Endelig skulle vi få den velkjente WRC-serien til den nye generasjonens spillkonsoller. Endelig skulle vi få oppleve rally slik rally skal oppleves. Alt er nytt av året, og man har lisens til alt som finnes i rally-sirkuset. Alt ligger med andre ord til rette for å bli skuffet over WRC 5 når man endelig får muligheten til å prøve det.
Og det er akkurat det man blir. Skuffet. Selv hvis man har utviklet en sunn skepsis til serien gjennom de siste årene, blir man dypt skuffet av dette. WRC 5 har ganske enkelt flere negative sider enn gode.
Det første du møter er en enkel og grei meny. Dette er en av de få positive sidene ved årets spill. Menyen er responsiv og enkel å finne frem i, og lar deg stille vanskelighetsgraden på motstanderne dine, hvilken assistanse du ønsker i forhold til bremsing og stabilitet, samt sensitiviteten på kontrolleren din. Naturlig nok kan du også justere mellom automatisk og manuell giring. Ja, dersom du ser bort fra "Rally School" da. Her er du låst til automatgir, nemlig.
I tillegg til de forskjellige spillmoduser innen online og offline, finner du også utfordringer. Den mest oppsiktsvekkende er nok E-sports WRC, som vil begynne i januar. Dette vil gå parallelt med WRC-sesongen i virkeligheten. Utover dette kan vi ikke si stort, da det ikke foreligger noe mer informasjon rundt dette enn så lenge.
Som fan av karrieremodus i alle bilspill, tok undertegnede snarest mulig turen til nettopp denne modusen. Her skal du begynne som junior WRC-fører (J-WRC) og bygge deg opp til å bli en fører blant de store gutta i WRC-klassen. Du får velge navn og nasjonalitet på føreren din, og om kartleseren din skal være kvinnelig eller mannlig. Så begynner man å kjøre.
I begynnelsen er det faktisk en nytelse. Etter å ha gått gjennom en halvveis krevende "Rally School", starter vi vårt første rally. Vi elsket å kjøre en litt tregere bil i starten, slik at vi fikk lært oss spillet å kjenne. Vi hadde ikke hastverk, og tenkte at dette spillet ville bli spilt i mange timer fremover.
Så kommer resultatlistene fra alle etappene vi har vært gjennom. Her er det noe som ikke stemmer - i det hele tatt. Samtlige løp er vunnet med en margin på mellom 0,1 sekund og 1,9 sekunder. Det samme gjaldt uansett om man har kjørt så å si perfekt, eller hatt mange uhell underveis.
Vi tenkte at det kunne ha noe med vanskelighetsgraden å gjøre, og gikk derfor ned til easy, men det utgjorde ingen forskjell. Uansett hvor godt du kjører en etappe, havner du ikke mer enn maks 1,9 sekunder foran nummer 2 på etappen. Dette gjør det for eksempel rimelig umulig å vinne et rally om du skulle være så dum at du pådrar deg 30 sekunders straff for å kutte en sving eller to. Og en slik straff kan du få uten at det nødvendigvis er riktig.
Vi stusser også på at det er så få etapper i hvert rally. Kun 5-7 baner for hvert rally var litt skuffende, men vi tenkte dette kanskje løste seg senere i WRC2-klassen og WRC-klassen. Så feil kan man ta. De samme etappene kjøres på alle vanskelighetsgrader og i alle klasser. Altfor få, spør du oss. Her har man lisens til å bruke rubbel og bit under WRC-fanen, og så velger man å bare inkludere en brøkdel? Det holder ikke. Vi dobbeltsjekket under "Quick Stage" i hovedmenyen, og ganske riktig var kun 5 etapper fra hvert land tilgjengelig. I et rally med flere etapper, kjøres samme etappe under forskjellige forhold. Vi ville heller hatt "super special stages" som er åpningsetappene på de fleste rally, der man kjører en publikumsvennlig etappe på en kort bane, gjerne på en stadion.
Kort forklart kan man si at karriere-delen av dette spillet ikke er verdt tiden din. Man får mye mer glede av quick stage eller online-spilling, der man får prøve seg mot tider andre spillere rundt omkring i verden har satt, eller rekordene til kamerater dine.
Samtidig må det sies at du opplever utrolig mye merkelig fra førersetet i WRC 5. Utvikler Kyotonn Games skal ha skryt for å være nytenkende, om ikke annet. De har fått med både Chuck Norris-busker og Casper-steiner i dette spillet. Treffer du på en Chuck Norris-busk stopper bilen helt opp, selv om du kommer mot den i 200 km/t. Nærmer du deg en Casper-stein, oppkalt etter det vennlige spøkelset, og forbereder deg på en skikkelig smell, seiler du derimot pent og pyntlig gjennom den uten en skramme. Du finner også gjerder som du lett kan meie ned, men også en annen type gjerder som ikke lar rikke på seg for alt i verden. Ikke ulikt Chuck Norris-busken.
