Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Starbound

Vi ser nærmere på indieperlen Starbound

Chucklefish tjente nylig inn 6 millioner kroner i forhåndskjøpte spill, og utviklingen av retrosjarmerende Starbound har endelig løsnet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

«Your mission, to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no man has gone before.» Aldri før har setningen fra Star Trek passet bedre til et spill enn Starbound.

Spillet er på mange måter det jeg har lengtet etter helt siden jeg så Star Trek for første gang. Et spill hvor din oppgave er å utforske universet, lande på fremmede planeter, se nye sivilisasjoner og ikke minst møte rare monstre som er mindre glad for å se deg.

Starbound

Skaperne Chucklefish har hatt spillet i produksjonen i noen år nå. Hovedmannen bak spillet, Finn "Tiy" Brice, har tidligere jobbet med Terraria som grafisk designer, og har lenge ønsket å lage et helt åpent spill satt til 2D-plattforming og en old school grafikkstil. Ideen var Starbound, og det ser virkelig ut til å en stor hit blant fansen. I skrivende stund har spillet blitt forhåndsbestilt 55 866 ganger, og det har klart å samle inn nesten 8 millioner kroner.

Dette er en annonse:
Starbound

Spillets konsept er en slags blanding av Minecraft, Skyrim og Mario. Du klarer å flykte fra hjemplaneten rett før den blir ødelagt, og du blir så sendt til en annen planet. Derfra bærer det av sted over hele galaksen. Spillet er helt åpent, men har også en historie du kan følge. Historien blir fortalt gjennom håndtegnede sekvenser som er unike for hver rase. Starbound lar deg regelrett gjøre det du ønsker. Lyst til å utforske havdypet på en planet, sett i gang. Lyst til å sette opp baser rundt omkring for å danne nye kolonier? Supert! Eller hva med å reise fra planet til planet for bare å utforske og se hva du finner?

Starbound

Det meste i Starbound er tilfeldig generert, alt fra galaksen, planetene, hva de inneholder, hva du finner der, monstre, til NPC-er og våpen. Du får tilgang til smådyr som følger deg, du kan leke Pokémon ved å fange dyr du finner på planetene du utforsker og du kan grave, bygge, rive og ødelegge om dette er mer din greie. Det åpne konseptet er virkelig det som gjør spillet så interessant.

Dette er en annonse:

Tanken på å gjøre dette med venner, det å leke utforskere av universet er så spennende. Jeg gleder meg virkelig til å se sluttproduktet fra Chuklefish. Klarer de å holde alt de har lovet med Starbound, eller faller det gjennom grunnet de høye ambisjonene? Bare tiden vil vise.

Starbound

Jeg tok kontakt med gjengen bak Starbound for å finne ut mer om hvordan den store oppslutningen fra spillere påvirker utviklingen, og selvfølgelig få et svar på hvorfor nettopp du bør holde et øye med spillet.

Hvor lenge har dere jobbet med spillet?
- Det har gått mer enn to år hvis vi tar med tiden før vi annonserte Starbound.

Hvordan har arbeidsforholdene endret seg etter at dere passerte 1 million dollar i forhåndsbestillinger?
- Det har forandret seg i den forstand at alle kan vie mer tid til arbeidet med spillet. Nå slipper man å bruke energi på å bekymre seg for regninger, eller å måtte ha en ekstra jobb.

Starbound

Hvor mange ansatte er dere nå?
- Kjerneteamet er på omtrent 10 personer, og utover dette har vi nok av snille mennesker som bidrar med art, historie og så videre.

Det finnes en mengde indiespill på markedet, så hvorfor skal folk bry seg om akkurat deres tittel?
- Vi mener at vi har noe som er veldig bra i Starbound. Spillet har en historie i en åpen verden - i verdensrommet - med mange muligheter for å tilpasse din egen figur, rollespill, eventyr, bygging og sosialisering. Forhåpentligvis er det noe for enhver smak.

Hva er inspirasjonskildene bak spillet?
- Starbound er en sammensmelting av alle de spillene vi som gamere har elsket. Her finner dere elementer fra Minecraft, Metroid, Castlevania SOTN, Diablo og Borderlands, men vi har også tatt lærdom vedrørende gameplay fra de utallige timene vi har brukt på ulike spill. Hos Chucklefish har alle en tanke om å bruke retroestetikk og gameplay, og kombinere disse med moderne teknologi. Dette gir oss mulighet til å gjøre ting med slike spill som ikke var mulig da de var populære.

Starbound
StarboundStarboundStarbound
StarboundStarboundStarbound
Starbound
StarboundStarbound
Starbound

Relaterte tekster



Loading next content