Norsk
Gamereactor
forspill
World of Warcraft: Mists of Pandaria

World of Warcraft: Mists of Pandaria

Den nyeste utvidelsespakken til Blizzards storspill lover å sprøyte nytt liv i det aldrene giganten. Vi har tittet på Mists of Panderia...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da utvidelsespakken til det legendariske onlinerollespillet ble annonsert i fjor, var det en del av oss som rynket med øyenbrynene. Her hadde Blizzard tatt Panda-rasen, som opprinelig startet som en aprilsnarr i Warcraft 3-dagene, og bygget en utvidelsespakke rundt det faktum at du nå kan løpe rundt i Azeroth som en bjørn, og det kunne virke som Blizzard var i ferd med å gå tom for ideer.

Pandaene er også det første utvikler Chris Metzen tar for seg i presentasjonen vi får.

- Den første reaksjonen var «Pandaer? Er dette en aprilsnarr?». Ideen oppsto under utviklingen av Warcraft 3. Art director Sam Didier elsker nemlig pandaer, og tegnet dem som krigere konstant. Vi andre her i Blizzard elsket ideene, og når første april nærmet seg bestemte vi oss for å publisere bildene for moroskyld. Vi elsket virkelig figurene, og hadde et håp om at vi en dag skulle få bruke dem i et spill.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Pandaria byr på flotte landskap med Himalaya-aktige fjell som bare ber om å bli klatret.
Dette er en annonse:

Metzen forteller videre at pandaene egentlig skulle gjøre sitt inntog i World of Warcraft med Burning Crusade, men det ble altså ikke noe av.

- Det må virkelig understrekes at denne er en rase vi her i Blizzard har elsket i flere år, og det er på ingen måte noe vi bare har satt sammen i hastverk. Jeg mener det er en av de kuleste rasene vi har designet så langt, og de har en hel masse sjel. En perfekt kontrast til spenningene i verdenen.

Det har seg slik at Azeroth står i flammer. Konflikten som begynte med Cataclysm når nye høyder i Mists of Pandaria, og pandaene ender opp midt i alt bråket. I tidligere utvidelsespakker har handlingen fokusert på en hovedskurk. Slik er det ikke i Mists of Pandaria, hvor heller konflikten mellom Horde og Alliance står i hovedfokus.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
De varierte omgivelsene gjør det mer givende å utforske Pandaria.
Dette er en annonse:

Tåken som i tusener av år har skjult kontinentet Pandaria har lettet, og både Horde og Alliance har sendt ut ekspedisjoner til den mystiske landmassen. Alliance allierer seg med fiskemennene Jinyu, mens Horden favoriserer de apeaktige Hozen, noe som raskt utvikler seg til en stedfortrederkrig. Alt bråket vekker tilslutt opp en mystisk mørk kraft kalt Sha. Sha-energien livnærer seg på vold, frykt, hat og fortvilelse, og den kan også manifestere seg som fysiske skapninger. Denne truer pandaens tilværelse, og det er nettopp det du skal kjempe for i første omgang av Mists of Pandaria.

- Fra før av har vi alltid fullført historiene ved senere oppdateringer, men denne gangen gjør vi ting litt annerledes, forklarer Chris Metzen.

- Du kan se på Mists of Pandaria som avdukingen av Pandaria-kontinentet. Mindre grupper Horde og Alliance vil reise til og utforske den store øya og oppdage nye kulturer, samtidig som du er på eventyr og oppklarer Pandarias mysterier. Når du slutten, som er med i esken når du kjøper utvidelsespakken, er eventyret fullført. Det er først da vi beveger oss mot det vi har kalt 'det ville kapitelet' internt.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Denne karen har visst ikke skjønt at pandaer skal være sorte og hvite...

Oppdateringene skal nemlig sette i gang helt nye historier. Når Pandaria er reddet, og dets interne problemer løst, vil Alliance og Horde-krigen forflytte seg dit. Hovedrollen går til den klassiske striden mellom Alliance og Horde, samtidig som politiske utvikler finner sin vei til begge lagene rent historiemessigt. Konflikten vil fortsette å ta seg opp, mens en superskurk ala Lich King vil sakte men sikkert tre frem i lyset.

