Wreckfest

Wreckfest 2019

Gjørme, bilcross, kollisjoner og rockemusikk. Daniel har tatt en tur innom alt i Wreckfest på konsoll.

Finske Bugbear Entertainment har gitt PC-spillere gleden av Wreckfest i et år allerede. Nå får endelig vi på konsoll nyte galskapen også etter mange måneders venting ettersom konsollversjonen er blitt utsatt gang på gang.

Før utgivelsen så jeg på mange som spilte Wreckfest på PC, og leste alt jeg kom over på nett. Motorsport står mitt hjerte nære, og bilcross er den motorsporten jeg har sett live mest. Derfor er det naturlig at dette har vært et spill som har vært på radaren min en stund. Overgangen fra F1 2019 til Wreckfest er derimot enorm, og det krevdes en god del omstilling for å få taket på gjørmekjøring med kollisjoner fremfor silkemyke asfaltbaner med superlave biler. Men du og du så moro det er.

Wreckfest
Kjøring på gjørmete veier er ofte langt morsommere enn asfalt.

I min søken etter informasjon om spillet i ventetiden før konsollslippet oppdaget jeg at mange mente fysikken i spillet ikke var veldig realistisk. Derfor gikk jeg inn i eventyret med lave forhåpninger og var forberedt på at spillet skulle føles veldig arkadeaktig, og det hadde vært helt greit i en slik type spill. Gleden ble stor da jeg oppdaget at alt jeg hadde lest var helt feil, og ved å slå av alt av kjørehjelp som stabilitetskontroll og traction kontroll er spillet tett opptil realistisk rent kjøreteknisk. Kollisjonsmessig er det kanskje ikke like imponerende, men akkurat så gøy som forventet. Jeg kan velge mellom normal og realistisk kollisjonsfysikk, og sistnevnte gir det en viss realisme, men for at jeg skal nyte dette spillet maksimalt velger jeg normal slik at jeg slipper å miste dekk i hvert eneste løp.

For om du trodde kompisen din var aggressiv i kjørestilen da dere kjørte sammen i Gran Turismo vil du få sjokk når du oppdager hvordan disse datastyrte motstanderne kjører. Her gis det ingenting ved dørene, og selv i løp der det gjelder å komme først i mål virker de å ha i oppgave å kræsje mest mulig inn i meg. Det verste er at akkurat dette som har irritert meg i bilspill mot andre på nett gjør nå at jeg får et heftig smil om munnen og bare storkoser meg.

Wreckfest
Ikke alle bilene hadde fått godkjent EU-kontroll etter løpene.

Også lydbildet i spillet er fabelaktig. Det er ikke snakk om store turbomotorer som plystrer av gårde, men lydene er passende til bilene og gjør sitt for å skape en herlig spillopplevelse. Skikkelig godrock over høyttalerne er akkurat den musikkstilen dette spillet trenger, og det er det Bugbear gir meg. Variert musikk jeg ikke har hørt før, men som jeg har lagt til i Spotify-listen min i ettertid, sørger for at de ekstremt lange ventetidene er litt lettere å håndtere.

Venting er det nemlig mye av i Wreckfest. Det skal sies at det fulgte med et skriv som sa at det vil komme en «Day 1-patch» som retter på lastetidene, men denne har ikke ankommet i skrivende stund for meg å bekrefte dette. Nettopp fordi de lover en forbedring på dette ved utgivelse skal jeg ikke la den delen gå for hardt utover anmeldelsen eller karakteren til slutt.

WreckfestWreckfest
Skurtreskere og bobiler er naturlige kjøretøy å konkurrere med.

Karrieremodusen i Wreckfest er som i de fleste andre bilspill. Her må jeg gå gradene fra de mindre kraftfulle klasse-C bilene for å nå opp «superbilene» i klasse A. Det er viktig å påpeke at superbiler i Wreckfest ikke akkurat kan betegnes som superbiler i noen andre spill. Dette er fortsatt katastrofe på fire hjul, men i denne sjangeren er de vesentlig kjappere enn de andre bilene, og dertil vanskeligere å kontrollere naturlig nok. Dette er nok det første spillet hvor jeg gruer meg til å komme lenger opp på karrierestigen nettopp fordi de raskeste bilene er såpass vanskelig å kjøre i forhold til de jeg starter med. Det er også det første spillet hvor jeg storkoser meg med de dårlige bilene, og ikke ser på de første løpene som et nødvendig onde. Det er også mange nok, og ikke minst utfordrende nok, løp til å ha det morsomt i karrieredelen i mange timer.

Wreckfest
for ikke å snakke om en toseter SOFA.

Det er ikke bare nye løp jeg låser opp etterhvert i karrieremodusen. Nytt utseende, nye deler og ny armor til bilene er også tilgjengelige etterhvert som jeg går gradene. Mengden justeringer som kan gjøres ved bruk av deler er massivt, og det gjelder å tenke seg om før man aktiverer ekstra beskyttelse på bilen ettersom dette gjør bilen tyngre og tregere. Dette er perfekt for Demolition Derby, men ikke like ideelt for løp hvor det gjelder å komme først i mål.

I tillegg er det en rekke kjøretøy som låses opp underveis eller som jeg kan velge å kjøpe. Alt fra gressklippere til skolebusser og... sofaer (ja, du leste riktig) kan brukes til å knuse motstanderne. Dette gjør spillet ekstremt variert, og sørger for at du sjeldent kjeder deg i en spilløkt med Wreckfest.

Wreckfest
... eller en gressklipper.

Prøveperioden med flerspiller-servere oppe var skuffende. Det var svært vanskelig å finne noen som helst å kjøre mot, men jeg lever fortsatt i håpet om at dette vil bedres betraktelig ved utgivelse. Det som skremmer meg litt er at det i utgangspunktet ikke virker som at det er mulig å sette opp egen server med egne regler, men kun mulig å spille på offisielle servere. Dette kan gjøre det vanskeligere å spille mot venner, samtidig som det bedrer muligheten for å få servere med mange deltagere. Så gjenstår det å se hvordan det blir når spillet er ute blant allmennheten.

Spillet har dessverre også sine barnesykdommer. At jeg ikke får noen oversikt over hvor mange credits (som er valutaen i spillet) jeg får etter hvert løp, men i stedet kun ser den totale summen jeg innehar, er en av tingene som er et irritasjonsmoment. Det som er nærmere krise er at spillet må restartes på jevnlig basis da det rett og slett bare fryser i innlastingen. Dette er spesielt merkbart i garasjen om jeg veksler mellom biler, eller om jeg kjører utfordringer som går over flere løp. Dette ødelegger mye av opplevelsen, og for min del så trekkes en hel karakter på grunn av akkurat dette.

Wreckfest
Det finnes mange måter å oppgradere bilene på.

Kort oppsummert er Wreckfest et helt fantastisk morsomt spill som er overraskende realistisk ut fra forventningene jeg hadde. Dessverre har det noen feil som er kritiske, men noen av disse er lovt rettet opp i i en patch ved utgivelse. Spillet er absolutt verdt investeringen, og jeg gleder meg til å spille dette på jevnlig basis.

OPPDATERING: Det kom ut en patch like før release som rettet de aller fleste problemene spillet hadde. Karakteren lyver dermed litt, og det hadde nå fortjent en 9'er.

Wreckfest
"Jeg tar bussen hjem jeg..."