Norsk
Gamereactor
artikler

Vi har prøvd Playstation VR!

Virtual Reality er ikke lenger fremtidsgreier man kun ser på film, og under Paris Games Week fikk vi sjansen til å teste Sonys bidrag til VR-krigen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Under Paris Games Week var det mye å se på messegulvet, men det foregikk noe enda mer spennende bak lukkede dører i etasjen over. Der fikk nemlig heldige utvalg sjansen til å teste Playstation VR, og innen det var på tide å pakke med seg sakene og forlate Frankrikes hovedstad, var det Gamereactor sin tur. Vi stod dessuten fritt til å velge hvilke spill vi ville se nærmere på.

Maskinvaren
La oss få det tekniske ut av veien først. Playstation VR-headsetet ligner veldig på Prosjekt Morpheus-prototypen, og det er et stort kompliment til designet. Det har en matt, hvit finish som gjør headsetet litt Stormtrooper-aktig, samtidig som byggkvaliteten er solid. Det har også en behagelig bøyle som lett kan justeres. Playstation VR er designet for å sitte stramt med brillene tett inntil øynene, men jeg opplevde ikke noe ubehag da jeg tok headsetet på meg. Snarere tvert imot sitter det godt, og sammen med skikkelige hodetelefoner lurte brillene meg raskt inn i en helt annen verden. Produktet fremstod i det hele tatt som ferdigprodusert både med tanke på design, komfort og teknikk.

Vi har prøvd Playstation VR!

Det ble likevel ikke klarhet i om PS4-konsollen vil trenge en ekstra prosessorenhet for å kunne kjøre Playstation VR skikkelig. Det kan imidlertid virke slik, ettersom headsetet må vise 1080p-oppløsningen på to skjermer (en for hvert øye) samtidig. Det ble forklart under arrangementet at dette var grunnen til noe redusert grafikkvalitet i VR-spillene sammenlignet med PS4-spill under normale forhold.

Dette er en annonse:

Grafikken var likevel ikke elendig på noen måte, og jeg tok meg selv i å tvile på at en slik nedskalering er nok. Sony har uansett avslørt at de vil prissette Playstation VR som "en ny konsoll", og etter å ha blitt kjent med maskinvaren og teknologien bak spillopplevelsen gir dette mening.

Playroom VR
Når du først har brukt de ca. 3500 kronene på et Playstation VR-headset, vil de første reelle spillopplevelsene mest sannsynlig komme gjennom Playroom VR. Dette er et slags minispill av samme type som Playroom-spillet knyttet til Dualshock 4-håndkontrolleren. Det er ikke bestemt ennå, men det ligger i kortene at Playroom VR vil følge med på kjøpet av headsetet. Uansett. Playroom VR kan beskrives som en slags samlepakke med en rekke minispill. Hensikten med hvert av disse spillene er å forsiktig presentere hvordan headsetet, og VR generelt, fungerer.

Vi har prøvd Playstation VR!

Vi gikk løs på "katt og mus"-spillet først. Der er spilleren som har på seg headsetet en katt som gjemmer seg bak en gardin, mens tre andre spillere prøve å samle ost uten katten merket det. Disse tre er da musene, og de er utstyrt med vanlige håndkontrollere. Katten kan bare se de andre spillerne når de beveger seg, og målet er naturligvis å fange de små krabatene. Dette gjøres ved å stikke ut hode fra gardinen på rett øyeblikk, og dermed sette klørne i dem. Det var enkelt, men morsomt, og et interessant innblikk i en flerspillerbasert VR-fremtid. Det var et flott bevis på at VR kan tilby mye mer enn å transportere deg til en annen verden - det kan også eksistere i vår egen.

Dette er en annonse:

Driveclub VR
Vi gikk videre til Driveclub VR-demoen, som bestod av to deler. I den ene delen var man en passasjer, som hadde full bevegelsesfrihet mens man raste gjennom banen. Her var G-kreftene i kroppen nesten fysisk merkbare, selv om alt i realiteten skapes oppe i hodet ditt. Det var en utrolig kraftfull demonstrasjon av hva VR kan være i stand til. Samtidig var det mer en glorifisert tech-demo enn en spillopplevelse, men det fungerte som oppvarming til den store finalen, altså en spillbar demo av Driveclub sammen med Playstation VR. Og her viste teknologien seg fra sin beste side!

Vi har prøvd Playstation VR!

Selve spillingen fungerer på samme vis som alltid, men muligheten til å kunne bevege hodet skaper en helt ny dimensjon. Det er vanskelig å beskrive denne lille forskjellen, men den er utrolig merkbar. Det er ikke slik at du ser rundt deg til alle kanter hele tiden, du må tross alt holde øynene på veien fortsatt, men nyansene suger tak i oppmerksomheten din. De små forskjellene, som å kunne snu på hodet og se en annen bil rase forbi deg, gjør opplevelsen utrolig mye mer levende.

The London Heist
Så racingspill kan definitivt ha nytte av VR, men vi ga oss ikke der. Vi ønsket å prøve noe som var designet for VR fra bunnen av, og valget falt på skytespillet The London Heist. Her ble vi utdelt to PS Move-kontrollere i tillegg til VR-hjelmen, og deretter kastet de oss ut i en rekke situasjoner der hyppig bruk av våpen var eneste løsning.

Du står stille hele veien gjennom, men bevegelsen du gjør med kroppen din er fortsatt viktige. Det gjelder å bevege seg dynamisk for å unngå fiendtlig ild. Dessuten er måten man lader våpnet på fantastisk. Her er det nemlig ikke nok å trykke på en knapp, da du heller må ta hendene sammen for å bytte ut magasinet. Det føles naturlig og godt designet og plutselig er du James Bond eller Jason Bourne der du står. Det føles i hvert fall sånn inni hjelmen. Hvordan det ser ut utenfra er en annen sak.

Vi har prøvd Playstation VR!

Senere i demoen må du ta hånd om fiender under en intens biljakt, mens du lener deg ut av vinduet i høy fart. Også her er bevegelsene du gjør med kroppen avgjørende, og også her er det vanskelig å sette ord på opplevelsen. Du må nesten bare tro på meg når jeg sier at The London Heist er en kort, men uforglemmelig og kraftfull VR-økt, som jeg lett anbefaler andre å prøve.

For det er veldig vrient å sette ord på hvordan VR føles. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men jeg forlot arrangementet med følelsen av at VR virkelig kan forandre alt. Denne gangen ligger det også noe bak ordene, til forskjell fra tiden da Kinect, Move og Wii U-gamepaden var nye og spennende alternativer. Dette er en grunnleggende annerledes måte å oppleve et spillunivers på, og hvis Sony makter å ha fengende titler klare ved utgivelsen til neste år, er alle dører åpne...

HQ


Loading next content