WRC 3

WRC 3

WRC3 inneholder over dobbelt så mange polygoner enn forgjengeren og det kan både ses og føles.

WRC 3 lanseres 21. november 2004

WRC-serien er kommet til den tredje utgaven av den unge serien, som allerede fra første tittel begeistret fans av genren. WRC3 inneholder over dobbelt så mange polygoner enn forgjengeren og det kan både ses og føles. Evolution Studios har utelukkende jobbet på denne tittelen, men teamet består av erfarne herrer som har bakgrunner som bl.a. flyingeniører og arkitekter.

Helt siden vi mennesker lærte å dressere hester, har vår fasinasjon av deres krefter vokst jevnt og trutt. Ikke minst da de firbente ble skiftet ut med automobilen. Siden da har det gått unna i svingene, bokstavelig talt, og bilene er blitt raskere og raskere - og brått ble rallysporten født. GameReactor tok en tur til Manchester hvor Evolution Studios holder hus, et hjem som ligger veldig nært Oulton Park, hvor det er rikelig med muligheter for å boltre seg på forskjellige rallybaner. Oulton har hatt mye å si mht. utviklingen av World Rally Championship 3 og heldigvis for alle oss rallyfans, så kan det føles i aller høyeste grad - man fristes nærmest til å si i aller høyeste gir. WRC så første gang dagens lys i starten av 2002 og det kom som et forfriskende pust siden det var langt mellom de virkelig gode rallytitlene. Siden da er det blitt til WRC2 (Extreme) og utviklerne har jobbet på høygir for å kunne levere denne tredje åpenbaringen. Selv om alt er nesten nytt i spillet, har produksjonstiden bare vart et lite års tid. Evolution har gjort det helt klart for oss, på det markedsføringsmessige, at WRC3 er rettet mot mainstream-gameren og tross spillets mange detaljer og autentiske elementer, merkes det fra starten av at svingene tas og dekkene hviner på en litt arcade-aktig måte. Fakta er at alt sammen er mer enn på plass nå og spillet tar naturligvis utgangspunktet i sin tittel, men det er mye mer å sette fingrene i her. Kjørerne, bilene, sponsorene, løpene osv., er alle gjengitt ned til minste detalj og det er et hav å velge mellom i samtlige kategorier. Som noe helt nytt inneholder spillet den nye rallybanen i Tyrkia, som organisasjonen tok under vingene i løpet av 2003. Som alltid er det mulig å finjustere og skreddersy bilen etter din egen smak og kjørestil, og som med alle bilspill er det essensielt å utstyre bilen etter banens underlag og utforming.

Vi tok en prat med lydmannen bak prosjektet som kunne fortelle om det helt nye lydbiblioteket til spillet, som kan skilte med splitter nye lydopptak til samtlige effekter i spillet. Lyder som skifter etter hvilket view man velger å se bilen fra og lydene virker svært autentiske og nærmest river spilleren inn i løpet. Musikken er bare å finne i spillet replays og på mange måter kler det spillet, som atpåtil er med på å bidra til at WRC3 ikke blir alt for arkadepreget. Ganske visst sikter Evolution Studios etter mainstream-gameren, men de har ikke glemt loyale rallyfans som har vært med fra starten av. Grafikken er vesentlig forbedret i forhold til forgjengeren og det er en sann fryd å fleske gjennom de mangfoldige og detaljerte landskapene. I WRC3 ser vi ingen "tree-walls" som i Colin, noe som gjør opplevelsen enda mer troverdig. Vi reiser rundt over hele verden og siden banene er å finne på diverse kontinenter, gir dette selvsagt muligheten til å drønne rundt i snø, søle, ørken, grus, asfalt osv. Spillets replays er noe av det flotteste i genren og det er en fryd å se en hel replay etter et hardt race. Kameraene inntar spennende vinkler og bilene suser forbi med masse flotte visuelle effekter - naturligvis virker ikke replayene på nær så tiltalende hvis man har driti seg skikkelig ut i et løp.

En av de få minusene ved WRC3 må være bilens fysikk og kontroll, for spillet lider under at utviklerne har forsøkt å gjøre styringen så lik og forholdsvis lett som mulig. Dette kler ikke en rallytitel av denne kaliberen. Hadde det vært en mulighet for å slå på en simulasjonsmodus ville det ha hjulpet, men en slik er det dessverre ikke å finne i menyen. Dermed fungerer WRC3 bedre med en vanlig kontroller enn et ratt, hvilket igjen understreker arcadepreget i tittelen. Her på redaksjoen er vi allikevel blitt veldig glade i WRC3. Colin McRae satt så godt på tronen, men WRC3 har for alvor gitt kongen problemer med hoffet. Kan man leve med at Evolution har drysset litt arcadepulver ned i maskineriet, er WRC3 en hesblesende og fengende opplevelse - detaljene i landskapene og bilene er ikke til å ta feil av. Det er nå blitt et spørsmål om preferanse og merkeloyalitet når det gjelder valget mellom WRC3 og Colin 04. De er begge kremen av rallygenren og det må være opp til den enkelte hvilken tittel som skal ligge i hans/hennes PS2-maskin.

9 / 10
+
Fantastiske baner med masse detaljer. Virkelig gode lydeffekter