White House Down

White House Down

Noen ganger prøver en film å være for mye, og feiler på en ufrivillig positiv måte. White House Down er blant dem. Terje har satt karakter...

Man kan si mye om actionfilmer, men når alt kommer til alt ender de aller fleste opp med å være hjernedød underholdning. Våpen, eksplosjoner, lettkledde damer, helter og skurker er blant de mest elskede og velkjente elementene. White House Down har alt (med unntak av lettkledde damer), og serverer en skikkelig saftig actionbiff.

Handlingen i denne filmen er i utgangspunktet omtrent like interessant som bruksanvisningen til en brødrister, men man må jo likevel følge med. John Cale (spilt av Channing Tatum) er en politimann som jobber som livvakten til Speaker of the House, men drømmer om en karriere i Secret Service, dels for ønsket om å beskytte presidenten fordi han mener det er veldig viktig, men også for å imponere sin datter Emily (Joey King), som han jobber hardt med å få et godt forhold til. Han tar med seg datteren til Det Hvite Hus, går på jobbintervju, men får ikke jobben grunnet litt for dårlig holdning (noe som jo er standard for tøffinger som han). Deretter drar de på sightseeing og møter President James Sawyer (Jamie Foxx), en bombe sprenger og en paramilitær gruppe starter herjingene i Det hvite hus.

White House Down

Nå vil John finne datteren han er separert fra, men han snubler inn i presidenten og bestemmer seg for å beskytte ham og få han vekk fra området - samtidig som han prøver å finne datteren sin. Jamie Foxx briljerer som tidvis ekstremt uhøytidelig president, men Channing Tatum går i den klassiske "tøffing som prøver å være menneskelig og superhelt samtidig"-fella. Med det sagt vil jeg si at de to hovedrollene utfyller hverandre ganske bra gjennom mesteparten av filmen, og (utrolig nok) klarer å holde på et snev av menneskelighet når rulleteksten begynner. Maggie Gyllenhaal spiller rollen som Carol Finnerty, en av lederne i Secret Service, som bidrar under situasjonen fra Pentagon. Herfra får man et annet perspektiv på hendelsene i filmen samt den andre halvdelen av plottet, nemlig det politiske spillet, og det skiftes hovedsakelig mellom Gyllenhaal, Tatum og datteren Emily. Joey King gjør også en utmerket jobb som ung, men smart og tøff datter.

White House Down er en actionfilm. De fleste actionfilmer pleier å ha noe komikk, men da jeg så denne filmen ble jeg tidvis veldig forvirret. I perioder fikk jeg inntrykk av at dette var et forsøk på å lage en actionkomedie, men det virket heller som dårlig selvkontroll fra regissør Roland Emmerich. I det øyeblikket en viss biljakt med en rakettkaster rullet over skjermen ga jeg opp og bestemte meg for å se ferdig før jeg dømte. Da kom jeg frem til at denne malplasserte humoren egentlig ikke var så veldig negativ. Jeg føler at filmen hyller 80- og 90-tallets uhøytidelige actionfester med sine dønn seriøse øyeblikk og den (litt) malplasserte idiotien og over-the-top action. Kanskje det var en noe overentusiastisk regissør eller manusforfatter som gikk litt av hengslene, eller kanskje det var en tilsiktet hyllest. Ikke vet jeg, men det fungerte for meg - til en viss grad.

White House Down

Ting som dessverre skuffer veldig i denne filmen er effekter og musikk. En film av dette kaliberet trenger gode effekter for å fungere fullt ut, men jeg måtte holde meg litt for øynene og kjente at jeg ble litt flau mer enn en gang. Jeg forstår at man animerer helikoptre som suser ti meter over bakken i høy hastighet midt i gatene i Washington D.C., men jeg forventer likevel at det ser bra ut, ikke at det ser ut som det er tatt ut av et tidlig PS3-/360-spill. Kall meg en flisespikker, men noen standarder har jeg!

Musikken er for det meste generisk og følelsesløs. Heseblesende musikk i heseblesende situasjoner er greit, men det finnes da grenser. Kun noen steder følte jeg virkelig gåsehuden snike seg på, men det blir for lite, for sent.

Alt i alt vil jeg si at White House Down er en overraskende grei actionfilm. Ja, den er tåpelig, har lite imponerende effekter og alt for mange klisjeer for tett, men jeg ble underholdt. Den var som en actionfilm skal være, nemlig hjernedød underholdning. Ikke ett eneste punkt i filmen er kjedelig, men det kan fort bli litt for mange usannsynligheter og dumheter etter hverandre som gjør at øynene ruller fritt. Skuespillet varierer fra ok til bra, og hjernen får slappet av i to timer. Jeg gir godkjent.

White House Down
6 / 10
+