Pirater ser ut til å være hett i spillverden for tiden, men til forskjell fra Rares Sea of Thieves skal man ikke lete etter skatter eller utforske frodige øyer i Ubisoft Singapores Skull & Bones. Her handler det kun om sjøslag. Skull & Bones markedsføres som et piratspill i Indiahavet som er åpent og deles med andre spillere - og datastyrte. Du vil kunne skape din egen kaptein og skute, og deretter seile alene eller som en del av en gruppe på seks personer. Ifølge Ubisoft vil det også finnes en historie i dette flerspilleruniverset, men de er forholdsvis hemmelighetsfulle om dette foreløpig.
Det er ellers mye Ubisoft ikke vil avsløre ennå, men på E3 fikk vi i det minste sjansen til å teste grunnkonseptet i Skull & Bones. Du vet hva som venter hvis du har spilt Assassin's Creed IV: Black Flag, og det ikke så rart med tanke på at det var Singapore-studioet som lagde sjøslagene til snikmorderspillet. Du spiller i tredjepersonsperspektiv, og du kan gjør ting som å heise seil, kaste anker og skrike ordre til navigatøren din.
En passe stor gjeng med sjømenn surrer rundt på båten, og de svabrer dekket, lader kanonene og snakker med hverandre. Det var egentlig et flott syn. Detaljarbeidet er veldig bra her, som at du kan benytte utkikksposten i en av mastene til å holde et øye med fiendene.
Alle spillerne i Skull & Bones vil ha separate livmålere for styrbord og babord side, og skuta vil synke hvis en av dem når bunnen. Dette sørger for at du må tenke taktisk i posisjoneringen, og hvis du får for mye juling risikerer du å bli bordet. I demoen vi fikk teste resulterte dette i en mellomsekvens med mye plyndring og død.
I det ferdige spillet skal du få velge våpen og rolle selv, mens jeg måtte finne meg i å velge en av tre forhåndsbestemte klasser. Den første av disse var den smidige skuta Sloop-of-War som fungerte som skarpskytter, med nøyaktige bombekastere som hadde lang rekkevidde. Den andre var middels store Brigantine som fungerte som en stor, flytende rambukk, og den siste var Frigate med sterkere sider og massevis av kanoner.
Dessverre fikk jeg ikke utforske den åpne spillverdenen, men jeg ble med på modusen Loot Hunt der vi spilte fem mot fem. Oppgaven besto i å seile rundt i skjærgården på jakt etter andre skip samtidig som man plukket med seg så mye loot som mulig.
Flere datastyrte handelsskip befant seg på feil sted til feil tid, og mot slutten dukket det opp en godt bevæpnet piratskute som forsøkte å ta knekken på begge lag. Her forsvant muligheten for respawn, og det handlet om å ta med seg alt av saltmat, søtmat, penger og gull og flykte. Den som dør her mister nemlig alt man har samlet, og vinneren blir den som sitter igjen med mest loot.
Kampene føltes allerede veldig bra, og alt har den riktige tyngden. Det er jo fint med tanke på at dette er kajakker som veier flere hundre tonn. Ubisoft har altså klart å gjøre meg nysgjerrig på Skull & Bones, men det gjenstår fortsatt så mye arbeid at jeg ikke våger å håpe på for mye. Jeg vet eksempelvis ingenting om historien de har lovet oss, eller hvordan de skal forvalte den åpne verdenen. Det har et stort potensial, men jeg vet ennå ikke om det er nok innhold her til at sjøslag skal være interessant i lengden. Svaret på dette får vi i andre halvdel av 2018.