Valentino Rossi: The Game

Valentino Rossi: The Game

Motorsykkelspill lever i skyggen av bilspill. Kan superstjernen Valentino Rossi bruke dragsuget og sin aggressive kjørestil til å ta igjen forspranget?

- Hei, jeg heter Sarah og jeg er din personlige assistent. Helt fra starten merker jeg at dette er et Milestone-spill, og forventningene er vekslende. Jeg vet stort sett hva jeg får, men håper de klarer å overraske med noen nye elementer.

Takket være en rekke populære bilspill i senere tid, som Dirt Rally, Forza, Driveclub og Project Cars, har årets MotoGP-spill mye konkurranse. Disse spillene gjør også at fantastisk grafikk ikke imponerer oss like mye som den ville gjort tidligere. Dette betyr samtidig at utviklerne må vektlegge andre aspekter spillene sine, og det har Milestone gjort i årets versjon. Hvorfor de har valgt å gå bort fra å kalle spillene MotoGP etterfulgt av årstall kan man bare lure på, men dette er altså MotoGP 16 med nytt navn: Valentino Rossi The Game. Det kan se ut som fortsettelsen av en trend hos Milestone, etter at de tidligere i år også ga ut Sebastien Loeb Rally Evo.

Mye og godt innhold er viktig i alle spill, men ekstra mye for spill som skal ta opp kampen mot mer populære konkurrenter. Valentino Rossi: The Game leverer sterkt på nettopp dette området, og gir deg også noen nye kjekke elementer. Spillet har en fyldig karrieredel som starter på en treningsbane med offroad-sykkel, hvor jeg tidlig fant ut at plasseringen i det første løpet hadde null å si. Deretter bygger du deg opp til å bli en skikkelig superstjerne i MotoGP-verden. Milestone er blitt kjent for å bygge solide karrieredeler, og Valentino Rossi: The Game er intet unntak.

Ferden mot superstjernestatus trigges av hvordan du kjører, og ikke hvilke klesplagg du kjøper deg. Dette er kanskje den delen jeg liker minst ved slike spill. Riktignok er aerodynamikk viktig i MotoGP, men at man skal få bedre bremser av å ha et nytt par med hansker blir i overkant for min del.

I de aller fleste racingspill pleier jeg også å deaktivere såkalte "flashbacks" eller "rewinds". Dette fordi jeg ikke har sansen for å kunne rette opp mine egne feil med et lite knappetrykk. Denne gangen lot jeg derimot denne funksjonen stå på, ettersom det siste spillet jeg spilte med tohjulinger var MXGP2. Der kom denne funksjonen merkelig nok kom til nytte, og det gjør den også i Valentino Rossi: The Game, til tider urovekkende ofte.

Valentino Rossi: The GameValentino Rossi: The Game
Valentino Rossi: The GameValentino Rossi: The GameValentino Rossi: The Game

For selv om Milestone har klart å finne en rimelig god balanse mellom realistisk og spillbar kollisjonsfysikk, så kommer du garantert til å ende med rumpa på asfalten mer enn én gang i starten av din karriere. Noe av dette skyldes rett og slett at to hjul er vanskeligere å kontrollere enn fire, men også at tohjulingene varierer fra løp til løp. Dette gjør det vanskelig å tilvenne seg en kjørestil, men samtidig blir opplevelsen langt mer variert og underholdende.

Da jeg startet dette spillet, ønsket jeg meg overraskelser, og det tar ikke lang tid før jeg får den første rett i fleisen. Valentino Rossi inviterer meg til å bli med på et drift-løp. I et motorsykkelspill? Jeg blir betrygget når det viser seg at driftingen skal foregå i en flott Mustang, fremfor tohjulingen min. Personlig er jeg fan av drifting i alle spill, men gleden blir dessverre kortvarig i dette tilfellet. Mindre enn fem sekunder tar det før jeg skjønner at dette er et motorsykkelspill først og fremst, og at de bare har kastet denne modusen inn for å skape variasjon. Bilen oppfører seg knapt som en bil, men snarere som en motorsykkel på fire hjul som man prøver å legge bred rundt svinger. For all del, det er en morsom greie i en kort stund, men de kunne godt gjort denne delen mer gjennomført.

