Norsk
Gamereactor
forspill
For Honor

Vi har kjent på de norske vikingrøttene i For Honor!

Vil du være viking, ridder eller samurai? Uansett får du sjansen til å dele ut massevis av juling i For Honor. Vi har prøvespilt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Etter annonseringen på E3 i 2015 var det faretruende stille rundt actionspillet For Honor. Faktisk hørte vi ikke noe mer om prosjektet før vikinger stormet Ubisofts pressekonferansen på samme messe året etter. Dermed ble treenigheten utviklerne hadde lovet oss komplett, og vi kunne puste lettet ut. De tre er riddere, samuraier og vikinger, og det er tydelig at de har vært i konflikt med hverandre i tusenvis av år. Selv om det bygger på ting fra virkeligheten kan vi slå fast at For Honor ikke kommer til å være et historisk korrekt spill.

HQ

I konfliktens hjerte finner vi Apollyon, en krigsherre og mester i manipulasjon. Han må overvinnes for å få en slutt på den konstante krigingen. Kampanjen er delt i tre deler, der man spiller som enten Kensei (samurai), Raider (viking) eller Warden (ridder). Vi forventer oss flere kollisjoner mellom de tre fraksjonene, før det hele kulminerer i en større kamp der de må kjempe side om side mot en større fiende. Det er i hvert fall dette alt peker mot foreløpig.

På mange måter fremstår For Honor som spillet Cryteks Ryse: Son of Rome kunne og burde ha vært. Det er stort og episk, og fråtser i brutale nærkamper. Samtidig finnes det så mye mer å hente i gameplayet her, og man gjør lurt i å riste av seg uvaner fra tidligere hack 'n' slash-spill. Her kreves det nemlig mer finesse, og hvert angrep må times riktig. Hvis ikke reduseres det som skal være en serie av sammenflettede dueller der du beseirer den ene råtassen etter den andre, til en fiasko der du selv blir smelt nådeløst i bakken.

Dette er en annonse:
For HonorFor Honor

Som du sikker har sett i gameplay-klippene fra E3 kommer angrepene fra tre retninger, som du må matche for å blokkere. Fiendene er trent til å angripe i forutbestemte mønstre, så straks du har lært deg disse blir actionbiten mer flytende. Det finnes også en "guard break"-manøvre som lar deg gjøre akkurat det navnet antyder, altså å bryte opp blokkeringen til en motstander. Hvis dere er på kanten av et stup kan du også dytte stakkaren utfor, og dette er bare ett eksempel på kontekstuelle muligheter som dukker opp fra tid til annen avhengig av situasjonen. Dette gir kampene en ekstra dimensjon, og sørger for noen skikkelig tilfredsstillende øyeblikk.

Indikatorene som viser hvilken retning angrepene kommer fra kan deaktiveres hvis du ønsker, slik at du må lese bevegelsene til fienden for å klare å kontre. Dette gjør opplevelsen litt mer krevende, men samtidig mer belønnende og mindre kunstig. Med indikatorene av kan du virkelig suge inn alt spillet har å by på, og vi merket at vi ble mer avslappet på denne måten. Dette trenger imidlertid ikke nødvendigvis å gjelde for alle.

HQ
Dette er en annonse:

Et annet interessant aspekt vi fikk en liten smakebit på var såkalte "pick-ups". Disse ga oss midlertidige spesialevner. Vi plukket blant annet opp en helsepakke, som fungerte slik pakker av denne sorten normalt gjør, samt en "revenge"-pick-up. Sistnevnte lot oss dele ut ekstra mye skade over en begrenset periode, og vi regner med at det finnes mange andre slike evner for å friske opp spillingen. Hvis ikke risikerer nemlig utviklerne at dette kan bli litt monotont i lengden.

På den visuelle siden er det også litt igjen før For Honor kan kalles topp notch. Grunnlaget er definitivt tilstede, men det kreves mer polering før vi blir blåst av banen. Og blåst av banen forventer vi i grunnen å bli av et spill som dette, som utvikles av et så stort studio. Fokuset her ligger på kamper der man er zoomet helt inn på krigerne, mens de mer åpne områdene ikke forekommer så ofte. Da bør det være rom for å bruke konsollenes ytelse på høy detaljrikdom.

For HonorFor Honor

Etter å ha fått testet spillet med egne hender er det tydelig at Ubisoft legger mye energi i For Honor. Kampanjen er spillbar både solo og i co-op for to spillere, og ved siden av kommer flerspilleren. Denne trekkes frem som en viktig del av pakken, og både alpha- og beta-tester skal gjennomføres når spillet begynner å nærme seg den siste fasen av utviklingen. Det høres veldig bra ut, men vi er fortsatt litt usikre på dette spillet. På den ene siden ligger dette an til å bli et veldig gjennomsnittlig actionspill, men samtidig ser vi antydningene av noe som kan bli episk hvis teamet klarer å levere et sluttprodukt med eleganse og stil. Hvis Ubisoft Paris knekker denne nøtten og samtidig skaper en historie vi bryr oss om, kan dette bli en klassiker. Hvis ikke kan det fort bli glemt og bortgjemt som et nytt Ryse.

HQ

Relaterte tekster

For HonorScore

For Honor

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Eirik har lekt ridder, samurai, og viking i Ubisoft sitt brutale nærkampspill. Nå vet han ikke helt om han har lyst til å komme tilbake på jobb.

0
Prince of Persia klart for For Honor

Prince of Persia klart for For Honor

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Ubisoft har ikke akkurat vært sparsomme med å bringe noen av de elskede franchisene sine over til For Honor, så dagens annonsering bør ikke komme som et kjempesjokk. Fra...



Loading next content