Norsk
Gamereactor
anmeldelser
X3: Terran Conflict

X3: Terran Conflict

Oh my God it's full of stars! Romskipssimulator og strategispill i en og samme kosmiske pakke. Her kan du bli universets hersker ved å skyte eller selge, eller begge deler.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Jeg sitter i mitt lille, kjappe romskip, og ser ned på Uranus' blågrønne atmosfære. I ringsystemet rundt gassplaneten svever enorme rombaser, fabrikker og skip. Lenger ute skinner akseleratoren som gir superfart til Pluto og enda lenger ut i rommet.

HQ

I bakgrunnen glitrer Melkeveien og resten av universet med sine millioner på millioner av stjerner. Det er vakkert, utrolig vakkert, på den distanserte måten som bare ekte sci fi får til.

Året er 2938. Menneskeheten og de andre sivilisasjonene i galaksen har kommet seg etter en intens krig mot aggressive kunstige intelligenser. Men er alle de kunstige intelligensene egentlig borte? Mystiske ting rører på seg i universet - kanskje er en ny konflikt på vei.

Det er ikke noe å si på stemningen i X3: Terran Conflict. Den er så solid som det går an å få det, bygget på en lang tradisjon av science fiction-filmer og -bøker. Når du svever ut av romporten i et ukjent solsystem, omgitt av rød gasståke og svære asteroider, med synth musikken syngende i bakgrunnen sitter både 2001: En Romoddysé og Babylon 5 godt i bakhodet.

Spillene om X-universet har kultstatus på nettet. X-universet er et seriøst science fiction-univers fylt til randen med ulike raser, fraksjoner, våpen, skip, materialer, fabrikker, romstasjoner, satellitter, solsystemer og mye, mye mer.

Dette er en annonse:

X3: Terran Conflict er egentlig en romskipssimulator der du kan skyte på fiendtlige skip. Denne delen fungerer bra, med oversiktlig skjerm og følsomme kontroller. Men spillet er også et strategispill satt i rommet. Her kan du bygge, handle og krige, og bli universets hersker ved hjelp av militær- eller pengemakt, eller begge deler. Det er opp til deg hvor mye og hvordan. I stedet for å se det hele ovenfra i gudeperspektiv som i andre strategispill, gjør du alt selv, på grasrota.

X3: Terran Conflict har en hovedhistorie med oppgaver som du kan løse for å få vite hva som egentlig foregår. Samtidig har du all den tiden du ønsker til å dra fra solsystem til solsystem, utforske og selge og kjøpe varer.

Listen over skip, våpen, materialer, varer, fabrikker og romstasjoner som du kan handle med, eller true til deg, dekker tusenvis av ulike objekter. Det i seg selv er imponerende. Spilluniverset er enormt. Men problemet er at kanskje de fleste bare vil se en brøkdel av det.

Spillet selv gir deg nemlig liten hjelp og føles ganske ekskluderende til tider. Menyene er mange og lange. Det finnes mange oppdrag med bra flyaction, men det aller meste av tiden bruker du på å sitte i romskipet mens det flyr mot neste jumpgate eller romstasjon, akkompagnert av svulstig sci fi synth-musikk.

Dette er en annonse:

Selv om du kan sette på autopilot, skru opp farten på tiden og bruke ventingen til å bla gjennom menyene for å finne ut hva du skal selge på neste stoppested, føles mangelen på interaksjon og historie ganske kjedelig.

Når oppdrag også går ut på å lure seg sakte etter fiendtlige skip eller patruljere solsystem etter solsystem, 30-40 minutter med manuell styring gjennom fire til fem lasteskjermer, for så å bli skutt i filler i løpet av tre sekunder og måtte starte oppgaven helt på nytt, mistenker jeg at mange spillere raskt vil strekke seg etter det neste spillet de har i bunken.

Grafikkmessig har X3: Terran Conflict fantastiske bakgrunnsbilder av solsystemet og universet. De fjerneste stedene ligger inne i grønne eller røde tåker. Derfra skuer du ned på enorme planeter av alle slags typer. Det er utrolig vakkert og romfartsromantisk, men også like interaktivt som en skjermsparer fra NASA.

Romstasjonene og fabrikkene ser mye mindre varierte ut. De er for de meste svarte og grå, og det samme gjelder skipene. Det skarpe lyset og de harde flatene gjør ikke denne delen av grafikken mer interessant. Blir det mange objekter på skjermen på en gang, får spillet problemer med frameraten, og det er ikke bra når du sitter og skyter.

Hvert område, egentlig hvert solsystem, har sin egen bakgrunnsmelodi. Den er akkurat så pompøs, eterisk og Vangelis-aktig som sci fi-musikk skal være. Det er deilig. Informasjon får du fra en lettere deprimert, men veldig bra datamaskinstemme, mens øvrig stemmeskuespill er greit nok.

X3: Terran Conflict er en gigantisk spillverden med plass til mange ulike spillestiler. Men spillet selv gir for få grunner til hvorfor vi skal glane på lange autopilot- og lasteskjermer, når andre sci fi-spill har liknende muligheter for handel og strategi, og en mer engasjerende historie, samt planeter vi får lov til å lande på og utforske.

Egosoft taler til de allerede overbeviste og gjør for lite for å åpne spillet til nye fans. Det er synd, for et så detaljert og massivt science fiction-spill som dette, bør egentlig oppleves.

X3: Terran ConflictX3: Terran ConflictX3: Terran ConflictX3: Terran Conflict
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Solid sci fi-stemning, enorm verden, mange spillmåter.
-
Langdryge oppgaver, mange lasteskjermer, ekskluderende.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
X3: Terran ConflictScore

X3: Terran Conflict

ANMELDELSE. Skrevet av Berit Ellingsen

Romskipssimulator og strategispill i en og samme pakke. Her kan du bli universets hersker ved å skyte eller selge, eller begge...



Loading next content