Warhammer 40 000-universet har ved mer enn en anledning vært inspirasjonskilden til spill som ikke har nådd over fem på karakterskalaen. Relic Entertainment bestemte seg for å gi ut et sanntids strategispill basert på Warhammer-universet som ikke fulgte den vanlige strategiformelen slavisk. Dawn of War ble resultatet som fristet med ultravoldelige kamper som ikke bare var flott animerte, men også ekstremt detaljerte. Spillet ble strålende mottatt og har, siden det ble utgitt i 2004, blitt beæret med en rekke utvidelsespakker. Nå er det på tide å ønske Dawn of War 2 velkommen.
Allerede i første oppdrag skjønner man raskt at Relic har endret på standardformelen for strategispill. Borte er basebyggingen og ressurssamlingen. Det finnes ikke horder med soldater som du kan ofre som kanonføde. Du har kun en Force Commander og et lite lag med soldater som ankommer planeten Calderis for å hjelpe Kaptein Davian Thule med å avverge en ork-invasjon. En rekke tips på skjermen forteller deg hvordan du bruker forskjellige knapper og funksjoner. Blant annet blir det forklart hvordan du kan søke dekning i terrenget og kapre bygninger, slik at man kan ha et godt overtak på selv en ekstrem mengde orker. I tillegg sender man ut Force Commanderen sin som i første omgang er svært god på nærkamp.
Siden du har såpass få enheter tilgjengelig er de mer seiglivet enn generiske kanonføde-soldater. Skulle hele laget ditt få såpass mye juling at de slås ut vil du fortsatt kunne vekke til live laglederen (om du har noen å vekke han med). Dersom du når et forsyningspunkt vil du kunne helbrede laget til full styrke. Om alle soldatene dine blir slått ut vil de likevel klare å rømme fra nivået. Dermed er fortsatt lagledere intakte. De vil klare å få med seg det du har klort til deg av våpen og erfaring og til og med de områdene du har sikret.
Når man har slått ned ork-angrepet utvikler historien seg og man blir tatt til en skjerm der man selv velger hvordan man ønsker å gå videre. Dessuten vil man kunne gjøre seg kampklar her ved å utruste laget og Force Commanderen med nye våpen og annet utstyr som man har funnet på slagmarken. Rollespill-elementene skinner gjennom og man har til og med akkumulert noen erfaringspoeng som man kan benytte til å utvikle figurene sine, som man til slutt kjenner på fornavn.
Neste oppdrag starter og man blir kjent med et nytt lag som har nye egenskaper. Man legger merke til at det er viktigere å vite hva de forskjellige lagene kan, i stedet for å utføre en vill musetrykkekamp som denne type spill ofte er kjent for. Når man nå kan kaste inn sprengladninger i bygninger for å destruere dem fullstendig innfører man nye og tilfredsstillende elementer i kampen. Og slik fortsetter spillet med å hele tiden introdusere deg for noe nytt.
I visse oppdrag vil du kunne finne Stratagems, som i all hovedsak er bygninger man kan sikre seg. Fienden vil i stor grad forsvare disse bygningene godt, noe som gjør at man må vurdere om man er sterk nok til å holde på dem. Bestemmer man seg for å innta disse venter store belønninger.
Men et sanntids strategispill er ikke komplett uten en flerspillerdel. Og her vil alle veteraner kjenne seg igjen. Man får valget mellom fire forskjellige raser: Space Marines, Orks, Eldars og Tyranids. Etter å ha valgt rase velger man en helt - en enhet som er sterkere enn de fleste andre enheter og som det er mulig å bygge opp til nivå 10 i løpet av en kamp, i tillegg til at det er mulig å gi ham ulike oppgraderinger. Siden man ofte spiller tre og tre på lag kan man velge mellom forskjellige typer helter: Force Commander (offensiv), Apothecary (healer) og Tech Marine (defensiv). Disse utfyller hverandre og gjennom samarbeid vil man kunne herje godt på slagmarken. Basebygging er tilbake i form av baseutvikling - desto mer utviklet base desto mer avanserte og kraftige enheter. Man må også kapre forskjellige strategiske punkter for å vinne kampen. Man får ressurser fra noen av punktene og man har også inkludert seierspoeng som noen kanskje kjenner fra Company of Heroes.
Totalt sett ser det ut til at dette spillet ikke bare er ute etter å verve nye gamere til RTS-sjangeren. Spillere som har mye erfaring med denne type spill vil også kunne kose seg masse med denne ekstremt detaljerte voldsbomben.