Vikings

Vikings

Skaperen bak The Tudors er tilbake med en ny storsatsing, og denne gangen er det vikingenes tur. Linda har sett de to første episodene av Vikings.

Historien starter i år 793 på Balkan mot slutten av et slag, her møter vi hovedrollen Ragnar Lothbrok (Travis Fimmel) og broren Rollo (Clive Standen). De introduseres relativt kort før det bærer videre til hjemtraktene. Hele historien bygges opp rundt det faktum at Ragnar har en drøm. Han drømmer om å reise vestover - i ukjent farvann, i stedet for å hele tiden ta plyndringstoktene østover som deres lokale høvding Earl Haraldson (spilt av Gabriel Byrne) vil. Dette er basisen for dramaet i serien, og det vil nok følge Ragnar og hans familie gjennom hele serien.

Serien ble laget for History Channel, så det sier seg selv at historien burde inneholde en viss historisk korrekthet. Men nå har det seg slik at når det kommer til vikingtiden, så strides de lærde og det meste baserer seg på sagn. Ragnar Lothbrok skal ha vært en skandinavisk småkonge, og de fleste fortellinger om han er overfladiske og fortalt i fornaldersagaer. Det er i tillegg usikkerhet rundt når og hvor han levde. Så her har Michael Hirst virkelig muligheten til å ta seg store friheter uten at historikere i hist og pist skal forbanne seg over det. Men så langt vil jeg si at serien holder seg ganske nøktern. Det er få karakterer, ikke for overdrevent og relativt konkrete historier som fortelles.

Vikings

Første episode sliter litt med noe som kan virke som uheldige manusforfattere. Det er nok av replikker som "Have you got the balls to join us?", og de er rett og slett litt kleine. Dette sammen med den salige blandingen av aksenter forstyrrer handlingen for min del. Selv skuespillere fra samme land har forskjellig aksent, og det skjønner jeg meg rett og slett ikke på. Hvor vanskelig er det å be skuespillere øve seg litt på riktig uttale?

På den positive siden vokser serien en del i episode to. Den går fra helt ok til spennende. Aksentene irriterer meg ikke like mye lenger, og jeg er sulten på mer. Håpet mitt er at dette fortsetter fremover og at episode tre blir enda bedre, noe jeg er temmelig sikker på at den vil bli.

Volden i serien burde få noen ord med i laget her, det er tross alt en vikingserie. Og jeg vil si at volden er bra balansert med familieliv og samfunnet de lever i. Ikke for mye og ikke for lite, og den volden som er der er nødvendig. De er jo vikinger. Jeg synes det er interessant at serien bruker en del tid på å etablere en verden med et rettssystem. Om noe skakkjørt, så finnes det i alle fall. Og det er litt fint å se at serien ser på hele livet til vikingene og ikke bare de voldelige tendensene de tilsynelatende hadde.

Vikings

Karakterene er spennende. Hovedrolleinnhaver Travis gjør en god jobb. Han er ikke en skuespiller jeg er kjent med fra tidligere, men etter to episoder er jeg solgt. Gabriel Byrne kommer også til sin rett som ond og maktsyk, og er et gledelig gjensyn i den rollen siden jeg så han i Håkon Håkonsen tilbake på 90-tallet. Skulle jeg valgt en favoritt ville det helt klart blitt skipsbyggeren Floki, spilt av Gustaf Skarsgård. Jeg elsker merkelige karakterer, og denne er en perle. Jeg gleder meg over de små nyansene han klarer å få frem med sitt merkelige, men sjarmerende ansikt. Dette skyldes kanskje min svakhet for den yngre garde av Skarsgård-menn, så min objektivitet kan diskuteres.

Serien virker påkostet, i hvert fall for History Channel. Den er spekket med flotte landskapsbilder fra Irland, samt vakre sjølandskap som stort sett er dataanimasjon. Kanskje ikke på høyde med det vi har sett i serier som Boardwalk Empire, men det er absolutt ikke dårlig laget. Jeg hater for mye dataanimasjon, så hvis det er bra for meg er det stort sett veldig bra for alle andre. Fargekorrigeringen er interessant, temmelig saturert, med unntak av farger som blått. Dette gir et særegent preg. Serien er altså spekket med estetikk, og er hva man kan kalle en fryd for øye.

Jeg har ventet lenge på en god produksjon om vikinger, og det tror jeg man får her. Karakterene er interessante, og serien er vakker å se på. Jeg godter meg med en serie som innholder både vold, drama og spenning. Karakteren min kan kanskje virke litt for høy i forhold til hva jeg skriver, men jeg synes ikke det. 8-eren er litt basert på de to første episodene og håpet jeg har for serien. Dessuten er det deilig å endelig få se barske vikinger på TV-skjermen.

8 / 10
+
Interessant, estetisk, og godt skuespill.