Mark Cerny, mannen med ansvaret for utviklingen av Playstation 4-konsollen, var på plass på Gamelab-messen i Barcelona. Vi benyttet anledningen til å spørre han ut om nettskyen, bevegelseskontrollere og indiespill, blant annet:
- Vi har kontinuerlig bedt om feedback fra de største aktørene i bransjen, i løpet av de fem årene vi har jobbet med konsollen. Først spurte vi dem om hva de ønsket å se fra Playstation 4, deretter legde vi noe, og til slutt bad vi om reaksjoner på det vi hadde så langt, forklarer Cerny.
Prosessen har med andre ord vært mer inkluderende enn tidligere fra Sonys side:
- Med Playstation 1, 2 og 3 var det i stor grad hardware-avdelingen som gjorde jobben. De designet komponentene og dokumentasjonen, før de serverte dette til oss. Deretter underrettet man spillskaperne. Det var ingen form for samarbeid mellom hardware-teamet og de som skulle lage spillene. Med Playstation 4 valgte vi en radikalt annerledes tilnærming, utdyper Cerny.
Få med deg hele intervjuet: