World War Z

World War Z

Abominations, Ankle Biters, Biters, Banelings, Cannibal Corpses, Crawlers, Creepy Crawlies, Crimson Heads, Beaters, Dead Heads, Dead Beats ,Draggers, Geeks, Ghouls, Grabbers, Infected, Lame Brains, Lurker, Meat Bags, Monsters, Mudo, Noob, Necrotics, Parents, Revived/Revitalized, Risen, Roamers, Rotters, Runners, Saifu, Skels/Skeletons, Shufflers, Slackjaws, Stiffs, Stragglers, Swimmers, Tin Cans, Them, The Living Dead, The Resurrected, The Walking Dead, Unconsecrated, Undead, V-ACT, Walkers, Whiskey Delta, Zachs/Zacks, Zeds, Zeke, ZQN, og til slutt bare Z's.

Prøv å se for deg hvor mange zombier som er for mange zombier. Så, doble det tallet, og så doble det igjen. Nå begynner du å nærme deg antallet zombier World War Z slenger etter deg. Det høres kanskje klisjé ut, men det er den beste måten jeg klarer å beskrive de enorme hordene med zombi- unnskyld, zekes, som man møter på i dette spillet.

Spillet er basert på filmen som er løst basert på boka til Max Brooks, og hvor boka var mer fokusert på hvordan en kunne overleve en zombieapokalypse kombinert med sporadiske vitneuttalelser, var filmen mer... MANGE ZOMBIER, BRAD PITT! Og med unntaket av Hr. Pitt så har spillet spikret det iallefall.

La oss få den umiddelbare sammenligningen ut av veien først. Som i Left 4 Dead skal du, sammen med tre andre overlevende, gjøre deres beste forsøk på å overleve et kapittel i zombie-apokalypsen. Du finner våpen og utstyr underveis, zombiene kommer i bølger, og det finnes spesielle zekes for å holde dere på tå hev. Oppdragene er episodiske med seksjoner.

World War Z

Heldigvis skiller de to spillene seg litt ad. Istedenfor fire spillbare figurer har vi nå seksten, hvor vi følger de fire og fire av gangen gjennom de fire kapitlene i spillet. Det utvidede rollegalleriet betyr flere forskjellige historier, og en stor mengde kommentarer de kan komme med. I tillegg har World War Z et stort klasse- og våpensystem hvor man kan tilpasse klassen en spiller og våpenet en liker best. Men vær obs på at hvilke våpen som dukker opp mens en spiller er tilfeldig, så ikke bruk alle oppgraderingspoengene dine på ett våpen til å begynne med.

Klassene en kan spille er som følger:
Gunslinger - Fokuserer på skytevåpen, får høyere skuddtakt og nøyaktighet.
Hellraiser - Liker ting som smeller, kan drepe store mengder zekes samtidig.
Medic - Tar vare på lagkameratene, får helse når hen bruker medkits på laget.
Fixer - Ammobatteri, kan dele ut eksplosiv ammunisjon.
Slasher - Synes massene med zekes er et personlig problem som skal løses på nært hold.
Exterminator - For de pyromane der ute, kan by på ild, ild, og mer ild.

Sammen med min Player 1 og en venn valgte vi en klasse hver, spente på oss vadebuksene, og vendte blikket mot havet av kropper som ventet. Nu zeke-jäklar, är det dags att dö på nytt.

Vi starter ferden vår på en taktopp og blir forklart via radio at vi må komme oss ned til et tog som skal ut av byen, hvorpå vi sakte men sikkert begynner å navigere oss gjennom kontorbygget samtidig som vi knerter de zekes vi måtte finne. En fjerde spiller har slått seg sammen med oss, siden det er et firespillers samarbeidsspill, og selv om man kan spille sammen med roboter anbefales ikke dette da disse er dumme nok til å dra i tvil all overbevisning om at AI noensinne kommer til å ta over verden.

