Norsk
Gamereactor
forspill
Conquest: Frontier Wars

Wing Commander som strategispill

Wing Commander-seriens skaper Chris Robertsæ oppsiktsvekkende 2D-spill Conquest: Frontier Wars blir et interessant bekjentskap.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Med utgivelsen av nyskapende titler som Homeworld, Imperium Galactica med flere, hamarkedet for futuristiske strategispill vokst markant i læpet av de siste årene. Siste skudd på stammen er Wing Commander-seriens skaper Chris Robertsæ oppsiktsvekkende 2D-spill Conquest: Frontier Wars, hvis fremtid etter Digital Anvils nedleggelse så svart ut. Utviklerne fikk imidlertid dratt i land en avtale med Ubi Soft, og nå er spillet endelig nesten helt ferdig. Vi har tatt en kikk på den siste beta-versjonen, og det ser ganske lovende ut, om enn litt nedprioritert på enkelte punkter.

HQ

Omfattende galakser og vidtrekkende management
Conquest: Frontier Wars setter spilleren i spissen for en av tre mulige raser. Terran-rasen er de kjente menneskelige soldatene; de insekt-inspirerte Mantis`ene er kjennetegnet gjennem deres makabre taktikker og utseende, mens Celareon-rasen lever av energi og bruker en mye stealth-preget taktikk. Selve historien er ganske utmerket, om enn ikke fengslende, og ædelegger på intet tidspunkt kampanjenes utmerkede variasjon og flotte strukturering.

Umiddelbart tilfæyer ikke Fever Pitch Studios debuttittel genren de store banebrytende elementene og er generellt en typisk RTS-utgivelse, hvor det må samles inn resursser, bygges enheter og baser, for til slutt å utrydde fienden. Via implementeringen av de såkalte forsyningslinjene (Supply Lines), har det lykkes å gjære selve prosessen mye mer virkelighetstro, fordi romskipene nu regelmessig må tilbake til en nærliggende planet for å bli proppet fulle av missiler og bomber. Samtidig utspiller Frontier Wars seg over opp til 16 solsystemer samtidig, hvilket krever et mildest talt perfekt overblikk. Selve transporten mellom disse foregår gjennom en rekke "wormholes", og til tross for de til tider svimlende store galaksene, fungerer alt dette faktisk utmerket.

Tærre kamper krydret med saftige detaljer
I motsætning til Imperium Galactica-spillene, blir det ikke mulig å bygge enorme baser i Frontier Wars. Hver kolonisÚrbar planet har nemlig et gitt antall ledige plasser, slik at det bare er plass til de mest essensielle bygningene. Det flytter vekten over på selve kampene og rekogniseringen av de enorme galaksene. Denne vektleggingen er imidlertid ikke uten problemer, da selve kampene er forholdsvis blottet for strategi og ofte ender med å bli tilfeldige slagmarker, hvor venner og fiender blir likestilt i et inferno av dommedags-fremkallende missiler. Det er langtfra hensiktsmessigt i et spill som Frontier Wars, og understreker spillets eneste reelle problem: den ubestemmeligheten Fever Pitch Studios har vist i forbindelse med vektleggingen av spillets strategi- og actionelementer.

Disse problemene blir delvis oppveid av den overfloden med opplysninger, som er tilgjengelig. Hver enhet har unike tall i en rekke kategorier, slik som våpen, motor, skjold, radar og lignende, samt en rekke fordeler og ulemper, hvilket gjær valget av de forskjellige enhetene enda mer strategisk.

Dette er en annonse:

2D spekket med finurligheter
Da utredelsen av Frontier Wars i sin tid ble påbegynt, var det færst beregnet som et rent 3D-spill, men ble av designmessige årsaker gjort om til et tradisjonelt strategispill med den velkjente isometriske synsvinkelen. Etter spillets nåværende grafiske muligheter å dæmme, har denne forvandlingen imidlertid forlæpt ytterst smertefritt, slik at både mellomsekvenser samt selve in-game grafikken er overraskende bra. Grafikkens flotte utformning trer for alvor i karakter, når man zoomer nært inn på bygninger og enheter, hvor man for alvor blir klar over de små detaljene og finurlighetene, som har blitt bygget inn. Lydmessig fælger spillet også flott med gjennom troverdig stemmeskuespill, og et utrolig velvalgt lydspor som leder tankene over på Ridley Scotts klassiske science fiction film, Blade Runner.

Når det siste ormehullet er utforsket, de tre kampanjene gjennomfært og de siste resurssene er hæstet i beta-versjonen, står man igjen med et ytterst konkurransedyktig produkt. Med Chris Roberts i spissen og en skuddsikker formel, ser Conquest: Frontier Wars ut til å bli et spennende bekjentskap for strategifans, når spillet kommer ut om en måneds tid.

Relaterte tekster

0
Conquest: Frontier WarsScore

Conquest: Frontier Wars

ANMELDELSE. Skrevet av Keld Jørgensen

Microsoft forsøkte å avlive all kamp i kanten av universet - heldigvis kom Ubisoft og overtok rettighetene. Get ready for WAR!



Loading next content