeldelser, gameplay videoer og til og med intervjuer som inneholder spill.

Usikker fremtid for Youtube-gameplay
PewDiePie har over 17 millioner subscribers på YouTube og lever av gameplay-videoene sine.

Populære Youtubere som TheRadBrad, som har 2 millioner følgere, har fått copyright-advarsler fra Youtube, og brukeren Angry Joe's intervju med Crystal Dynamics om Tomb Raider har blitt klaget inn sammen med drøyt 60 andre videoer fra ham.

En talsperson fra Youtube sa til Venturebeat: "Vi har nylig aktivert Content ID-skanning på Youtube-kanaler som er identifisert som samarbeidspartnere med "multichannel networks". Dette har resultert i nye copyright-regler for noen brukere, basert på policyen som har blitt satt av relevante eiere. Som alltid kan brukere gå mot Content ID-anklager hvis de tror disse ikke er rimelige."

Youtubere som TheRadBrad som tjener penger på gameplay-videoene sine, kan på grunn av dette ikke ha reklame på videoene som er flagget. Det finnes tusenvis av Youtube brukere som tjener nok penger på gameplay-videoene sine til å ha det som eneste inntektskilde, men etter denne forandringen står mange i fare for å ikke kunne lage videoene sine lenger.

De store selskapene som Machinima og IGN vil sannsynlig få fortsette å ha videoene sine oppe og tjene penger på det, likt som de har kunnet gjort tidligere, men etter denne forandringen kan de også risikere at videoene deres vil gå gjennom denne prosessen, likt som videoene til den vanlige brukeren.

Det problematiske med denne forandringen er ikke kun at mange brukere vil ha det vanskelig med å tjene penger på gameplay-videoene sine som tidligere, men at flere spillselskaper har gitt spillere lov til å legge ut videoer av spillene deres, men at de nå kan bli fjernet, noe som gjør at de får mindre publisitet.

Med et massivt spillsamfunn på Youtube, både i form av gameplay-videoer og anmeldelser, og PewDiePie som den mest populære brukeren på Youtube, kan denne forandringen påvirke både brukere og spillsamfunnene.

Capcom skrev nylig på twitter: "Youtubers: If you are receiving content matches, please dispute them so that we can clear any false claims."



Loading next content