Vårt første "oh shit"-øyeblikk kommer snart etter, da vi får se hva som bare kan beskrives som en elv av kropper som sprinter på gaten under oss, og vi bare blir stående å måpe i et par sekunder. Dette er noe jeg alltid har hatt lyst til å oppleve, og det er rett og slett fantastisk at Saber Interactive har funnet en måte å rendere og animere en slik forbløffende mengde zekes. Takk og lov for at de er langt under oss og ikke har noen måte å komme seg inn i bygget på!

Ikke lenge etter finner vi oss selv i en lobby hvor vi må åpne et rullegitter slik at vi kan komme oss til T-Banestasjonen lenger ned i gaten. Shit.

World War Z

Heldigvis (i den tynneste betydningen av ordet) har vi et par hjelpemidler for å meie ned horden slik at vi kan skape et pusterom i zombie-elven: Et par stasjonære maskingevær kan plasseres ut, og en av oss har funnet en auto-turret som kan skyte zekes uten at vi må styre den. På høyere vanskelighetsnivåer må en vurdere om en skal bruke hjelpemidlene med en gang, eller sjanse på å klare seg uten for å spare de til en senere anledning, men siden vi er helt ferske i gamet bruker vi alle på en gang før vi tiltrekker oss oppmerksomheten til zeke. Here we go!

Det som skjer de neste par minuttene er bare kaos, hvor kroppene veller frem mot oss som en tidevannsbølge, og etter hvert som de når gitteret klatrer de over hverandre for å komme opp og frem (akkurat som i filmen!). Selv om de faller som fluer for våpnene våre må vi fokusere siden det av og til kommer zekes bakfra, og om en av spesial-zekesene får tak i en av oss må de andre redde vedkommende (eller bare se på at de dør).

I slike sverm-øyeblikk er spillet på sitt beste, og de er spredt rundt med nok pause mellom hver av de til at en rekker å få pusten tilbake. Vanskelighetsgraden vår havnet på fornuftige én av fem hodeskaller, hvor vådeskudd gjør mindre skade og vi ble velsignet med et medkit på begynnelsen av banen. Min erfaring er at selv om det funker greit mens en er helt fersk, blir spillet litt lite utfordrende etter hvert. Heldigvis er det mange flere vanskelighetsgrader å boltre seg med basert på hvor masokistisk du er.
Skrur man vanskelighetsgraden på max for eksempel, kan man som spiller bli satt ut av spill kun én gang før figuren din er permanent død ut episoden. Man får selvfølgelig flere poeng til å kjøpe oppgraderinger for ved episodens slutt, og det skulle bare mangle.

World War Z

Jeg har et par klager, imidlertid. For eksempel foregår 90% av spillet i 3. person, og jeg skulle ønske at de enten kunne latt oss øke FOV eller ganske enkelt latt oss få valget om å spille i 1. person. Ellers føles en del av våpnene ganske pinglete ut. De gjør greit nok med skade, men de trenger litt mer "oomph" når det kommer til lyd- og skuddopplevelsen. Resten av lyddesignet er egentlig ganske bra, kanskje med unntak av at figurene i spillet snakker engelsk med aksent istedenfor sine respektive språk, noe som føles rart i for eksempel Japan-episodene hvor ingen av figurene har en grunn til å ikke snakke morsmålet sitt. Nå kan det hende at dette er en budsjettavgjørelse heller enn en designmessig en, men det er fremdeles smått irriterende.
Forøvrig er også PC-utgaven kun tilgjengelig på Epic Store, så vi hadde en del problemer med å finne hverandre og invitere hverandre til spill. Forhåpentligvis blir dette bedre med tid, men det er likevel et irritasjonsmoment.

Til slutt vil jeg oppfordre utviklerne til å legge ved et gavekort på øyendråper ved kjøp av World War Z, for deler av spillet er såpass intense at vi alle opplevde at vi hadde glemt å blunke i lengre perioder, spesielt under sverm-øyeblikk. Her kan jeg ikke gjøre annet enn å ta hatten av, for frem til Left 4 Dead-skaperne gir ut et nytt spill kan jeg uten tvil melde at zombie-co-op-shooter-sjangeren har fått en ny hersker!

8 / 10
+
Teknisk imponerende, gjenspillbart som fy, veldig intenst.