Vanquish er det første spillet fra Shinji Mikami siden han forlot Capcom til fordel for sitt egenopprettede Platinum Games. Dette er ikke bare mannen bak Resident Evil-serien, men også bidragsyteren til Viewthful Joe, Devil May Cry og Ace Attorney-serien. Det sier seg selv at vi har høye forventninger. Gamereactor fikk bryne seg på spillets første kapittel, og etter alt å dømme kan Mikami holde hodet høyt i ei stund til.
Vi har tidligere omtalt Vanquish som Gears of War på speed, og den betegnelsen er det fremdeles hold i. I likhet med Epics storslagne actionepos er det snakk om et dekningsbasert tredjepersonsskytespill, men akkompagnert av en monstruøs tempoøkning er dette alt annet enn en blåkopi. Vår helt Sam, som for øvrig er utstyrt med miniraketter på beina, har ikke mange likheter med Marcus Fenix og bølingen. De nye tilskuddene sørger for mer variasjon både i kampsystem og spilloppsett. Når døden står for døren kan man blant annet stille seg på knærne og skli langs gulvet, mens spillet skifter til automatisk slow-motion. Herlig.
Til tross for Platinum Games' tydelige inspirasjonskilde er det flere japanske undertoner å spore her. Vi får servert kjemperoboter, masse mellomsekvenser, tykk melodramatikk, quick time-hendelser i bosskampene og haugevis av helsprø innfall, som for eksempel å ta seg en røyk midt i kampene. Fra første øyekast har det kanskje ingen annen funksjon enn å se kult ut, men idet han kaster sigaretten avleder han robotfiendenes oppmerksomhet umiddelbart.
Utallige japanske spill har brent seg på disse tingene i de vestligere delene av verden, men Vanquish ser ut til å ha riktig smøring i fotfestet. Det er annerledes, men ikke fremmedgjørende. Rett og slett eksotisk.
Vanquish foregår i en nær fremtid, der USA kriger med Russland og dets eksentriske og vanvittige diktator. Beistet har kokt vekk San Francisco fra jordens overflate med en god porsjon mikrobølger, og det er Sam og hans marinesoldater som skal innta og destruere det store romvåpenet før den gale russeren retter pekeren mot New York.
Historien er kanskje drøy, men den leveres med et glimt i øyet for å ikke ta seg selv for alvorlig. Dette er blod og dramatikk i korrekt dosering, som vitner om at Mikamis folk har funnet balansen. Det lekre romvåpenet/romkolonien gir også grunnlag for en spesiell og stilig visuell stil. Vi er milevis unna de rustbrune industrimiljøene og de grå krigsruinene vi kjenner fra de vante skytespillene. I stedet får vi se skinnende hvite og blanke overflater, som står fjellstøtt ved siden av hverandre. Testversjonen fungerer som en drøm, uten antydning til innlastingsskjermer.
Vanquish fanget vår oppmerksomhet med sine knallsterke videoer under E3, og etter prøveturen i Mikamis univers er vår nysgjerrighet strukket til himmels. Om du vil ha et skytespill litt utenom det vanlige bør du virkelig holde et øye med Vanquish. Dette lover godt.