Når det er sagt, er landskapet mer åpent enn det har vært i tidligere versjoner. Det er ingen usynlige vegger du kolliderer med, men bilen flyttes tilbake på midten av veien hvis du kommer for langt ut - uten straff. Hvor langt ut av veien du må for at dette skal skje, kan du justere i innstillingene.
I tillegg er omgivelsene ganske pene. Omverdenen ser bra ut, men sammenlignet med Driveclub og Project Cars er dette fortsatt "under pari" for denne generasjonen. Kylotonn Games har funnet en mellomting mellom forrige og nåværende generasjon, uten at vi skal henge oss altfor mye opp i det. Noe vi savner er dog mer publikum på etappene. Interessen for rallyløp dypt inne i de svenske skoger, er ofte langt høyere enn hva spillet gir inntrykk av.
Slagordet til WRC 5 er "Unleash the driver". Dette har de i og for seg klart, men de har helt glemt den andre personen i bilen. Skal du lykkes i rally må nemlig også kartleseren gjøre jobben sin godt. Selv om man justerer kartleseren til å være langt foran i tid med sine notater, kommer han/hun i mange tilfeller fortsatt for sent i forhold til hvor du er på etappen. Det hjelper ikke å få beskjeden "don't cut" når man er halvveis gjennom svingen. Det hjelper heller ikke å få motsatt beskjed i en annen sving, kun for å møtt av et digert skilt eller nok en Chuck Norris-busk. Her savner vi også muligheten for å bytte mellom enkle og kompliserte meldinger fra kartlesere. Ikke alle vet terminologien for kartlesere, og da blir det mye forstyrrende som kommer i øret i løpet av etappen. Det er heller ingen forklaringer i spillet om hva de forskjellige beskjedene faktisk betyr, med unntak av noen små notiser på lasteskjermene.
Disse får du dessuten god tid til å lese. Tiden du må vente mellom etapper er i overkant drøy, og mer enn lang nok til å skape grobunn for frustrasjon. Det går fortere enn i WRC 4, men fortsatt altfor tregt.
Vi startet dette spillet med vanskelighetsgrad hard og full skadesimulering på. Etter å ha opplevd at girkassa gir seg (låser seg i tredje gir) og at intercom-systemet slutter å virke (da mister du kartleseren din), og det selv på rette strekninger uten at du har vært borti noe som helst, valgte vi imidlertid å gå ned ett hakk. Håpet var at dette skulle gi en mer behagelig faktisk mer realistisk opplevelse, men den gang ei. Det kan nemlig virke som om Kylotonn Games sliter med å finne en mellomting. Når man setter ned skaden bilen påføres, har man plutselig en fullstendig uknuselig bil, som du kan dundre inn i fjellvegger uten å skape nevneverdige skader. Noe skade blir det, men den er mest visuelt. Nå vet vi ikke hvordan intercom-systemet fungerer på en WRC-bil, men vi har snakket med en som kjører NM-runder i rally, som kunne fortelle oss at intercom-systemet de bruker er drevet av et eget 9-volts batteri. Det skal med andre ord en rimelig saftig kollisjon til for at dét ødelegges.
Når alt dette ser sagt, så skal vi innrømme at vi hadde det mye gøy med dette spillet. Selve kjøringen i seg selv er akkurat så underholdende som rally skal være, så lenge man ser bort fra feilene rundt. Bilen reagerer bra og venstreben-bremsing fungerer utmerket, da spesielt i juniorbilene. Holder du deg til quick stage og spilling mot venner, kan du ha det mye gøy med WRC 5, dersom du spiller på konsoll og liker å spille bilspill med håndkontroller.
For støtten til ratt og pedaler er ingenting å skryte av her. På PC-versjonen passer de fleste nyeste rattsystemer, men spiller du på PS4 må du ha et av de nyeste Thrustmaster-settene. Spiller du på en av Xbox-konsollene er du dessuten fastbundet til kontrolleren, da det i skrivende stund er null støtte for noen ratt til disse maskinene.
Samtidig hjelper det lite at PC-versjonen har støtte for blant annet det nye Logitech G29-settet. Dirt Rally er nemlig ute i early access-utgave, og her får du langt mer underholdning for pengene enn hva WRC 5 gir deg. Kylotonn Games bør prise seg lykkelige for at Dirt Rally ikke er tilgjengelig til konsoll, da WRC 5 kun er et alternativ for konsollspillere i mangel på konkurrenter.
Kylotonn Games har brukt 20 testere for å prøve ut dette spillet før lansering, ifølge deres credits-liste. Jeg mistenker hele gjengen for å ha hatt noe sterkt innabords dersom de virkelig synes sesongmodusen er tilfredsstillende. Quick stage og online er hakket bedre, og selve kjøringen er faktisk ganske god, men dette var i det hele tatt rimelig tynn suppe. Vi venter heller på at Dirt Rally skal komme til konsoll, enn å bruke mer tid på dette.