- Husker du da Thrall gikk av, og Garrosh ble forfremmet til høvding over Horden? Folk ble rasende da det skjedde. De ville ikke at Thrall skulle gå av, og de visste ikke hvem styggingen Garrosh var. Verken Horde eller Aliance-spillerne var særlig fornøyde. I de siste årene har Garrosh blitt en sentral figur i Warcraft-universet, en erobrer og en krigshøvding av den gamle skolen. Som begivenhetene i Mists of Pandaria når kokepunktet vil Garrosh ta en rekke upopulære beslutninger. Dette vil gjøre at horden splittes, sier Metzen.

Så i likhet med Cataclysm, der vi i den siste oppdateringen beseiret Deathwing, vil den siste oppdateringen til Mists of Pandaria gjøre klart det endelige oppgjøret med Garrosh, og både Horde og Alliance kommer til å okkupere orkenes hovedstad,Orgrimmar for å få slutt på herredømmet til Garrosh.

World of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of Pandaria

Men det er langt fram i fremtiden. For øyeblikket ligger fokuset på å redde Pandaria, og etablere det som spillverden. Og hva slags sted er egentlig Pandaria? Siden fjorårets annonsering på BlizzCon har Pandaria vokst fra fem til syv miljøer, og Mists of Pandaria ser ut til å bli en utvidelsespakke stappfull av innhold, mer enn tidligere utvidelsespakker.

Den visuelle stilen har hentet inspirasjon fra klassisk kinesisk arkitektur, og flere av miljøene er som lånt direkte fra en wuxia-film. Pakken har en hel masse asiatisk inflytelser, som de lyserøde blomstene på kirsebærtrærne og fjell og fjellkjeder som ligner Himalaya. Pandaria kan også by på det aller høyeste fjellet i World of Warcraft-historien, og man kan selvfølgelig nå toppen.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Da tåken lettet fikk Azeroths innbyggere se konturene av Pandaria langt ute på havet.

Valley of the Four Winds er området Panda-rasen holder til. Her finner man store åpne sletter med diverse gårder og bondeknøler, som man selvfølgelig kan hjelpe når det kommer til å løse oppgaver også videre, noe som gjør at du kan få rabatter på markedet. En av nyhetene er at du kan dyrke dine egne jorder hvor du kan plante ingredienser til matlaging. Sjefsdesigner Tom Chilton forklarte at et av målene ved Mists of Pandaria er å fjerne så mye av stresset som kommer med typisk grinding som det er vanlig å finne i MMORPG-spill.

Pandarias opprinnelige herskere, Mogu-folket holder til i det sentrale området Vale og Eternal Blossoms, et sted der en mystisk kraft. Dette er utvidelsens hovedby, og du skal hver dag beskytte den mot angrep.

Nå har det seg slik at Pandaria ikke er helt ferdig enda, men likevel ser omgivelsene kjempeflotte ut. Naturskjønne omgivelser og eksotisk arkitektur gjør seg bra, og det er mer enn bare imponerende hvordan Blizzards designerteam gang på gang klarer å skape så fantastiske visuelle opplevelser på en såpass gammel spillmotor.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Hvis du har sett en viss Monthy Python film er du kanskje kjent med denne karen fra før...

Pandaria kan også by på tre nye raids og hele ni splitter nye dungeons. Vi fikk ta en titt på to av de sistnevnte. Stormstout Brewery er først på tur. Bryggeri hadde blitt tatt over av diverse kranglefanter. Første etasje var fylt med en gjeng stupfulle hozen (fordi fulle apekatter er megakult), som ikke legger merke til spilleren før en fallende stabel med ølkasser vekker dem til livet igjen. Neste seksjon svermer av virmen, små kaninskapninger som gjerne tar i bruk mindre dolker eller andre skarpe gjenstander for bruk i strid. Sist men ikke minst har vi alementals, magiske skapninger skapt av øl, og sluttbossen Yan Zhu the Uncasked har blant annet en evne som gjør at giftig øl spruter ut av ørene som kan skade kameratene dine.