Rally er også en del av Valentino Rossi: The Game. Like overrasket ble jeg når dette kom opp på skjermen min, og like skuffet et par minutter senere. Jeg husket med ett hvorfor jeg ikke savner WRC 4, som Milestone ga ut i 2013. Det oser greit mye 2013 av hele modusen og jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager Milestone ikke hentet inn fysikken fra Sebastien Loeb Rally Evo i stedet.

Men det er jo ikke for biler man spiller et MotoGP-spill. Selv om slike innspill forfrisker og kanskje forlenger spilletiden litt, er det jo motorsykler som virkelig skal kjøres, og dette har Milestone klart godt. Kjørefysikken er realistisk, og vektbalanse sitter godt. Å holde denne balansen er utrolig viktig for å komme seg gjennom banene på gode tider. Finner du den riktige timingen og kontrollen, er det en sann nytelse å spille Valentino Rossi: The Game. Det kan jeg skrive under på etter de tre svingene jeg klarte på rad noen timer ut i testingen. Som du skjønner er dette vanskelig å lære seg godt, men samtidig er mestringsfølelsen nydelig når det endelig sitter. Det er litt som å stå på skøyter for første gang i sitt liv, og endelig klare å holde seg på bena i mer enn fem sekunder.

Gleden jeg opplever når jeg ruller inn i serviceområdet er det også lenge siden jeg har opplevd. I mange år har jeg nemlig spilt spill med motoriserte kjøretøy, som har utallige oppsett med fjæringer, dempere, girkasse og alt man kan finne. Men aldri har jeg helt lært meg hva som er lurt å endre på for å få det beste oppsettet ut fra min kjørestil. I Valentino Rossi: The Game gir Milestone meg akkurat det jeg har ønsket meg i alle de andre spillene. Gjennom en liten tutorial hvor du oppgir hvordan sykkelen oppfører seg, setter mekanikerne opp det beste oppsettet for deg. Måtte dette bli den nye standarden innen racingspill!

Ser man på det visuelle klarer spillet seg helt ok, hverken mer eller mindre. Du har ikke den flotte naturen å vise frem som i mange andre racingspill, da de fleste løp foregår på baner. Fokuset rettes derfor mot selve motorsyklene. Det hadde nok vært mulig å gjøre litt mer ut av grafikken på fartsvidunderne, men jeg frykter at dette ville gått ut over flyten. Derfor er det helt greit at nivået ligger der det ligger. Selv om grafikken tydelig viser at dette er det første MotoGP-spillet som kun slippes til nåværende konsollgenerasjonen, er den ikke irriterende dårlig.

Nå skal jeg ikke påberope meg å være en ekspert på hvordan en racingmotorsykkel høres ut i virkeligheten. Den gleden har jeg til gode å oppleve, men der MXGP2 fikk motorsyklene til å høres ut som støvsugere, leverer Valentino Rossi: The Game i langt høyere klasse. Man hører forskjell på de forskjellige sykkeltypene, og med unntak av rallybilen virker alt svært naturtro.

For å gi en liten pekepinn på hvordan onlinedelen oppfører seg, bestemte jeg meg for å manne meg opp og kaste meg ut blant ulvene, tross min manglende erfaring med tohjulinger. Det skulle vise seg å bli et mindre problem, da det ikke var all verdens motstand å finne riktig enda. Om det har med populariteten til spillet å gjøre, eller om det er litt for tidlig etter utgivelsen, er det vanskelig å si noe om. Det positive med onlinedelen var imidlertid at den virker å fungere smertefritt når du først finner noen å kjøre mot. Det er relativt kort innlastningstid mellom løpene, og går man online er det mulig å bygge opp kjøreegenskapene sine litt raskere enn i karrieredelen.

Alt i alt er Valentino Rossi: The Game et spill du kan ha det mye moro med, som har enorme mengder med innhold. Det er tvilsomt om dette får meg til å bytte ut rallybilen i Dirt Rally på jevnlig basis, men Valentino Rossi: The Game kommer helt klart til å få flere timer på TV-skjermen min. Av og til er det deilig å redusere fire hjul til to.

8 / 10
+
Enorme mengder med innhold ledet an av en fantastisk karriere-del. Meget god kjørefølelse. Mye god racingmoro.