Norsk
Gamereactor
forspill
Assassin's Creed: Origins

Vi har testet Assassin's Creed: Origins

Gamereactors journalist gikk feil vei i Los Angeles, og endte i stedet opp i Egypt. Der fikk de lære seg mer om brorskapets opphav...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Det har tatt sin tid, men nå har snikmorderne endelig ankommet oldtidens Egypt (spillet er satt 49 år f.Kr.). Akkurat i tide til tiårsjubileet for serien skal vi altså få se hvordan kampen mellom snikmorderordenen og tempelridderne startet under ptolemeerdynastiet. Det kom aldri noe nytt spill i serien i fjor, og etter å ha tilbragt litt tid med Origins kan vi slå fast at den ekstra utviklingstiden har vært nyttig.

Det blir raskt tydelig at seriens oppskrift passer veldig godt til både epoken og geografien. Ubisoft har lykkes med å fange den eksotiske og mystiske auraen til gamle Egypt, og de byr på alt av lekre omgivelser som små landsbyer, farlige grotter, bortglemte katakomber og majestetiske pyramider. Mellom disse ligger en enorm ørken så langt øyet kan se (noe som ikke er så langt når sandstormene inntreffer).

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins
Dette er en annonse:

Vi spiller som Bayek, den siste av Medjai-folket, og det er opp til oss å sette ned foten sammen med en nyetablert gjeng med snikmordere. Vi skal kjempe mot faraoenes undertrykkelse. Dette brorskapet er det vi møtte i det tredje korstoget fra seriens første spill, og dannelsen av dette er sentralt i Assassin's Creed: Origins. Ubisoft har jobbet med spillet siden de sjøsatte Assassin's Creed IV: Black Flag, altså for fire år siden. Spillets kreative sjef, Jean Guesdon, ser på dette som hans "passion project", og det kjenner vi allerede etter kun én times spilling.

Ved første øyekast kan det se ut som hvilket som helst annet spill i serien, men under overflaten finner vi flere nye funksjoner og mekanikker som kommer til å endre hvordan vi spiller AC. Ett eksempel er jaktingen. Du jakter på dyr (geiter, løver og kameler - der sistnevnte kan ris på) som du bruker til å lage nye hjelpemidler. Dette kan være ting som forbedrer dine ferdigheter når de kombineres med sverd, øks, pil og bue og andre nødvendigheter.

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins

Forbedringer av ferdighetene dine kan også gjøres ved hjelp av sideoppdrag, skattejakt og vanlige kamper. Erfaringspoengene kan du løse inn på et ferdighetstre, noe som får meg til å se på Assassin's Creed: Origins som et velutviklet rollespill fremfor enda en oppfølger. Ubisoft ser ut til å ha lykkes veldig bra med dette, og sannsynligvis henger det sammen med den lange utviklingstiden. Finpussingen skinner nemlig også gjennom i gameplayet.

Dette er en annonse:

Når det kommer til det tekniske, har det ikke skjedd mye siden Assassin's Creed: Syndicate (til tross for at jeg spiller dette på en Xbox One X), men det er fortsatt imponerende i forhold til spillets størrelse. Spillverdenen er levende, noe vi ser i eksempler som en krokodille som kjemper mot en flodhest, slaver som bærer eierne sine gjennom gatene, fugler på himmelen og barn som leker. Jean Guesdon sier at alle disse hendelsene er dynamiske, men det var likevel ikke her jeg mistet munn og mæle - det var i mitt møte med kampsystemet.

I løpet av testingen får vi teste gladiatorarenaen, den nye modusen. Her møter vi en haug av motstandere innen vi til slutt må hamle opp med en veldig sterk fiende. Det minner om en hvilken som helst horde-modus, og markerer et slags sisteboss-system for Assassin's Creed. Det er her jeg får en forsmak på det omgjorte kampsystemet. Bayek har lette og tunge angrep vi velger mellom ved enkle knappetrykk, og han slår hardere hvis jeg holder knappen nede lenger. Kombinert med egne knapper for skjold, dukking og tyngre angrep ser det veldig kult og brutalt ut. Dessuten føles det bedre enn noensinne.

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins

Bayek kan holde en gruppe fiender på avstand ved å parere og dele ut slag når det trengs, og dette er noe vi aldri har sett i serien tidligere. Som kjent har seriens fiender ikke vært smarte nok til å angripe i flokk, men heller se på og vente på sin tur til å dø.

Når det er sagt er dette fortsatt et Assassin's Creed-spill, og det gjør automatisk mange skeptiske. Jeg antar at dere vil se mer fra hvordan oppdragene og parkouren fungerer denne gangen før dere blir overbevist. Bayek er jo tross alt en snikmorder, og derfor kyndig i både klatring og hopp fra store høyder. Jeg synes imidlertid at Assassin's Creed: Origins føles som den vitamininnsprøytningen serien trenger for å bli interessant igjen. Svaret på hvor god helheten er får vi når spillet slippes til PC, PS4 og Xbox One 27. oktober.

HQ

Relaterte tekster

Assassin's Creed: Origins - The Hidden OnesScore

Assassin's Creed: Origins - The Hidden Ones

ANMELDELSE. Skrevet av Bengt Lemne

Bengt dro tilbake til Egypt, og man kan vel trygt si at han kom tilbake med litt brunfarge. Spørsmålet er hvor mye lenger han ønsker å gjøre det samme i de solfylte omgivelsene.

Assassin's Creed: OriginsScore

Assassin's Creed: Origins

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Origins passer ikke bare fordi det er starten på historien, men også fordi det er starten på en ny, bedre epoke i en serie som har slitt de siste årene.



Loading next content