Norsk
Gamereactor
artikler
The Bureau: Xcom Declassified

Vi besøkte utviklerne bak The Bureau: Xcom Declassified

Vi besøkte 2K Marin-studioet i San Francisco for å møte utviklerne, og selvfølgelig få en smakebit av The Bureau: Xcom Declassified.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Studioet ligger ved den tidligere flyplassen Hamilton i den nordre delen av San Francisco. Sjåføren vår sier «Welcome to the Twilight Zone» mens vi kjører gjennom et Red Dead Redemption-lignende landskap, før vi ender opp i et veldig ordinært industriområde med rundtomliggende boliger. Dette står i sterk kontrast til den åpensinnede følelsen San Francisco er kjent for. Her er planter og blomster pent dandert, og vaktene sitter i solfylte hager utenfor enformige bygninger.

The Bureau: Xcom Declassified

Gjengen som jobber med The Bureau: Xcom Declassified sitter i 2K Marins nye bygning. Vi ønskes velkommen av store figurer av Booker DeWitt og Elizabeth. Deretter går vi forbi hyller som er overfylte med priser og utmerkelser studioet har innkassert for blant annet Bioshock 2. Til slutt ender vi opp i et åpent kontorlandskap hvor teamet har sin arbeidsplass, og overalt ser jeg nerdete dekorasjoner kun overskygget av en gigantisk The Bureau: Xcom Declassified-logo.

Studioet har bevist at de kan skape atmosfærisk imponerende verdener, og det er nettopp dette som gjør at jeg får øynene opp for The Bureau: Xcom Declassified til å begynne med. Spillet forteller om hvordan XCOM-avdelingen ble opprettet tidlig på 60-tallet - en epoke som knapt har blitt skildret i spillhistorien. Det er Kennedy-æraen, og hele verden er nære ved å bli utslettet av atomkrig. The Bureau ble opprinnelig grunnlagt for å besvare den kommunistiske trusselen, men når romvesener med overlegen teknologi angriper verden omgrupperer for å stoppe invasjonen.

Dette er en annonse:
The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified

Art Director, Jeff Weir, avslører noen av inspirasjonskildene sine til oss. Blant annet inkluderer de filmer som War of the Worlds (likheten mellom de fremmede i filmen og de i The Bureau er allerede slående), Bond-filmene og nyere serier som Mad Men. Kampscenene i The Bureau: Xcom Declassified finner ofte sted i tradisjonelle amerikanske småbyer, og Jeff viser frem bilder av parader, bensinstasjoner og en klassisk diner. I 1962 var romkappløpet i full gang i form av det tidligere Mercury-programmet, og NASA har i stor grad inspirert utseendet til XCOM-basen. Det er mange blinkende lys og lyder fra telegrafen. Som en sterk kontrast har designerene utstyrt romvesnene med teknologi som virker truende selv etter dagens standarder. Selv om XCOMs Sectoids minner om de skjøre romvesnene fra 50-tallet, så er de altså utrustet med toppmoderne krigmaskiner. De aggressive fremmede har bombardert jorden med såkalte frø, og disse kan ta over omgivelsene og danne store utenomjordiske byggverk.

XCOM-basen spiller en viktig rolle, og den utvikler seg gjennom spillets gang. Fra et midlertidig lokale til et hovekvarter fylt med utenomjordisk teknologi. Dette er selvfølgelig utgangspunktet for alle oppdrag og oppgraderinger.

Austin Germer er sjefen for figurmodellene, og han viser oss en rekke bilder fra tidlig i utviklingen og frem til nå. Han humrer og ler mens han forklarer noen av utfordringene de har støtt på. Eksempelvis hadde de gitt Angela, en smart og vakker CIA-agent, en høy frisyre, men forstod at dette ikke ville fungere med hjelmbruk. Dermed ble sveisen tonet ned til en Audrey Hepburn-inspirert variant. Hun kan dessuten se ut til å bli en interessant figur å følge med på ettersom kvinner på denne tiden stort sett befant seg på kjøkkenet. 2K er som kjent ikke redde for å sette fingeren på ulike sosiale fenomener.

Dette er en annonse:
The Bureau: Xcom Declassified

Detaljfokuset er fascinerende, og jeg blir sittende å absorbere atmosfæren i både basen og kampscenene. Fiendene er vanskelige å få has på, og de rustningkledde må flankes. Strategi og taktikk er nøkkelord. Men man må likevel holde seg i nærheten slik at man kan hjelpe en fallen kollega. Dette vinduet er relativt kort, og hvis vedkommende dør er han borte for godt. Han og alle oppgraderingene han har fått underveis. Enhver feil man gjør får altså virkelige konsekvenser.

Kjernen i The Bureau: Xcom Declassified er kampen mellom lag, forklarer Creative Director Morgan Gray. De taktiske slagene har hentet inspirasjon fra de gamle Rainbow Six-spillene og Full Spectrum Warrior. For å kunne gi raske og presise ordre, har 2K Marin utviklet noe de kaller Battle Focus - en ringformet meny med ulike fargekoder for hvert lagmedlem og deres egenskaper. Tiden blir sakket ned når man navigerer gjennom valgene, og kameraet beveger seg automatisk til den spillfiguren man skal kommandere. Dette gir et bedre overblikk, særlig når man skal sette sammen en hel kjede med kommandoer. Systemet ser ut til å fungere utmerket, og det finnes selvfølgelig enkle snarveier for å få noen til å flytte seg eller angripe. Prosessen med dette systemet har vært lang, og de var nødt til å vrake en del andre design før de endte opp med dette.

