Wildstar ser nok ut til å kunne bli en av neste års store PC-titler. MMO-sjangeren er et utrolig vanskelig marked å kapre spillere i, for det finnes så utrolig mange spill å velge mellom. Så, hva har Wildstar som ingen av de andre storspillene i sjangeren har? Det første som slår deg er hvor utrolig stilistisk og flott spillet er. På mange måter kan spille minne litt om blanding av Ratchet & Clank og Disney.
Som med andre spill i sjangeren velger man hvilken side man ønsker å tilhøre. Valgene står mellom The Dominion og The Exiles. The Dominion har mindre frihet for sine borgere, men kriminaliteten er mye lavere og de har bedre teknologi, overvåkning og slikt. The Exiles er idealistene, de har mye mer frihet for sine borgere, men med frihet kommer også mer kriminalitet grunnet mindre overvåkning. Hver side har sine fordeler og ulemper som gjør at du velger ut fra kriteriene "ond" og "god". De fleste vil se The Exiles som de "gode", mens The Dominion er de "onde" i spillet - selv om dette blir litt som Horde og Alliance i Warcraft-universet. Hvem av dem er egentlig de "onde"?
Hele historien er at de har funnet en planet med navnet Nexus. En planet som for lenge siden ble bebodd av en rase med veldig avanserte og intelligente vesener. Teknologien som pryder planeten er noe både Exiles og Dominion ønsker kontroll over. Og det er her eventyret starter.
Du velger så mellom åtte forskjellige raser og seks forskjellige klasser. Rasene er Cassian, Draken, Mechari, Chua, mennesker, Granok, Aurin, og Mordesh. Klassene er Warrior, Esper, Stalker, Spellslinger, Medic og Engineer. Flere av klassene kan både helbrede og fungere som tank. Det er her det spennende med spillet ligger. Du velger selv hva du ønsker å fokusere på, og du kan skifte mellom egenskapene i det Carbine har valgt å kalle Limited Action Set. Som i andre MMO-er har du ikke tilgang til alle egenskapene til enhver tid. Du må velge de egenskapene du selv mener passer til det du ønsker å gjøre. Om det er å øke nivået til din karakter, eller om det er PVP. Valget er ditt.
Derimot er det kuleste at alle angrep gjøres i sanntid. Når jeg sier sanntid mener jeg at om du velger å avfyre hagla di, så må du huske å peke på fienden slik at du ikke bommer. Og det samme gjør fiendene, de begynner angrepet mot deg, og du må dukke unna om du skal unngå å ta skade. I begynnelsen er det ganske enkelt å unngå skade ettersom du slåss mot en og en fiende, men etter hvert kan det bli ganske hektisk, og det er viktig at du kan hoppe unna også, for ellers dør du, fort. Måten angrepene fungerer på gjør at spillet virker mer som et action-eventyr-spill fremfor et MMO. Du har gåter som baserer seg på hopping, og et kampsystem som krever at du er aktiv hele tiden. Veldig spennende for et MMO, og jeg liker det.
Carbine har brukt masse tid på action-delen av spillet, men de har også brukt masse tid på å få deg til ikke å gå lei mens du holder på. Det er masse å utforske, og du velger i begynnelsen av spillet hva du setter mest pris på. Velger du å være en utforsker, må du finne spesielle steder på kartet. Når du har funnet dette stedet, får du ekstra XP og kanskje til og med en liten gjenstand du kan bruke. Jeg fikk ikke dessverre ikke så veldig mye tid med spillet, men jeg brukte mye tid på å bare se på omgivelsene. Det blir utrolig gøy å faktisk få enda mer tid med spillet, slik at jeg virkelig kan utforske alt.
På høyere nivå skal du kunne lage egne hus du kan invitere venner til, det finnes masse end-game-innhold, og masse PvP. Alt i alt, ut fra det lille jeg har fått sett, er dette en ru diamant som slipes med hver eneste oppdatering de gjør. Jeg håper virkelig de klarer å levere på alle punkter de har lovet, og at MMO-fans tar i mot spillet med åpne armer. For dette kan bli noe helt spesielt.
Sjekk også ut hva utviklerne hadde å si i intervjuet.