Man skulle kanskje tro at Slightly Mad Studios hadde nok å gjøre med Project CARS, men det er altså ikke tilfellet. Det London-baserte utviklerstudioet jobber nemlig med nok et racingspill som skal slippes i 2014. World of Speed er derimot noe ganske annet enn Project CARS. I stedet for å være en bilsimulator, er dette et gratis MMO hvor bilene er spillfigurene. Det er ikke første gangen vi ser no slikt, for vi husker fortsatt Need for Speed: Online og Test Drive Unlimited. Det «en anelse sprøe» studioet har derimot sine egne planer, og ved første øyekast virker det ganske lovende.
Vi dro til Zandvoort Raceway i nærheten av Amsterdam for å spille noen runder, og førsteinntrykket var at World of Speed var raskt, smart og overraskende morsomt. Kjøringen er en ren arkadeopplevelse, og det er kun modellenes vekt som har noen effekt på styring og fysikk. Dette har mye å gjøre selve grunnideen bak spillet.
World of Speed vil bli et samarbeidsspill med lagkjøring som hovedfokus. London, Moskva og Monacco er åpne fra start i tillegg til baner som Brands Hatch, Laguna Seca og flere oppdiktede baner. Visjonen har vært å gjøre hele planeten tilgjengelig. Kreativ sjef Andy Tudor legger til at «World of Speed vil eksistere lenge», og at med lisensierte biler kan vi vente oss et bredt utvalg av kjøretøy.
Allerede fra start blir det tydelig at dette er snakk om ren arkademoro. Selv om omgivelsene er gjengitt i en realistisk karakter, så er selve kjøring alt annet en realistisk. Biler krasjer i hverandre, vi spretter ut fra veggene når vi kolliderer og nitroen sender oss tilbake i kampen i løpet av kort tid. Det er likevel viktig å holde linjen og kjøre så smart som mulig, for det kan koste deg verdifulle sekunder å tilbringe for mye tid i grusen.
Det er heldigvis ingen krise å komme sist i mål. World of Speed er et lagspill, og det er den felles laginnsatsen som teller. I tillegg til plassering får man nemlig også poeng basert på komboer og gjennomførte minioppgaver - oppgaver som kan være for én eller alle på laget.
Man kan plukke opp bonuser for å utføre visse oppdrag i løpet av et race, og disse blir annonsert før start. Det kan eksempelvis være å lede i 120 sekunder, drifte 200 meter, ligge i dragsuget til en motstander i 60 sekunder eller bare feie bilen av banen. Det skal som sagt være lønnsomt å samle poeng underveis, men etter å ha prøvd spillet kan jeg bekrefte at det alltid hjelper å være førstemann i mål. Det skader i hvert fall ikke.
Grafikken er imponerende med tanke på at dette er et gratisspill. Det er tydelig at de har fått låne en del av materialet fra det andre spillet som studiet jobber med, og World of Speed vil i tillegg ha alle de samme mulighetene som Project CARS. I praksis betyr dette at vi får et gratis arkadebilspill med full støtte for ratt og alt som følger med.
På spørsmål om hvordan spillerne vil bli nødt til å betale for seg i gratisspillet, kontret Andy Tudor med å spørre om hvorfor et gratisspill ikke kan være nettopp det - altså gratis. Pengene må jo komme fra et sted, men det vil han ikke kommentere. Tudor betrygger uansett at det aldri vil bli aktuelt med et system som lar deg kjøpe deg til seier.
Det gjenstår altså å se hvordan spillet skal finansieres over tid, men World of Speed burde i hvert fall finne et publikum. Her er det noe for enhver smak enten man liker Burnout, MOBA eller actionrollespill. Tiden vil vise om Slightly Mad Studios klarer å forene disse spillerne, men de er i hvert fall gale nok til å prøve. Det er foreløpig ukjent om spillet vil slippes til Playstation 4 og Xbox One, men de benektet det ikke...