The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified

Jeg tar mot til meg og spør Morgan om hva de har tenkt rundt konseptet med at man mister egneskapene til de som dør. Jeg er nysgjerrig ettersom dette er uvanlig i dagens spill, samtidig som State of Decay nettopp har gitt oss både glede og sorg med samme opplegg. Morgan forklarer at han ville at spillet skulle kreve mye av spilleren, men etter mye diskusjon valgte de å la spilleren velge selv i form av ulike vanskelighetsgrader. Folk som elsker en utfordring for derfor det de trenger, men uten at de skremmer bort de som ikke er like hardbarka.

Dette med litt tregere kamper og fokuset på taktikk fremfor action finner vi også igjen i fortellerteknikken, hevder Morgan Grey. The Bureau: Xcom Declassified er utformet som en film, men fortellerstilen minner mer om en miniserie med roligere tempo og en annerledes spenningskurve.

The Bureau: Xcom DeclassifiedThe Bureau: Xcom Declassified

Før besøket er over vil jeg gjerne vite mer om den åpenbart vanskelige utviklingsprosessen bak The Bureau: Xcom Declassified. Det ble først offentliggjort som et actionspill basert på Xcom-serien, og 2K mottok massiv kritikk. Dette er nå historie ettersom Xcom: Enemy Unknown leverte det fansen forventet. Morgan forteller at de var lettet over å kunne gå under jorda for å utvilkle The Bureau. Nå som 2K har bevist at de kan behandle Xcom med respekt, så er det på tide å introdusere spillerne for en ny type spill innenfor dette universet. Han legger også til at det er en fryd å få jobbe i et selskap som ikke er redde for å ta noen sjanser i sine forsøk på å lage gode spillopplevelser.

Etter alt jeg har sett av The Bureau: Xcom Declassified, så er jeg ikke lenger bekymret for at 2K bare er ute etter å slippe spillet for å tjene inn noen raske kroner. Atmosfæren er på topp, settingen er forfriskende og de taktiske kampene er underholdende og varierte. Med ulike klasser, perks og våpen leverer de antageligvis noe som vil oppmuntre til eksperimentering samtidig som kampene blir varierte.

Besøket mitt hos 2K Marin er ikke bare spesielt fordi det faller på 66-årsjubileet for Roswell-hendelsene, men vertene har også invitert en ganske spesiell gjest. Jeg skal nemlig få møte en tidligere agent fra det britiske forsvarsdepartementet.

The Bureau: Xcom Declassified

I hagen foran studioet møter jeg en imøtekommende brite. Nick Pope har studert UFO-observasjoner for den britiske regjeringen i tre år. Deretter håndterte han de X-filene som det britiske forsvarsdepartementet var nødt til å offentliggjøre. Man kan dermed si at han har jobbet i et ekte Xcom-kontor. Pressen har kalt ham den britiske Fox Mulder, men han sier selv at han ikke er en troende. Det betyr likevel ikke at han mangler gode historier å fortelle. Han sier at de flerste UFO-observasjoner kan forklares, men også at en liten prosentandel fortsatt er uoppklart. I visse tilfeller har betrodde mennesker vært involvert, som piloter i det britiske flyvåpenet, og særlig disse hendelsene har vært ubehagelige for regjeringen. Det er selvfølgelig pinlig for flyvåpenet å innrømme at de har hatt uidentifiserte objekter flyvende i deres luftrom. Nick forteller hvordan de har nevnte små grønne menn i noen av rapportene, men at det har blitt gjort for at pressen skal vinkle sakene i en mer humoristisk retning.

Etter avsløringen av disse X-filene kom konspiratorikerne på banen, og de beskyldte den britiske regjeringen for kun å ha offentliggjort de harmløse UFO-rapportene. Det er selvfølgelig en situasjon man aldri kommer seg ut av - samme hvor åpen man er vil det alltid være noen som ikke er helt fornøyde. Men til tross for PRISM-skandalen og andre avsløringer, er Nick påpasselig med å fortelle oss at dagens regjeringer fortsatt er i stand til å holde på hemmeligheter.

Tor Erik har fått teste en tidlig kode av spillet, og det inntrykket kan du lese her.

Relaterte tekster

1
The Bureau: Xcom DeclassifiedScore

The Bureau: Xcom Declassified

ANMELDELSE. Skrevet av Mike Holmes

2K Marin har tatt de spennende elementene fra Xcom-spillene, tilpasset med litt Mass Effect og laget et solid actionspill som aldri blir kjedelig...

2
The Bureau: Xcom Declassified

The Bureau: Xcom Declassified

FORSPILL. Skrevet av Tor Erik Dahl

Tor Erik åpnet en hemmelighetsstemplet konvolutt, fisket ut en disk og fikk prøvespilt en liten del av det nye actionspillet fra Bioshock 2-skaperne...

2
Sjekk ut den nye Xcom-traileren

Sjekk ut den nye Xcom-traileren

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Vår engelske kollega Mike Holmes kidnappet (ikke egentlig) produsent Nico Bihary fra 2K Marin, for å tvinge ut ferske opplysninger det nylig (re)annonserte actionspillet...

1
The Bureau: Xcom Declassified

The Bureau: Xcom Declassified

FORSPILL. Skrevet av Mike Holmes

Det ypperlige Xcom: Enemy Unknown satte standarden for The Bureau: Xcom Declassified, som derfor både har vind i seilene og noe å bevise.



Loading next content