Norsk
Gamereactor
forspill
Days Gone

Vi har tatt en titt på Days Gone

Vi fikk spille Days Gone i noen få timer, og har fått et mye bedre inntrykk enn det vi satte igjen med sist.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

For noen uker siden fikk vi muligheten til å være med på en preview-event for det kommende Days Gone, og mens vi var der fikk vi også snakke med John Garvin, Creative Director hos Bend Studio, som også er hovedforfatteren av det post-apokalyptiske eventyret.

Som mange andre, tvilte vi på Days Gone siden de første trailerne så ut som et tvilsomt barn av Sons of Anarchy og The Walking Dead, og selv om vi ikke en eneste gang har hørt ordet "zombier", fikk de såkalte freakerne som terroriserer verdenen oss til å tenke på den type zombie som vi har sett mange ganger før.

På eventet fikk vi muligheten til å spille i underkant av tre timer, noe som var tilstrekkelig med tid til å utforske Bend Studios arbeid. Allerede etter det første minuttet ble vi mektig imponert over de utrolig realistiske og velskrevne karakterene. Materialet vi fikk presentert var delt i to deler, den første av dem (uten unødvendige spoilere) introduserte oss til realiteten av spillet og lot oss bli mer kjent med Deacon. Vi kan allerede nå si at både protagonisten og alle de viktige figurene rundt ham vil være Days Gones største styrke. Selv etter de første tilbakeblikkene og mellomsekvensene var vi i stand til å komme over ens med dem og få en forståelse for deres motivasjon og den vanskelige situasjonen de finner seg selv i. Det første møtet mellom Deacon og Sarah var naturlig, men ukomfortabelt på samme tid, og vi ble virkelig dratt inn i virkeligheten av scenen.

Dette er en annonse:
Days Gone

Til tross for at det ikke var den nyeste versjonen av spillet, og dermed hadde noen tekniske problemer, kunne man tydelig føle på kvaliteten vi har begynt å forvente fra PS4-eksklusiver i løpet av årene. For å være ærlig ville vi vært mer overrasket om det var motsatt på dette punktet. Uansett kan det ikke benektes at Days Gone teknisk sett er mer likt Infamous: Second Son enn The Last of Us. Det er et spill med en stor, omfattende og levende verden som minner mer om de typiske sandkasse-spillene enn de mye mindre områdene man finner i Naughty Dogs spill.

Har spillet klart å unngå de typiske problemene denne sjangeren støter på da? For øyeblikket er det vanskelig å si. Den delen av spillet som ble presentert for oss var på en så genial måte flettet inn i historien at vi ikke opplevde noen repeterende aktiviteter. Noe som fikk oppmerksomheten vår er det faktum at spillerne tilsynelatende kan skape hendelser på sin egen måte. Alle motstandere, enten vi snakker om banditter eller de infiserte, lever i den åpne verdenen og følger sin egen rutine. De utfører mange ordinære aktiviteter som for eksempel å sove og spise, som gir spillerne mange muligheter, spesielt med tanke på at freakers er farligere om natten, akkurat som i Dying Light.

Måten horde-AIen jakter i flokk har vært i fokus de gangene vi har snakket om spillet tidligere, så vi kommer ikke til å snakke så mye om det her, men det er verdt å nevne at de kan brukes og manipuleres på ulike måter. For eksempel vil en horde som følger etter oss kunne ledes til en fiende-leir og brukes som et skikkelig våpen. Dag/natt-syklusen har også en finger med i spillet ved man blant annet kan angripe fienders leir mens de sover. Det er opp til oss hvordan vi tar oss av hver enkel situasjon, og vi liker at det finnes mange forskjellige måter å nå det samme målet på. Det er også verdt å nevne at været endrer seg i sanntid, noe som også vil kunne påvirke gameplayet.

Dette er en annonse:
Days Gone

Når man kjører rundt i den litt apokalyptiske, men samtidig nydelige verdenen må man også skaffe drivstoff til motorsykkelen. Den er ikke bare et kjøretøy, men også din beste allierte og uten den kommer du ikke langt (og vi mener ikke bare i form av avstand her). Du blir nødt til å lete i alle kriker og kroker etter deler, skrap og hva som helst ellers som kan være brukbart for deg, og individuelle forbedringer så ut til å ha en merkbar innvirkning.

Days Gone

Du kan også oppgradere Deacon, selv om ferdighetstrærne sannsynligvis ikke holder på så mange overraskelser (det er ikke noe galt i det så klart). Dette elementet i spillet er designet på ganske tradisjonelt vis, uten at de har prøvd å gjøre noe nytt med det. Et interessant element som vi observerte var rekrutteringen av overlevende vi møtte på veien - vanligvis folk vi måtte få ut av problemer. Vi klarte kunne å komme oss inn i én leir, men da vi snakket med utviklerne forsikret de oss om at det kommer til å være flere liknende områder i spillet, og vi får bestemme hvor vi skal sende de overlevende. Dette vil visstnok påvirke spillet mye fordi leirene kommer til å ha forskjellige bruksområder. Hvor en kanskje fokuserer på konstruksjon av bedre våpen, vil en annen gi oss modifikasjoner til motorsykkelen. Når du sender en person til en leir blir den sterkere, så planlegging er viktig her.

På et tidspunkt under oppdraget fikk vi litt av et sjokk siden vi ikke hadde forventet at det ville så mange når varierte freakers. I tillegg til raske voksne, vil du også møte infiserte barn på reisen din, barn som oppfører seg normalt frem til du blir konfrontert av en av dem. Vi innrømmer at oppsettet fungerer, og vi følte oss ukomfortable da vi drepte en av dem selv om det var en nødvendig del av oppgaven vi hadde fått. Vi kjente også et sterkt ubehag da vi så på mens små, infiserte letet etter ting i mørket. Det virker som om Days Gone kommer til å introdusere oss til situasjoner hvor det er mye enklere å ta seg av menneskelige motstandere enn infiserte.

Etter et par timer med spillet var det tydelig for oss at Days Gone kommer til å være verdt den ekstra ventetiden vi har måttet utholde. Det ser ut som om dette kommer til å bli en bra PlayStation 4-eksklusiv, men det finner vi helt sikkert ut av når spillet lanseres 26. april.

HQ
Days Gone

Relaterte tekster

Days GoneScore

Days Gone

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Bend Studio bringer ikke mye originalt til bordet, men er det nødvendig når de særegenhetene det har og klassiske mekanikker fungerer såpass godt?



Loading next content