Norsk
Gamereactor
nyheter
Middle-earth: Shadow of Mordor

Warner advart etter samarbeid med Youtubere

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I takt med at stadig flere følger Youtube-personligheter for spillunderholdning og informasjon om spill, har det dukket opp historier om utgivere og Youtubere som ikke har vært helt ærlige i forhold til betalt innhold. Dette ønsker Federal Trade Commision (FTC) å gjøre noe med. Deres nyeste mål var Warner Bros. som tilsynelatende var litt uklare i forbindelse med en kampanje de kjørte for Middle-earth: Shadow of Mordor.

Som vi kan lese i Recode leide Warners reklamebyrå (Plaid Social Labs) inn Youtubere for å promotere spillet på Youtube og i sosiale medier, og blant dem var den enormt populære svensken PewDiePie (Felix Kjelberg) som forøvrig oppga i sin video at dette var betalt innhold. Faktisk sto det i kontrakten med Youtuberne at de måtte oppgi dette, men det var ikke lagt vekt på synligheten (man måtte i praksis lete det frem).

Jessica Rich, sjef for FTC's Bureau of Consumer Protection, minnet Warner om at "Consumers have the right to know if reviewers are providing their own opinions or paid sales pitches. Companies like Warner Brothers need to be straight with consumers in their online ad campaigns."

De lot altså Warner Bros. slippe unna med en advarsel denne gangen, men de gjorde det samtidig klart at nye feiltrinn vil kunne føre til sanksjoner.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Relaterte tekster

1
Se PS4 Pro-traileren for Shadow of Mordor

Se PS4 Pro-traileren for Shadow of Mordor

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Denne uken lanserte Sony den dobbelt så sterke utgaven av PS4, altså PS4 Pro, og blant de mange spillene som har fått en oppdatering for å utnytte seg av de ekstra...



Loading next content