Norsk
Gamereactor
forspill
Mafia III

Vi har sett Mafia III

Ventetiden har vært lang, men nå er Mafia III omsider annonsert. I tillegg har vi i Gamereactor fått gleden av en nærmere titt på Gamescom-messen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Alt er nytt i Mafia III. En ny utvikler, en ny by, en ny hovedperson og en ny tidsepoke. Utvikleren er Hangar 13 fra California, som har endel ansatte som jobbet med Star Wars 1313 før Disney stanset utviklingen. Målet til studioet er å tilby spill som lar oss forme våre egne opplevelser, noe som for øvrig passer godt overrens med Mafia-serien. De tidligere spillene har til en viss grad latt deg gjøre historien til din egen, og i det tredje spillet skal dette fokuset øke. Her snakker vi om en åpen verden, og mange valg du som spiller må ta.

Etter oppveksten som foreldreløs i New York finner Lincoln en slags familie i medsoldater han kjempet sammen med under Vietnam-krigen. Da krigen var over for hans del, i 1968, etablerte han seg i New Orleans sammen brødrene fra hæren, kun for å oppleve at dem alle blir slaktet av den italienske mafiaen. Å miste den eneste familien han noen gang hadde hatt er naturligvis et enormt tap for Lincoln, som fylles med tanker om hevn.

HQ

Når det gjelder byen tilby New Orleans en spennende bakteppe for historien. Det er fødestedet til jazz, og på denne tiden var fortsatt både voodoo-kulturen og slavehandel fortsatt fremtredende. At Martin Luther King ble henrettet i 1968 førte dessuten til opptøyer blant den svarte delen av befolkningen, som var i stort overtall i byen. Dette fører til en unik setting for spillet, ikke minst når man fortsetter inn i 70-tallets hippie-kultur.

Dette er en annonse:

Lincoln ønsker bli kvitt mafia-lederen Salmon O'Connor for å bygge sitt eget imperium, men han kan ikke gjøre det alene. Han får hjelp av tre fargerike personligheter, Cassandra, Burke og Vito. Ja, du leste riktig. Vito Scaletta fra Empire Bay har funnet veien til New Orleans, uten at vi foreløpig vet hva som fikk han til å ta turen. Det ønsker ikke utviklerne å røpe helt ennå, men hadde likevel endel å si om gjengen som helhet.

Mafia IIIMafia III

Alle sammen har nemlig sine egne egenskaper, som du som spiller kan benytte deg av. Bruke kan for eksempel være kjekk å ha i en knipe, da han kan få problemer med de lokale myndighetene til å sporløst forsvinne. Veldig kjekt hvis man har fått politiet på nakken på veien til å begrave liket av en fyr i bagasjerommet.

For å kunne benytte deg av Burke og de andres tjenester må du imidlertid være på godfot med dem, og derfor bør man unngå å gjøre ting som irriterer dem. Det hjelper også å gjøre dem tjenester eller å gi dem gaver, som nøklene til diverse etablissementer du sikrer deg bruksretten til på tvers av byen.

Dette er en annonse:
Mafia III

I gameplay-demoen fikk vi se Lincoln forsøke seg på en slik bygning, nærmere bestemt en nattklubb kalt The Cistern. Hvordan du går fram er opp til deg. Du kan brase inn frontdøren, eller finne alternative ruter. I dette tilfellet var det mulig å komme seg inn via en av elvene som renner gjennom byen. På denne måten kunne man overraske de nåværende eierne på innsiden.

De gir seg selvsagt ikke uten en kamp, og etter min mening er fokuset på eksplosjoner, blod og brutalitet kanskje litt i overkant. Vi så en sekvens der en bil ble blåst til himmels av bare noen få skudd med pistolen, og den raske og smidige Lincoln er definitivt glad i kniven sin. Han går løs på fiendene sine med nådeløs presisjon, mens kamera flyttes til vinkler som viser blodbadet på brutalt men samtidig vakkert vis.

Mafia IIIMafia III

Vold er altså en stor del av den daglige driften, og Lincoln er en skruppelløs type som har sett verre ting under krigen. Dette forklarer også hvordan han kan håndtere våpnene såpass godt, for han har jo masse erfaring - både med våpen og blodige oppgjør.

Dette blir uansett litt hva man gjør det til selv, altså gjennom hvilken spillestil man foretrekker. I mitt tilfelle forsøker jeg å unngå å lage bråk så godt det går, men når det først braker løs er Lincoln en effektiv type med skytevåpenet. Dette med at han har flere sider gjør det enklere å forstå og identifisere meg med ham. Det ville nok ikke vært like enkelt hvis han bare var en kalkulerende og kynisk drapsmaskin.

Selve skytingen fungerer dessuten fint etter min smak. Perspektivet er slik at figuren blir skjøvet til siden, og nesten hele sikten for meg består av miljøet og fiender. Utvikler Hangar 13 har dessuten fått alt til å se veldig kult og tidsriktig ut. Særlig etter mørkets frembrudd tar spillet seg ekstra godt ut. Lyseffekter, refleksjoner i vannpyttene, nattehimmelen og en haug av detaljer som skilter og reklameplakater er absolutt et nydelig skue.

Mafia IIIMafia III

Den overliggende stemningen, eller atmosfæren, gjør også sitt. Klimaet i New Orleans er veldig spesielt ettersom byen i praksis er bygget i sumpen. Høy luftfuktighet og varme er to viktige faktorer. Selv regnet er varmt, og jeg synes jeg kan føle det gjennom skjermen. Hangar 13 har dessuten truffet bylivet ganske bra. Det er aldri for mye folk, men heller aldri for tomt - det er bare passe mye liv. Med tidsriktig musikk fra Jimi Hendrix, The Animals og The Rolling Stones ser Mafia III ut til å kunne bli et praktspill hva angår stemning.

Bilene fra denne perioden har den samme kvaliteten når det gjelder design og utseende, men det er fortsatt umulig å si noe om hvordan det er å kjøre dem. Vi fikk nemlig kun se et eksempel på en biljakt, og det så i grunn bra ut. Det kan minne litt om en amerikansk actionfilm fra 80-tallet, og siden utvikleren er fra nettopp Amerika denne gangen håper jeg de vet hva de driver med. Det kan fort bli litt for mange eksplosjoner som ikke nødvendigvis fungerer så godt i denne spillserien.

Dermed var det slutt på smaksprøven, og vi må bare konkludere med at det fortsatt er vanskelig å si så mye om spillet. Det vi så virker interessant og spennende, men vi vet eksempelvis ingenting om de tre andre figurene i spillet. Forvent mer informasjon i de kommende månedene.

Mafia III

Relaterte tekster

Mafia IIIScore

Mafia III

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

Etter seks år og 30 trailere er det endelig klart for det nyeste kapitlet i Mafia-serien. Kan en god historie være nok til å lage et godt sandkassespill?

0
Mafia III-utvikler åpner nytt studio

Mafia III-utvikler åpner nytt studio

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Hangar 13, mest kjent som utvikleren av Mafia III, har åpnet et nytt studio i Brighton ved å ta over en indiegjeng ledet an Nick Baynes (Split/Second), og det virker som...



Loading next content