Dungeon nummer to er klassiske Scholomance. I likhet med Deadmines og Shadowfang Keep fra Cataclysm, har denne blitt redesignet og finjustert for å være en langt mer underholdende og morsom opplevelse, og den egner seg nå best for spillere over nivå nummer elleve, ifølge designer Scott Mercer.

World of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of Pandaria
Dette angrepet lar deg lage flotte farger som du kan beundre sammen med vennene dine. Tror jeg...

En annen stor nyhet er den nye utfordringts-modusen, der du kan gå gjennom alle spillets dungeons på tid, og det deles ut bronse-, sølv- og gullmedaljer avhengig av hvor lang tid du bruker. Selvfølgelig er topplister og premier inkludert i pakken. For eksempel, vinner du en sølvmedalje i alle dungeons får du tilgang til visse sett med rustninger. Disse har ingen statistikker, men de kan brukes til transmogriffering - en ny funksjon som gjør at man kan beholde utstyrs spesifikasjoner, men gi dem nytt utseende, slik at du kan se ut slik du vil uten at du er nødt til å gå med utdatert utstyr. Er du ekstra god og skaffer deg alle gullmedaljene vil du gå tilgang til en eksklusiv flyvende mount.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Her har det nok vært kaniner på fære. Intet annet vesen i hele Azeroth er like blodtørstig.

Scenarios er nok en nyhet i Mists of Pandaria utvidelsen. Scenarios er en ny type gruppe-aktivitet som for øyeblikket støtter opp til tre spillere (grensen kan eventuelt heves etterhvert), og minner litt om gruppe-quests fra hovedspillet og tidligere utvidelser. De foregår som oftest utendørs, men de er altså Instanced, som betyr at andre spillere ikke kan ødelegge opplevelsen med sitt nærvær. Et scenario vi fikk titte på ga deg oppgaven å beskytte et lite bryggeri fra angrep, samtidig som du slukker påtente branner. Scenarios er designet for å vare i rundt et kvarter, og som vanlig med sosiale aktiviteter i spillet vil du få tildelt såkalte valor points som kan brukes på utstyr og annet stæsj.

Mists of Pandaria inkluderer selvfølgelig også nye Battlegrounds, og vi fikk se to forskjellige, en hvor man kjemper om en gjenstand som styrker hele laget, og en som forefår inne i en stor gruve hvor målet er å få dyttet lagets gruvevogn inn i mål først. Ala Team Fortress 2 kan du også sette en stopper for det andre laget ved å lede dem på feil vei.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
På tide å klippe kjegget/håret/øyenbryna?

Vi får også pet battles, en litt mer humoristisk funksjon som gir deg muligheten til å kjempe mot andres kjæledyr i Pokemon-aktige, turbaserte kamper. Etterhvert som du trener opp kjæledyrene dine får de tilgang til nye evner, og de kan ha seks av disse på samme tid. Ønsker man å vinne gjelder det å tenke taktisk, for dyrene har visse svakheter. For eksempel så er vannbaserte kjæledyr ekstra svake ovenfor ild.

Velger du å finne en motstander gjennom matchmaking-systemet vil man ikke kunne se personens navn, slik at man ikke trenger å være redd for å bli dynket i sinte meldinger fra dårlige tapere. I motsetning til nesten alle andre aktiviteter i World of Warcraft, er pet battles et isolert system hvor man ikke nødvendigvis kan få noen goder ut av det.

Pet battles er det mest overflødige tillegget i Mists of Pandaria, og de fleste harcore WoW-spillere vil nok ignorere funksjonen totalt. Blizzard forklarer at pet battles er et av de mest krevende tillegg de har laget til World of Warcraft så langt, med tanke på at det er et turbasert minispill, i stor kontrast til det generelle gameplayet i spillet, og at systemene derfor er helt annerledes. Er du derimot av typen som har fylt halve banken med kjæledyr kan nok dette være en gledelig nyhet.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Her skal vi bygge, her skal vi bo!

