World of Final Fantasy

World of Final Fantasy

En måned før Final Fantasy XV slippes har Square Enix disket opp med nok et rollespill. Vi har anmeldt World of Final Fantasy...

Neste år fyller Final Fantasy-serien 30 år, og World of Final Fantasy fungerer som en veldig fin påminnelse om dens herlige historie, dessuten med et oppdatert utseende som er relevant også i dagens spillverden. Det kan virke litt merkelig å slippe det nå som det havner i skyggen av Final Fantasy XV, men faktum er at det er bra nok til at du ikke vil gå glipp av dette.

Her får vi møte tvillingene Laynn og Reynne som er spillets hovedpersoner. De våkner etter en merkelig drøm, og deretter oppdager de at de begge har hukommelsestap. Dette er naturligvis noe de vil fikse, og de tvinges dermed inn i et eventyr i landet Grymoire, et land befolket med skapninger fra Final Fantasy-verdenens historier. På jakt etter hukommelsen havner de midt i en konflikt, og bestemmer seg for å ta parti med den ene siden. Det er kanskje ikke det mest unike utgangspunktet for en historie, men den blir spennende gjennom vellaget dialog, god fortellerteknikk og herlig humor.

World of Final FantasyWorld of Final FantasyWorld of Final Fantasy

Et viktig aspekt ved spillet er muligheten til å kunne fange og trene opp de ville dyrene (mirages) du finner i Grymoires mange grotter. Det er naturlig å sammenligne med Pokémon, men Square Enix har satt sitt eget preg på konseptet både på og utenfor slagmarken. Du kan svekke dem ved å ta bestemte oppdrag, mens andre må angripes på en spesiell måte for å bli overbevist. Spillet har over 200 mirages, noe som gir mye variasjon til deg og gjengen din, samt at det resulterer i en haug med spilltid for de som må samle inn alt.

Alle mirages du har med deg kan så benyttes på taktiske måter for å gi deg et overtak i kamp. Det er åpenbart en fordel å ha mange på sin side, for skapningenes samlede helsepoeng og angrep blir akkumulert. Haken er dog at man blir mer sårbar for kraftfulle angrep. Det er heldigvis mulig å skille laget fra hverandre, noe som er effektiv for innsamling av ville mirages. Begge heltene dine kan også bytte mellom "Jiant" og "Lillikin", og det påvirker hvordan de fungerer i gruppen.

Dine mirages får erfaringspoeng (XP) kun ved å være med i gruppen, så de er ikke nødt til å brukes i kamp. Det er en fin måte å bygge opp de svake på. Du får SP når du levler opp figurene dine, og disse kan brukes til å skaffe nye evner og angrep som du velger fra hver mirage sitt respektive level-tre. Det er eksempelvis mulig å ri de større skapningene for å komme raskere rundt i verdenen, mens andre kan trenes opp til å finne hemmeligheter til deg mens de vandrer omkring.

Gamle fans av Final Fantasy kan glede seg over at det såkalte ATB-systemet fra Final Fantasy IV er tilbake igjen, dog med noen små justeringer. Møtet med fienden kan spoles fort forbi, og det det er mulig å sette på auto-pilot for å "grinde" (gjøre det samme om igjen flere ganger for å klatre i level). Problemet er at evner som eksempelvis Dragon Scale er så ubalansert at det svekker vanskelighetsgraden. Den er enkel å skaffe seg, og den kan gjøre ødeleggende skade på hele 1500 poeng. Det er jo mulig å spille uten denne evnen, men samtidig er det rart å skulle droppe noe som er tilgjengelig.

World of Final FantasyWorld of Final Fantasy

Når du kjemper deg gjennom grottenes nettverk av ganger, møter du ulike hindere og gåter som krever en bestemt mirage. Det er derfor viktig å samle mange ulike allerede fra start. Jeg synes ikke spillet understreker viktigheten av dette i begynnelsen, og det føles fort litt kjedelig å måtte gå tilbake for å finne en bestemt mirage for å kunne komme seg videre i grotten.

Det er ellers ikke så mye å ta seg til etter at du er ferdig med den 30-40 timer lange historien. I hovedsak er det snakk om sideoppdrag der det handler om å hjelpe innbyggernes med deres problemer, eller kjempe mot bølger av fiender i en arena. Sistnevnte kan imidlertid by på mye eksklusivt loot og XP. Her merker jeg at spillet mangler den dybden vi er vant med fra rollespillsjangeren og Final Fantasy, og det blir litt tynt.

World of Final Fantasy

Visuelt sett er spillet en ren nytelse med søte figurer og herlige miljøer. Det finnes teknisk penere spill, men helheten er likevel vellykket. Komponist Masashi Hamauzu (Final Fantasy X og XIII) har bidratt med flere herlige musikkstykker, men også endret litt på klassiske låter. Resultatet er en fryd for ørene. Det er riktig nok ingen av disse som stikker seg ut som en moderne klassiker, men spillet holder god Final Fantasy-kvalitet på lydsiden.

Det er imponerende at Square Enix eksperimenterer med serien etter 30 år for å holde den frisk, og de lykkes med å lage noe som appellerer til nye spillere. Det smått Pokémon-inspirerte gameplayet og kampene i tillegg til den herlige grafikken er bare tre eksempler på nettopp dette. Ved første øyekast kan man lett tro at målgruppen er yngre spillere, men i hovedeventyret finnes det nok av dybde som tilfredsstiller selv garvede veteraner. World of Final Fantasy er mye mer enn bare en billig spin-off, og det vil du fort merke hvis du gir det en sjanse.

8 / 10
+
Fint design, dypt kampsystem, over 200 monstre å fange, mye fanservice, langt eventyr og originalt opplegg.