Ja, nå har jeg snart skrevet nok til en hel masteroppgave uten å ha snakket stort mye om et av spillets største nyheter: nemlig Pandaren, den nye monkeklassen i Mists of Pandaria. Men før vi kommer til det vil jeg veldig gjerne prate litt om det nye talent-systemet, som muligens er den mest kontroversielle endringen i utvidelsen. Det forrige systemet har blitt kastet ut, og i dets plass har vi fått et system hvor man velger en av tre nye evner hvert 15 nivå. Tom Chistol forklarer at det originale talent-systemet opprinnelig ble konstruert for å la spillerne personliggjøre figurene sine, men at det snart ble klart at visse builds hadde klare fordeler ovenfor andre, noe som gjorde det veldig vanskelig for både utvikleren å balansere systemet, og spilleren å balansere figuren.

Det nye systemet lover å gjøre det til at ens valg av talenter faktisk vil ha en reel betydning. Jeg får lage en monk og en warlock, og med en gang ser det ut til at Blizzard har leverer. Nesten alle evnene virker nyttige, og skulle du gjøre et valg du senere angrer på, kan det enkelt gjøres om. Du kan til og med bytte ut enkelte talenter for seg selv, slik at du slipper å sette sammen hele figuren fra begynnelsen av hver gang du vil endre ett av evnene dine.

World of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of Pandaria

Det å skulle hoppe rett inn i skoene på en helt ny klasse i nivå 85 er en utfordring i seg selv, og da jeg endelig får plassert labbene på tastaturet tar jeg meg god tid til å velge spesialisering og evner, samt lese om hva de forskjellige evnene gjør, og det tar sånn cirka en time før jeg får begynt å spille.

Monkene kan minne litt om rouges, i det at når du bruker visse angrep, vil du tjene opp såkalte Chi-poeng, mens andre angrep krever Chi-poeng for å brukes. Balansen er ikke helt på plass enda, så noen angrep kan virke litt for kraftige, ellers virker monken som en rask og artig nærkampsbasert klasse.

Touch of Death er en evne som kan ta liv av enhver PVE-motstander så lenge denne har mindre helse igjen enn deg selv (et kraftig angrep som det tar lang tid å lade opp igjen). Såkalte combo breakers aktiveres på et tilfeldig tidspunkt og lar deg anvende utvalgte angrep uten at det koster Chi-poeng. Det kan minne litt om Street Fighter til tider, uten at det beveger seg altfor langt vekk fra røttene.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Man trenger ikke lete lenge etter fantastiske syn i Mists of Panderia, selv om spillet kjører på en flere år gammel grafikkmotor.

Jeg forventet ikke stort da Blizzard avslørte Mists of Panderia i fjor. Det gjør jeg nå, med den enorme mengden nytt innhold og nye funksjoner, ser Panderia ut til å bli den største og mest ambisiøse tilleggspakken til World of Warcraft til nå. Mer klassisk Horde mot Alliance-fokus, nye ideer som gir nytt liv til dungeons og et redesignet talent-system som spillet har trengt lenge. For ikke å nevne at solo-spillere får mer innhold og at grinding ikke lenger er en like stor del av spillet.

Det å skulle trene opp enda en figur til nivå 90 høres kanskje ut som mye arbeid, og det er det, men Panderia ser ut til å bli en sikker vinner hos alle MMORPG-fans. Dette er ikke bare en ferietur til en tropisk øy hvor World of Warcraft kan pensjonere seg. Tvert imot - World of Warcraft ser fortsatt ut til å være i toppform.

World of Warcraft: Mists of Pandaria
Det er en ting at det er krig, men trommer skal det spilles uansett.
World of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of Pandaria
World of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of PandariaWorld of Warcraft: Mists of Pandaria

Relaterte tekster

1
Traileren fra Warcraft-filmen har lekket

Traileren fra Warcraft-filmen har lekket

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Under Comic-Con 2015 viste regissør Duncan Jones frem den første skikkelige traileren fra den kommende Warcraft-filmen, og nå har denne traileren funnet veien ut på...



Loading next content